Doosje voor slijpsteen

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Zoals in het topic van Roeland over slijpen op oliestenen, ben ik ook begonnen aan een doosje.
In een doos met vergeten gereedschap vond ik oa twee aanzet stenen die wat aandacht nodig hadden.
01_steen_voor.jpg
02_steen_achter.jpg
03_steen_zijkant.jpg

Het model van de onderste steen vind ik afwijkend, maar zal wel zijn eigen toepassing gehad hebben. Er zit ook een klein gaatje in zodat je deze op kan hangen.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De rechthoekige steen eerst maar gevlakt, steen was 3 mm hol. Begonnen op een betontegel en geëindigd op een glasplaat met waterproof schuurpapier.
04_steen_gevlakt.jpg
Daarna een stuk hout gezocht wat geschikt was voor het doosje en het is stuk essen geworden.
05_doosje.jpg
Inkassing zit erin, nu nog schuine kantjes en schuren.
06_doosje.jpg
En inmiddels voorzien van de eerste laag gekookte lijnolie.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Wat er oa ook nog in zat was een fineerzaagje en een zaagzettang. Meer roest als wat anders, maar een weekje in een citroenzuur oplossing doet wonderen.
gereedschap 01.jpg
gereedschap 02.jpg
De zaagzettang werkt goed, gisteravond geoefend op een oude hardpoint zaag, ging prima en er is geen tand afgebroken.
Er zat ook nog een ander hulpstuk om zagen te zetten, maar dat ligt nog te weken.
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ronald een mooie steen lijkt mij een coticule of terwijl een belgisch brok. Ik zie dat je ook essen hout gebruikt voor het doosje de andere steen lijkt mij meer een aanzet steen voor zeis, koks/vleesmessen of bijl op klus of in het veld.

Die zaagzet tang heb ik ook maar gebruik ik bijna niet ik gebruik voornamelijk m'n bronzen Eclips (veel gemakkelijker in gebruik). Het fineerzaagje ziet er ook weer knap uit.

Groetnis, Roeland
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Doosje heeft inmiddels 2 lagen olie gekregen.
07_doosje.jpg
Steen ligt er nog los in, alleen witte houtlijm in huis en dat gaat 'm niet worden.
08_doosje.jpg
Na de kerstdagen de steen en de eindblokjes erin plakken en daarna de watersteen eens uitproberen.

Het zicht op de tanden van de zaag is inderdaad niet fantastisch bij dit type zettang Roeland, even op google gekeken welke je bedoelde en dat ziet er wel makkelijker uit.
De andere steen laat ik zoals die is, ik heb er geen toepassing voor. Misschien iets voor het oude ambachten museum hier in het "durp"
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Prachtig geworden, daar ga je veel plezier van beleven.

Yep met de Eclips een zaag zetten gaat als vanzelf en is veel minder vermoeiend, je kunt deze zet tangen nog wel eens scoren op rommelmarkten prijzen liggen zo rond 30 35 euro. Heb er laatst nog 1 kunnen kopen de eerste die Eclips ooit maakte de man vroeg 45 en ik had hem voor 35.
Waar je op moet letten is of het aambeeldje en hamertje nog intact zijn (niet zijn versleten). Je kunt deze Eclips ook aanpassen aan een fijnere vertanding door het hamertje smaller te vijlen.

Groetnis, Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.