Volledige Berk Drogen

JasperW

Nieuw lid
26 dec 2017
5
0
Ik sta op het punt een berk te vellen met het idee deze in zijn geheel binnenshuis, in de vide te plaatsen als decoratief element. Het is daarvoor belangrijk de stam zo mooi en lang mogelijk intact te houden. Zijn er onder jullie ervaringen met het drogen of verder behandelen van volledige (berken) bomen? Ik lees in andere posts namelijk vooral veel over het drogen van in stukken of planken gekapt hout. Ik hoop dat er goede tips zijn!
 

tuoh

Oud hout
Hout dat droogt krimpt, en dat is bij een complete stam niet anders. Het hout droogt van buiten naar binnen, de buitenste lagen drogen dus eerst en krimpen eerst, met als gevolg langsscheuren à volonté.
Hoe trager en gelijkmatiger dit droogproces verloopt hoe kleiner die scheuren gaan zijn, maar volledig vermijden ga je nooit kunnen. Berk is uit zichzelf een snelle droger, de stam verliest snel zijn vocht en dit proces vertragen is niet simpel. Geen schors verwijderen, opslaan op een droge (op het noorden gerichte) plaats, afgedekt voor de regen maar de wind moet eraan kunnen en de koppen van de stam sealen, veel meer kan je niet doen. De rest is aan de natuur.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het leuke is wel dat de schors een prima verzamelplaats/beschermlaag is voor allerlei ongedierte, en hoe langzamer je hem droogt, hoe meer diertjes het hout lusten.
Maar goed, wat verlies je als het niet lukt? De boom moet toch al om, dus waarom niet gewoon proberen!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Barsten zal hij waarschijnlijk niet, wel gewoon rotten. Van buiten ga je niets zien, maar binnenin wordt hij helemaal aangetast door schimmels. Berkenbast is waterdicht en verhinderd het drogen van het hout. Ik heb onlangs enkele stammetjes gekregen van 20 tot 30 cm diameter en een goede meter lang. De bomen zijn gekapt in het late voorjaar van 2016 en onmiddellijk droog opgeslagen onder een afdak waar de wind vrij spel heeft. Nu zijn de stammetjes al zo ver heen dat draaien waarschijnlijk niet meer gaat lukken. Enkel de kopse kanten zijn niet aangetast.
 

JasperW

Nieuw lid
26 dec 2017
5
0
Bedankt voor de tips over het drogen. Ben benieuwd of het goed zal gaan. Rotten van binnen zou wel zonde zijn, hoewel dus vooral de bast in het zicht zal blijven zal het hierdoor toch wat minder lang meegaan lijkt me. Nog tips over hoe de stam te behandelen ook voor bijvoorbeeld het bestrijden van ongedierte? Ik las al over in de oven of vriezer plaatsen maar dan zal niet gaan met een hele berk...
 

Joeph

Nieuw lid
19 jun 2014
9
14
Ik werk veel met berkenstammen en sporadisch ook met stukken berkenboom. Mijn advies is om in de herfst/winter te kappen. Dan is het hout sowieso droger EN blijft de bast mooier. Als je in de lente/zomer kapt laat de schors sneller los. Schoonmaken doen wij met water en een zachte borstel. Droogmaken met een oude handdoek.

Waarom plaats je de boom niet direct op de vide zodat deze binnenshuis kan drogen? Mijn ervaring is dat de berkenstam niet zo snel droogt dat er zichtbare scheuren ontstaan. Daarentegen als je de boomstam buiten laat drogen komen er beestjes in de bast en wordt deze minder mooi.
 

JasperW

Nieuw lid
26 dec 2017
5
0
Dag Joeph, geweldig dat je ervaring hebt met stukken berkenboom. Bedankt voor de tips. De boom direct in de vide plaatsen zou het voor mij een stuk makkelijker maken, ik was alleen bang voor scheuren etc. Maar op basis van jouw ervaringen ga ik er gewoon voor. Bedankt! Heb je trouwens na het drogen de bast nog ingesprayed of iets dergelijks?
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
De bast van berk is waterdicht. Dat geeft rot/schimmel wel veel kans.
Vorig jaar heb ik meerdere stukken van een meter laten staan in een dichte niet geisoleerde garage als experiment met slaapvorming, uiteindes waren niet geseald. De stam die ik het langst heb laten staan had prachtig mooie en grote elfenbanken erop. Het was niet meer bruikbaar voor hout. Helemaal vermolmd.
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Ik sta op het punt een berk te vellen met het idee deze in zijn geheel binnenshuis, in de vide te plaatsen als decoratief element. Het is daarvoor belangrijk de stam zo mooi en lang mogelijk intact te houden. Zijn er onder jullie ervaringen met het drogen of verder behandelen van volledige (berken) bomen? Ik lees in andere posts namelijk vooral veel over het drogen van in stukken of planken gekapt hout. Ik hoop dat er goede tips zijn!
Hallo Jasper W
Weet niet of het punt van vellen al gepasseerd is , anders nog een half jaar wachten .
In het boek : de man en het hout : staat hier iets over .
Het beste is om de boom midzomer om te zagen/hakken en alle takken en bladeren er aan te laten .
Op deze manier zuigt de boom zichzelf leeg op een manier die met andere droog methodes niet haalbaar is .
Denk dat ringen/blessen in midzomer hetzelfde effect heeft , dit werd vroeger door Amerikaanse kolonisten ook gedaan .
Mvrgr Adr
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
Het is ook nog een zilverberk die vergaan meestal nog sneller
maar hij is gelukkig niet zo dik en het is een moderne woning dus waarschijnlijk erg droog.

laat over een jaar eens weten of hij goed is gebleven
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Bedankt voor alle tips. Ik heb de stam inmiddels in de vide staan (https://drive.google.com/file/d/1XkKyACgRLv_n3DAFmzFpR4z8hxUwmuAq/view?usp=drivesdk).

Ik heb onlangs ook een paar berketakken gekregen van mijn hovenier. Dacht slim te zijn en ze binnen te laten drogen. Paar uur later bleek ik er wat extra bij gekregen te hebben.....paar duizend geleedpotige huisdieren ... Grrr
Ben heel lang met de stofzuiger bezig geweest mijn werkplaatsje te ontdoen van deze ongenode gasten.

Berkjes staan nu onder een afdak, vrij van de grond. Één tak heb ik een beetje gepeld. Die gaat dit weekeind in plakken gezaagd worden en de vriezer in. Kijken of dat werkt.
Een andere tak ga ik in korte stompjes zagen en op de BBQ te drogen leggen bij ca 60 graden.
 

JasperW

Nieuw lid
26 dec 2017
5
0
Ik heb gelukkig nog geen insect kunnen vinden. Dit is trouwens slechts de bovenste 6 meter van een 23 meter hoge berk. Misschien speelt dat nog mee wat insecten betreft? De rest ligt trouwens nog op de grond en ga ik in stukken zagen voor de kachel. Of is dat heel erg zonde...? Diameter bij de grond was ongeveer 30cm dus is misschien ook wel wat mee te doen voor houtbewerking?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.