Goed aflakken eikenhout - voorkomt dat werken?

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
Hallo,

Toch nog eens een vraagje over het werken van eikenhout.
Ik heb een salontafel gemaakt van verlijmde eiken planken, planken natuurlijk om en om gelegd om kromtrekken te voorkomen. Ook nog aan beide kopse kanten een dwarsplank er met domino's aangemaakt.
Alles met D3 lijm goed gelijmd.
Hout was droog, ik neem aan 10-15% vocht

Daarna heb ik het 3 keer gelakt met vernis, waardoor het dus volgens mij 'dicht' zit.
met andere woorden: er kan geen vocht meer in of uit, en hierdoor zou de tafel dus niet moeten gaan werken?
In werkplaats is het 15-18 graden.
In woonkamer waar de tafel staat is het altijd 20 graden ivm vloerverwarming.

Klopt mijn redenering dat je dan geen zorgen hoeft te hebben over het werken van het blad?
Of mis ik iets.

Dank en groeten
Rob
 

tuoh

Oud hout
zo werkt het jammer genoeg niet, als je hout nu op 15% rv zit gaat het nog steeds willen verder drogen naar 10%, of zelfs nog iets minder, het hele proces gaat enkel sterk vertragen. Maar daardoor word de krimp welke gepaard gaat met een vochtverlies van 5% niet tenietgedaan. De te verwachten krimp bij (dosse) eiken delen is voor de cijfers die je geeft, minimaal 5% vochtverlies, 1,3% van de werkende breedte van het blad! Een blad van 600mm breed gaat meer dan waarschijnlijk nog een kleine 8mm krimpen!!!!!! Bij kwartiers hout gaat deze waarde ongeveer de helft bedragen.

Cru gesteld, met een aanname schiet je niks op, dat is natte vingerwerk voor binnengebruik. Wil je echt stabiel hout binnen dan komt daar een (goede) vochtmeter bij te pas, of een betrouwbare houtleverancier die de exacte rv waarde van het hout kent.
Als je hout niet speciaal terug gedroogd is zit het meer dan waarschijnlijk een stuk dichter tegen de 15% dan tegen de 10%. Meestal kom je met natuurlijk gedroogd hout niet lager dan 14%rv. Het is pas binnenshuis (cv) dat het naar de 8 à 10%rv gaat zakken.

Je kan mits wat kunstgrepen wel hout van 14%rv voor binnen gebruiken, als je maar in gedachte houd dat dit nog moet kunnen krimpen. Bij de constructie MOET je daar dus terdege rekening mee houden.
Dus zeker geen gelijmde eindplanken op de kopse kanten van het blad plaatsen bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
Hallo Tuoh,

Dank voor je reactie. Ik heb het nagemeten en je hebt gelijk: er is sprake van krimp in het blad. Je ziet dit precies in de overgang van de dwarsplank aan kopse kanten naar de planken in lengterichting.
Dit betekent dus dat ik die eindplanken dan niet meer moet plaatsen. Helpen ze wel tegen het kromtrekken van het blad?
Goede stelregel: 5% vochtverlies is 1.3% krimp van werkende breedte.

Heeft het dan bv. zin de te verwerken planken eerst een tijd in de woonkamer te leggen? [mits dit gaat natuurlijk].

Groet,
Rob
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dat heeft zeker zin. Hout past zich aan, aan de omgeving. Dwz, het neemt het vochtgehalte aan van de ruimte waar het is.
Het beste is om het hout te laten acclimatiseren. Maar hout wat nog 14/15 procent vocht heeft, zal wel een tijdje moeten liggen, voordat het goede vochtgehalte bereikt is.

Ik probeer mijn hout altijd tussen de 8 en 12 procent te kopen. Zo kan ik meestal direct aan de slag, en is de kans op werking vrij klein, maar nog steeds aanwezig, als het vochtgehalte in de ruimte anders is/word.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
dichtlakken is wel zinvol voor de werking in zijn algemeenheid.
het werkt enorm vertragend waardoor pieken in het vochtgehalte van het hout worden afgevlakt.
en je minder snel scheuren krijgt in hele droge of juist natte periode
vooral in oude huizen kan het best vochtig zijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.