Dovetail infill plane

Geck0

Actieve deelnemer
Tijdje geleden ben ik begonnen met dit Infill Plane project.
Was tijdens proces nog niet helemaal zeker dat het ging lukken., maar ben ondertussen zeker van dat het een mooi eindresultaat wordt + goed werkt :)
Heb zelf niet zo veel gereedschap voor staal daardoor ging het soms wat langzaam maar ach., geen haast.
Er komt zo'n dikke schaafbeitel in van HOCK ik volg het proces van wat youtube filmpjes en doe het op mijn manier na.


Zit alleen met het "probleem" wat voor hout komt er tussen het messing en staal.
Dacht eerst aan Noten., of misschien Padoek maar dat verkleurd altijd toch weer meer naar bruin.

Kan zelf niet zo veel houtsoorten uit het hoofd ., dus misschien hebben jullie een goed idee ;)


IMG_2278.jpg
Dit is het plan
IMG_2211.JPG
ongeveer na dit model

IMG_2232.jpg
staartjes
IMG_2305.jpg
nestjes
IMG_2411.jpg
mond opening
IMG_2420.jpg

IMG_2436.jpg

IMG_2439.jpg

IMG_2446.jpg
past in elkaar
IMG_2449.jpg

IMG_2447.jpg
Nu op naar aambeeld om alles naar elkaar toe te slaan
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooi project!
Voor de infill vind ik palissander (rosewood in het engels) altijd erg mooi, maar volgens mij staat het tegenwoordig op de Citeslijst.
Noten doet het voor mij trouwens ook.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Prachtig! Voor zo'n schaaf kun je een prachtige houtsoort nemen, het is tenslotte maar een klein stukje. Ebben, palissander of buxus maar ook taxus zijn erg mooi. I zou wel voorzichtig zijn met het klinken van de zwaluwstaarten rond de bek. Daar is het bij mij wel eens vervormd.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dat ziet er goed uit!! En wat JanAnton zegt ebben palissander maar denk bv ook aan coromandel of cocobola, ik heb volgens mij nog wel wat liggen, dus als je es in de buurt bent kan je wel een stukje krijgen.
Heb je site ook bekeken je maakt fraaie dingen!

groetnis, Roeland
 

Geck0

Actieve deelnemer
thnx allen! Het is zeker een uitdagende klus
@Jelmer schaaf is bijna 20cm lang en +/- 6cm hoog en breed

Voor houtsoort is Coromandel wel erg mooi en pallisander ook!
Na de feestdagen zal ik her en der eens checken wat dat soort houtjes kosten :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
black en white ebony of dessert ironwood zijn ook hele mooie stukjes hout. Tsja een dingetje dat is de prijs per m3.
Succes ermee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.