(Gezocht) Woodpeckers MT Doweling Jig

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Na lang zoeken eindelijk de oplossing gevonden voor het precies gecentreerd boren van gaten in kops hout. Maar dan erachter komen dat ze niet meer nieuw verkrijgbaar zijn #isnietgrappig.

Wie o wie helpt mij aan een exemplaar van dit merk of aan een vergelijkbare versie van een ander merk ???

main_mt_8.jpg
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Dank allen voor jullie meedenken !!!

Wat ik vergeten was erbij te zetten, is dat ik naast de standaard maten van 6, 8 en 10 mm specifiek op zoek ben naar bussen van 4 mm dikte.

Ik heb de tool van Woodpeckers nog eens goed bekeken. Ik dacht aanvankelijk dat deze ze had in de maten 4, 5, 6, 8 en 10 mm.
Maar bij nader inzien heeft deze niet de gewenste bussen (alleen maar voor boortjes van 1/4" en 3/8", dus daar ga ik het ook niet mee redden).

Waarom óók op zoek naar 4 mm dikke bussen ??? Deze heb ik nodig voor het inboren van gaten in kops hout t.b.v. zogenaamde steekverbinders.

Steekverbinder 01.jpg __ Steekverbinder 02.jpg.
 

sies

Nieuw lid
10 mei 2017
20
0
Waarom niet zelf maken? ziet er niet zo moeilijk uit.

Bv even zoeken op self centering drill jig of adjustable center finder.

Kwam bijvoorbeeld dit filmpje tegen:
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Waarom niet zelf maken? ziet er niet zo moeilijk uit.

Voor wat betreft het centrerend gedeelte niet, maar voor het exact gecentreerd boren zonder verloop of scheef trekken heb ik wel bussen nodig die wat langer zijn en waar een houtboortje van 4 mm dikte exact in past.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Ja inderdaad. Daar zitten mooie bussen in, zo te zien... Het overwegen waard... Thnx !

Als je een recensie leest ga je je bedenken...

Van Matthijs op 22.12.2017
Het bestellen van dit product was het resultaat van een ander teleurstellend product, namelijk een Dremel boor standaard van het merk Milescraft, ook een afrader. Ik moet veel haakse gaten boren in werkstukken die te breed zijn voor onder de boorkolom. Ik wilde eigenlijk zelf een vergelijkbaar blok maken van hout, echter het vinden van alle verschillende diameter bussen voor mijn boren bleek best wat werk en niet goedkoop. Aangezien deze boorhulp zeer scherp geprijsd was leek het een goede oplossing.Echter bij ontvangst en het plaatsen van een 5 mm boor (boor ook nieuw uit te verpakking) in het 5 mm gat in de boorhulp was direct al te zien dat er behoorlijke speling zat tussen de twee. Met een schuifmaat zowel de boor als de bus in de boorhulp opgemeten, de boor was perfect 5 mm, maar de bus van de boorhulp bleek 5,4 mm. Dit verklaarde de speling. Stomverbaasd heb ik de andere gaten ook gemeten en elke bus is een paar tienden van een millimeter te groot. Dit is natuurlijk precies wat je niet wil met zo een boorhulp.Mijn advies als je een boormal wil: ga naar je lokale metaal handel, koop een goede messing bus die strak om je boor pas en bevestig deze aan een haaks blok hout. Kost waarschijnlijk een paar tientjes meer maar je ben wel zeker van een haaks gat. Deze boorhulp doet precies niet waarvoor hij bedoeld is, haakse gaten boren.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik wilde eigenlijk zelf een vergelijkbaar blok maken van hout, echter het vinden van alle verschillende diameter bussen voor mijn boren bleek best wat werk en niet goedkoop.

Dit is waar ik dus ook tegenaan loop... Maar... misschien is er een oplossing voorhanden. Er borrelt wat...

