(Gezocht) Woodpeckers MT Doweling Jig

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
voor de zelfbouw cnc machine hebben we het aluminium laten watersnijden.
Dat kunnen we met deze onderdelen ook wel doen.
Contouren in 1x klaar, gaten voorbewerkt.
Tolerantie op watersnijden is~ 0.1mm.
Kan eens een prijsje aanvragen bij interesse.

Als ik ze zelf zou maken zou ik ze daarna op de conventionele freesbank kotteren om de gaten exact (1/100ste mm) op de juiste positie en grootte (H7) te krijgen.
Met een aanslagje op de freesbank is dat karweitje ook in afzienbare tijd gebeurt, 1x instellen en gaan.

Als je ze gaat cnc frezen ben ik wel heel erg benieuwd naar je ervaringen.
Heb zelf wisselend succes met aluminium op de router, alu is erg gevoelig voor goede snijsnelheid, voeding en smering / spanen wegblazen.
Ook zorgen dat je een goed verspaanbare alu kwaliteit neemt, als je het verkeerde spul hebt wordt het erg lastig.

edit:
Mostudio: lees net dat je een epoxygraniet freesbank hebt, gaaf!
Dat zal een mooie stabiele machine zijn.
Kans om eens een keer te komen kijken?
 
Laatst bewerkt:

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
Ik zie weinig voordeel om het te laten waterstraal snijden.
Als je de dikte van bv 20 mm dan is alles tape.
Je kan gewoon stock aluminium nemen kost geen drol hss blanke tools gebruiken en wd40 er op tegen het plakken. En je loopt snel 5m per min.
Vooral als je zachte bekken maakt voor je frees klem.
Dan span je eerst je rauw stock er in dan frees je de buiten contoer als je dan bv een 20 mm hoog werkstuk heb
Gebruik je een stock van 25 mm hoog
Dan blijft er 5 over van je stock.

Dan frees je het contoer in je zachte bekken en flip je je werk stuk er in dan even 5 mm vlakken van de onderkant en gelijk je gaten er in boren 0.2 mm ondermaats en dan een ruimer er door heen halen die hebben standaard een h7 passing.
Dan een graveer freesje er in en de maatverdeling er in graveren.
Na het anoniseren de letters in kleuren.
En klaar ben je .

Maar ik zat nog even te denken wat voor voordeel heb je met deze jig?

Je kan alleen in center er mee komen.
Wat mag als je een lat met een offset wil plaatsen op een andere ?
Even als voorbeeld een klassieke keuken stoel de poten staan met een kleine offset naar buiten tegen over de liggers.

Mmm leuk puzzel om op te lossen in een jig die dat makelijk ook kan.

We kunnen beter een mega jig maken die bijna alles kan.
Zelf ben ik nog niet aan het tekenen geslagen omdat ik het beter wil maken dan woodpeckers.

Mijn motto is als je iets doet doe het dan gelijk goed. Anders doe je het niet.

Vandaar dat ik mijn eigen freesbank heb gebouwd er is niet veel te koop in dit tussen maatje. Met de precisie die ik normaal vind.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Goed punt: ik zat ook net te denken over het gebruik. Een hoekverbinding is iets wat ik heel regelmatig gebruik, en dat zie ik hier nog niet makkelijker mee gaan. Wel heel handig om kleine panelen maken, maar een mal zoals die van Dowelmax lijkt me beter geschikt voor hoekverbindingen.
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
Daarom ....zat ik of goed gezegt lig ik op de bank na te denken er over.
De duvels zitten op een hard afstand van 32 mm toch?
Als je de jig een van de buitenste armen er af kan halen ....
En dan de andere arm fix zetten op 90 graden dan kan je hem gebruiken voor een haakse verbinding en als we de maten goed kiezen kan je hem als boormal gebruiken voor het 32mm systeem voor scharnieren snel op te boren....of snel enkele gaten er bij te boren in het 32 mm systeem.

Als je dan het center gat gebruikt voor het 35 mm scharnier gat en dan nog twee offcenter in de jig boort voor de schroefjes van het scharnier hebben we een extra functie er in.
We hebben n.l. al een zij aanslag op de jig zitten die we kunnen verstellen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als je ze gaat cnc frezen ben ik wel heel erg benieuwd naar je ervaringen.
Heb zelf wisselend succes met aluminium op de router, alu is erg gevoelig voor goede snijsnelheid, voeding en smering / spanen wegblazen.
Ook zorgen dat je een goed verspaanbare alu kwaliteit neemt, als je het verkeerde spul hebt wordt het erg lastig.

Toolingplate,
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Als houtbewerker / interieurbouwer wordt dit allemaal wat technisch voor mij... :rolleyes:
Komt misschien ook wel omdat ik door de drukte mezelf niet genoeg tijd gun om alles eens even goed op me in te laten werken ... :eek:

Maar... het ziet er allemaal wel erg veelbelovend uit !!! Ik zeg: laat de productie maar beginnen ! ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik denk dat er ook wel misschien iets te ver doorgeslagen word
Als de heren er mee aan de slag willen gaan, leef je uit, maar maak het dan ook geheel af
Ik ben voor ekko bezig en zal dat ook afmaken, het moet geen ver pis wedstrijd worden
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hey Jeroen, Ga je alleen 1 voor Ekko maken of ook voor alle anderen die interesse hebben?
Net zoiets als de lineaal aanslag waar een poosje geleden een behoorlijk aantal van zijn gemaakt.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
als je een serie gaat maken wil ik wel wat van die busjes mee bestellen, veel onderdelen zijn veel gunstiger te bestellen als je meer tegelijk besteld.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
oh zo
ik ga er eerst 1 maken, als die naar wens is wil ik er best meer maken, gewoon voor het leuk
de busjes kijk ik nog rond
het meest ideaal zou zijn om busjes te vinden in verschillende binnenmaten maar dezelfde buitenmaat, dat maakt het eea en stuk makkelijker
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
alle maten zijn mogelijk
echter zie ik een groot voordeel als er boorbussen gevonden worden die een zelfde buitenmaat hebben voor bijv 4,5,6 en 8
Dan heb je een al een groot deel van de belangrijke maten
Dat zou de jig zeker ten goede komen
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
@Toxiq, benieuwd naar het freesresultaat :) Denk wel dat je een ruimer voor de gaten moet gebruiken. Zo nauwkeurig is een freesmachine niet.
 

uncommon

Actieve deelnemer
13 feb 2017
80
20
Utrecht
Je moet wel snel zijn met bestellen

''The MT Center Gauge and Doweling Jig are part of Woodpeckers OneTIME Toolprogram and are only made to order. Deadline to order yours is Monday, April 30, 2018. Once the deadline passes and orders are filled, these tools will be retired from our product line. Delivery is scheduled for August, 2018.''
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.