Magnetische messenhouder

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Afgelopen dagen een magnetische messenhouder gemaakt uit een mooi getekende plank. De houtsoort is mij echter onbekend.

Ruwe plank vlakken.

P1010944.jpg

Die met de TS55 ingezaagd en doorgezaagd met de ryoba. (Dit ging veel sneller dan een ander zaaglint op de lintzaag te leggen en verder af te stellen. Ik weet ook niet of dat zaaglint scherp genoeg is om te herzagen.)

P1010945.jpg

P1010946.jpg

Vervolgens beide delen weer vlakken.

P1010947.jpg

Zoet schaven voor een mooie afwerking.

P1010948.jpg
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Vervolgens met een forstnerboor de gaten boren voor de magneten.

P1010950.jpg

Daarna een stuk eruit gefreesd om plaats te maken voor het wandplankje ter bevestiging.

P1010951.jpg

Magneetjes plakken.

P1010957.jpg

In twee lagen hardwax gezet en in gebruik genomen.

P1010963.jpg
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Gaaf, en/vooral ook de ophangwijze. Ik heb er ook een paar gemaakt, maar dan met aaneengesloten rechthoekige magneten van 40x20x5mm in een 20mm brede gefreesde sleuf. Ophangen deed ik met een verzonken aluminium L-profiel, of gewoon met 2 verzonken schroeven vanaf de voorkant. Deze is wel erg fraai vind ik!
Tot hoe diep vanaf de voorkant boor je de magneten? En hoe sterk zijn ze?
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Oh, dat valt mee. Blijven de messen naar tevredenheid hangen? (Op de foto zo te zien wel)

Wellicht zijn die van mij dan enigszins overgedimensioneerd: de magneten die ik gebruik zouden tot 14kg houdkracht hebben. Dat is uiteraard zonder 2mm hout ertussen en in het verlengde van de plaatsing -- maar dat is exact bij die van jou ook het geval. Bij mij voelt het wel solide; een mes ophangen geeft een stevige maar niet overdreven "kloenk" en het voelt wel dat ze degelijk hangen.
Maar die ronde magneten zijn wel een stukje goedkoper per stuk; ik betaalde voor de mijne iets van €1,10 per stuk op aliexpress, per 50 stuks.
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Wij hebben onlangs het standaard houten blok waar de messen in zaten weggedaan en vervangen door een eveneens standaard metalen strip om ze aan op te hangen (met magneten)

Het grote voordeel van hout is dat het je messen niet beschadigt. De magneten trekken het laatste stukje met een "kloenk" je mes tegen de strip - en als die van metaal is, beschadig je dus telkens je messen een beetje en raken ze sneller bot. Een simpele oplossing om dit te voorkomen is om er iets van tape of plakfolie overheen te plakken -- maar dat moet je visueel ook nog aantrekkelijk vinden. Het allersimpelste is aanvaarden dat het zo is, en je messen een keertje vaker slijpen :)
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Oh, dat valt mee. Blijven de messen naar tevredenheid hangen? (Op de foto zo te zien wel)

Het kleine mes en de Zakuri (Zwarte gyuto) zitten zeer goed tegen de plank gedrukt omdat deze een hoog carbon gehalte hebben, de Haiku (gepolijste gyuto) is van chrome vanadium staal en kleeft wat minder. Desalniettemin zit deze goed vast zonder te verzakken of verschuiven.

...... geeft een stevige maar niet overdreven "kloenk"

Dat is idd het geval.


welke maat magneten zijn het?en waar heb je ze gekocht?

https://www.supermagnete.nl/schijfm...hoogte-4mm-neodymium-n45-vernikkeld_S-12-04-N
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Gaaf gemaakt!
Wij hebben onlangs het standaard houten blok waar de messen in zaten weggedaan en vervangen door een eveneens standaard metalen strip om ze aan op te hangen (met magneten),
maar dit is toch wel een stuk mooier hoor!

Dank je. Zoals Houttuoh al zegt, rechtstreeks op een metalen magneetstrip veroorzaakt altijd wel iets van krassen op het lemmet. Dat heb je op hout dus niet.

Het grote voordeel van hout is dat het je messen niet beschadigt. De magneten trekken het laatste stukje met een "kloenk" je mes tegen de strip - en als die van metaal is, beschadig je dus telkens je messen een beetje en raken ze sneller bot. Een simpele oplossing om dit te voorkomen is om er iets van tape of plakfolie overheen te plakken -- maar dat moet je visueel ook nog aantrekkelijk vinden. Het allersimpelste is aanvaarden dat het zo is, en je messen een keertje vaker slijpen :)

Dat het mes bot wordt is te voorkomen door het mes met de rug tegen de strip te plaatsen en dan te kantelen zodat het plat tegen de strip aangelegd komt te zitten. Maar ja, hout is beter ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.