Wordt vervolgd !!!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hallo Ekko,
Is het niet mogelijk om in dat apparaat van Aliexpress of Banggood in een van die gaten een busje te (laten) maken met een 4mm gat?
Mvg, :).
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Hallo Ekko,
Is het niet mogelijk om in dat apparaat van Aliexpress of Banggood in een van die gaten een busje te (laten) maken met een 4mm gat?
Mvg, :).

Dat is zeker een optie, maar - zoals al aangegeven - er borrelt nog wat anders hier in de Woodworking kookpan... :confused: :cool:
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Geharde en geslepen boorbussen, kort en lang, met en zonder kraag, zijn gewoon standaard DIN artikelen.
Worden al decennia gebruikt om boormallen mee te maken. De gaten hebben een passing met lichte overmaat, een F passing, zodat een boor altijd past. Overmaat is in honderdsten milimeters, niet in tienden milimeters.

De kosten zijn het ook niet, kun je zelf niet voor knoeien.

Ik heb ze onder andere hier gevonden: https://www.primexbv.nl/boorbussen/grp/1941
Er staat op de site dat ook particulieren er kunnen bestellen.

Fabory en Jeveka verkopen ze ook, maar dat zijn zakelijke groothandels.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Mooie link William, dank je wel.
Alleen zijn de boortjes die ik koop niet altijd aan de maat.
Heb je daar ook een goed adres voor? (uiteraard voor een redelijke prijs;)).
Mvg, :).
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Geharde en geslepen boorbussen, kort en lang, met en zonder kraag, zijn gewoon standaard DIN artikelen.
Worden al decennia gebruikt om boormallen mee te maken. De gaten hebben een passing met lichte overmaat, een F passing, zodat een boor altijd past. Overmaat is in honderdsten milimeters, niet in tienden milimeters.

De kosten zijn het ook niet, kun je zelf niet voor knoeien.

Ik heb ze onder andere hier gevonden: https://www.primexbv.nl/boorbussen/grp/1941
Er staat op de site dat ook particulieren er kunnen bestellen.

Fabory en Jeveka verkopen ze ook, maar dat zijn zakelijke groothandels.
Winkel kende ik niet, ziet er uitgebreid uit. Maar verkopen ze nou geen winkel/blokhaken?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Weet niet of je metaal of houtboren zoekt. Zelf gebruik ik meestal het wat betere gereedschap, ik slijp metaalboren zelf als ze bot zijn, dus mijn huidige voorraad rouleert al een tijdje tussen de borencassette en de voorraadkoffer.

Goede goedkope metaalboren kun je kopen bij Hugo Schipper: https://www.hugoschipper.nl/international-tools-11-430-hss-spiraalboor.html
Betrouwbaar adres, op werk bestellen we ook bij hun. Voor modelbouwers hebben ze microboortjes onder de 1 mm, die ik nergens anders goedkoper kan vinden als bij hun.

Houtboren hebben ze van Phantom, best een goed en betaalbaar merk: https://www.hugoschipper.nl/verspaning/boren/hout-steen-en-beton.html

Phantom tools is een merk van Van Ommen Tools, een Nederlands merk dus, met redelijk goede documentatie voor de snijgegevens: https://www.vanommen.nl/nl-nl/technische-informatie
De Torax boorbussen die ik hierboven vermelde, komen toevallig ook bij hun vandaan, ontdek ik net op de site:cool:.
Hugo Schipper levert die dus ook.

Bij verspaningsgereedschap is het maar net wat de gek ervoor geeft. Het zijn slijtageartikelen, dus het kost best wat als je veel gebruikt, maar het is ook bepalend voor de eindkwaliteit van je werk. Als instrumentmaker werk ik dagelijks met superieur gereedschap, ik gebruik daarom thuis niet het goedkoopste van het goedkoopste. Voor echt budgetspul heb ik geen goede adressen, ik gebruik het zelf niet.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Yep...dit probleem heb ik ook gehad. Toen besloten om zelf hetgeen te maken aangezien het niet te koop was. Nou ja, vast wel te koop maar het zoeken duurde langer dan het zelf maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.