Bosch bovenfrees van 110V hier gebruiken?

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik heb recent een prijs gewonnen op Instructables.com en die werd vandaag geleverd. Er zat o.a. een bovenfrees bij met koffertje frezen:

IMG_20171226_202540.jpg

Doordat het van VS komt, hangt er wel een amerikaanse stekker aan en werkt het op 120V. Via de zoekfunctie hier kwam ik er achter dat een adapter eventueel een mogelijkheid is, maar dat een goeie toch wel aanzienlijk veel kost? Kan iemand me daar meer over vertellen? Op de bovenfrees zelf staat "120V, 60Hz, 5,6A".
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Met een trafo kan je de spanning omzetten naar 220 Volt. De frequentie zal niet lukken, maar dat is normaal gezien geen probleem. Hoogstens draait ze iets langzamer.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Je zit een beetje met het 50--60 hz verhaal, ding zal dus mider toeren draaien, en zou bij langdurig gebruik warm kunnen worden.
Een 220-110 trafo , ( verhuistrafo) doet het prima , zie deze MP link https://link.marktplaats.nl/m1202575033
Asjes van de freesjes en de spantang zal wel een inch maat zijn, dus alleen samen te gebruiken, of de spantang moet in je Europese frees passen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ok, da's duidelijk. Ik moet ook naar wattage kijken vermoed ik? Bovenfrees is 1 HP, dus 746 watt. De trafo moet dan minstens zoveel zijn, maar liefst iets meer?
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Die in het linkje is 1000 watt die kan het goed doen, Groter mag altijd, al zet je er een van 10000 watt aan. Eigenlijk zou de spanning iets lager moeten zijn dan 110 volt, omdat je dus op 50 Hz draait , maar dat maakt hier maar weinig uit.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Is het niet mogelijk om te vragen of ze er 1 opsturen die op 230v werkt, die maakt bosch toch genoeg
Of misschien wil bosch je die wel omruilen, er een mailtje aan besteden kan geen kwaade
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
In mijn optiek niet erg praktisch om in een werkplaats voor een handmachine met een trafo te gaan werken.... een fatsoenlijke voor dit vermogen is best groot en lomp, en ook best aan de prijs. Zoiets gebruik je wellicht nog voor een apparaat in huis wat altijd aangesloten is maar de trafo zal groter en zwaarder zijn dan je frees....
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Bedankt om mee te denken! Het kwam ook al bij me op dat een zware trafo misschien niet lekker werkt. Straks moet ik er nog een karretje op wieltjes voor maken ;)

Goed idee Toxiq om Bosch eens te contacteren. Het is niet Bosch zelf die de bovenfrees cadeau gedaan heeft, maar het is een mailtje waard.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Mwa... ik heb er zelf één staan voor een versterker die uit de VS komt. 20x15x15 en een kg of 5 schat ik zo. Maar bijvoorbeeld ook niet stofdicht, en in mijn optiek niet geschikt voor een werkplaats.

Hopelijk kan Bosch wat voor je doen.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bedankt om mee te denken! Het kwam ook al bij me op dat een zware trafo misschien niet lekker werkt. Straks moet ik er nog een karretje op wieltjes voor maken ;)

Goed idee Toxiq om Bosch eens te contacteren. Het is niet Bosch zelf die de bovenfrees cadeau gedaan heeft, maar het is een mailtje waard.


Daar waar je de prijs gewonnen hebt zou ik ook aanschrijven, je weet maar nooit
Nooit geschoten is altijd mis
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dat de omvormer best ook stofdicht moet zijn had ik zelf nog niet eens bedacht. Die optie lijkt dus met de minuut minder aantrekkelijk te worden. Instructables.com gaat wellicht niks voor mij kunnen doen, maar heb ze toch maar gemaild. Verkopen op eBay.com dacht ik ook aan. Maar komen er daar dan geen kosten bij voor invoer?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
geen idee, maar in principe is hij niet nieuw
wellicht kan de metrische ambassadeur je een duwtje in de goede richting geven voor een werkbare oplossing (of zoekt hij nog een leuke frees ?)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Er is een oplossing uit de bus gekomen! Ik had Instructables gecontacteerd en ze hebben een omvormer nagestuurd:

IMG_20180105_225515.jpg

Zo zie je maar, niet geschoten is altijd mis.

Nogmaals bedankt voor het meedenken.
Groeten, Stijn
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Dat is nog eens een mooie service!
Maar ik ben wel er benieuwd met welk project jij die prijs mee gewonnen hebt.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Inderdaad erg mooi gemaakt het schatkistje. Lijkt me een hele klus om zoiets te maken. Een erg nieuwsgierige vraag, maar hoeveel uur ben je ermee bezig geweest om het kistje te maken?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Danku! Moeilijk te zeggen hoeveel uren erin zijn gekropen, want ik heb er af en toe aan gewerkt, en natuurlijk ook geen uren bijgehouden. Als ik toch zou moeten gokken, denk ik 20 uur ongeveer?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.