Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Nieuwe stofzuiger - aansluiten op festool gereedschap

Hoi allemaal,

Na veel gelezen te hebben over de verschillende klassen zou ik eigenlijk een M-klasse machine willen kopen (ff sparen maar dan heb je ook wat...)

Ik ga denk ik mijn keuze maken uit een Festool CTM 26 E, een Starmix ISP ARM-1435 EW of een Bosch GAS 50M
    Eventueel is een CTL 26 met een HEPA filter ook een optie, maar zit die M klasse hem alleen in het filter, of is een CTL met Hepa filter ook goed genoeg?

Waar ik benieuwd naar ben zijn de aansluitingen.
    Ik heb meest festool gereedschap en de slang van festool is erg goed, de aansluiting plezierig omdat deze van flexibel rubber is. Dit is ook nodig voor mijn bovenfrees die een ovale aansluiting heeft.
    Ook heb ik een Festool zaagtafel die een slang heeft in twee delen (onder en boven) en die rechtstreeks in de festool stofzuiger past. Dat is een 50mm aansluiting als ik het goed heb.

Beide ander stofzuigers zijn een stuk goedkoper. Maar kan ik mijn festool gereedschap (of nog beter de festool slangen) zonder probleem hier op aansluiten?

Ik neem aan dat er genoeg festool gebruikers zijn met een andere stofzuiger. Ik ben dan ook erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Re: Nieuwe stofzuiger - aansluiten op festool gereedschap

Een overweging los van je vraag: let ook op het geluid. Ik heb gemerkt dat de ene machine meer herrie maakt dan de andere. De Festools vind ik - verhoudingsgewijs - stil.

De M of L versie van Festool is -voor zover ik kan zien (ik heb een M) alleen veroorzaakt door de meting bij de M-versie van de lucht-flow. Die gaat piepen als er te weinig afzuiging is.
    Voordeel: je staat niet te werken met een volle zak = geen afzuiging.
    Nadeel: bij schuren zijn alle gaatjes wel eens afgedekt en gaat de stofzuiger hinderlijk piepen.

Persoonlijk vind ik het wel fijn om gewaarschuwd te worden, dus het extra geld vd M-versie was het waard.

Aangaande andere stofzuigers heb ik geen ervaring, dus kan ik je helaas niets vertellen.

Filterklasse L (laag) M (midden) of H (hoog) slaat op de MAC waarde in combinatie met het percentage deeltjes wat tegengehouden kan worden.
    MAC is maximaal aanvaarde concentratie op de werkplek.

Een L filter laat maximaal 5% door, een M filter max 0,5 % en een H filter maximaal 0,005 %
    Een L filter haalt een MAC waarde vanaf 1 mg/m3, een M filter haalt 0,1 mg/m3 en een H filter haalt een MAC waarde zelfs beneden 0,1 mg/m3.
    Alles is vast gelegd in de test norm EN 60335.

Dus hoe hoger de klasse hoe beter je beschermd bent.
    Let wel op, dat een H filter snel dichtslaat en vervangen moet worden. behalve als je een goed voorfilter plaatst.

Kor

Bij de Festool zijn de filters voor de L en de M hetzelfde
    (CT/CTL/CTM 26/36 Bestelnummer: 496170)

Dus dan bekruipt bij mij toch sterk het gevoel dat de machines verder hetzelfde zijn (op de luchtmeting na).

Overigens: houtstof vereist een M-klasse (maar dat geldt alleen voor werk-omgeving, niet voor particulieren of zelfstandigen zonder personeel)

Aangezien je maar 1 paar longen hebt (en de vervanging zo lastig is) is het misschien wijs hier niet op te bezuinigen.

Ik heb een paar weken geleden met de nieuwe AC uitvoering getest voor FESTOOL en dat is echt een enorme verbetering. je filters gaan veel langer mee en je zak slipt veel minder gauw dicht.

Dank voor alle reakties zover.

Weet iemand of ik mijn festool gereedschap (bovenfrees, cirkelzaag en zaagtafel e.d.) makkelijk op een Starmix zou kunnen aansluiten?
    Dan met name voor de zaagtafel die ik nu rechstreeks in de machine kan stoppen (50mm geloof ik?)

Bij een starmix stofzuiger is namelijk makkelijker korting te krijgen dan bij een festool stofzuiger. En die Starmix is van zichzelf al goedkoper ook en schijnt erg goed te zijn.

De kogel is door de kerk. Het wordt de CTL26 E AC.

Ik heb contact gehad met Festool en de L en M serie zijn identiek, op de flow control na.
    Met andere woorden ook de filters in de L en M serie zijn identiek.

Stofzuiger is besteld, nog ff wachten totdat de Kerstboom oip het pakje kan :lol:

Zeer goeie keus!!!! Krijg je zeker geen spijt van en vooral de AC funtie is echt een zeer goeie toevoeging.

Veel plezier er mee

En kan je inmiddels al een kleine recentie plaatsen....

Heb je destijds bij het maken van je keuze ook nog naar de spit stofzuigers gekeken

gr huub

Forum Rechten