(Gezocht) Woodpeckers MT Doweling Jig

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Geharde en geslepen boorbussen, kort en lang, met en zonder kraag, zijn gewoon standaard DIN artikelen.
Worden al decennia gebruikt om boormallen mee te maken. De gaten hebben een passing met lichte overmaat, een F passing, zodat een boor altijd past. Overmaat is in honderdsten milimeters, niet in tienden milimeters.

De kosten zijn het ook niet, kun je zelf niet voor knoeien.

Ik heb ze onder andere hier gevonden: https://www.primexbv.nl/boorbussen/grp/1941
Er staat op de site dat ook particulieren er kunnen bestellen.

Kijk, daar kan ik wat mee !!! Thnx !!!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Even out-of-the-box denken. Ik heb laatst iets laten lasersnijden uit een plaat RVS.
Als je met de foto van de Woodpeckers Doweling Jig en/of die van Ali naar een metaalbedrijf gaat waar ze kunnen lasersnijden, kunnen ze deze vast voor je namaken, bijvoorbeeld uit RVS van een cm dik. En dan voor het deel met de gaten bussen maken met allemaal dezelfde buitendiameter maar binnendiameters van exact je boormaten, zodat je er de gewenste bus kunt inzetten?

Want zoals ik het zie, is het niet zo'n heel gecompliceerd ontwerp. Plaatje dat op de kopse kant van het hout rust, 2 geleiders en 2 verbinders met op de juiste plaatsen gaten. En dat kan met lasersnijden tot op de 100ste mm nauwkeurig worden gemaakt...

Rob
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Fraai, maar werkt volgens mij niet zo snel als die Bosquet liet zien, zeker niet als je met verschillende diktes hout werkt
De boorbussen zijn zeker een handige optie, maar 7 a 8 euro per stuk voor een busje vind ik wel aan de prijs
Ik had ze al gevonden voor ca 3 euro maar die zijn korter...

De boorbussen lijken duur, maar ze zijn gehard en geslepen. In de productiefabrieken worden vele tienduizenden gaten geboord met deze boorbussen, daar zijn ze voor gemaakt. Wellicht voor een houtmal overdreven, maar met drie of vier verschillende maten lijkt mij de prijs nog wel te overzien.

Wat het lasersnijden betreft, lasersnijden is niet zo nauwkeurig hoor. Met kleine gaten altijd brandranden bij de start van een gat. Een gat van 4 mm is veels te klein, of niet rond. Bovendien is er een minimum diameter die bij dikke plaat gesneden kan worden. Bij 10 mm dik rvs krijg je geen mooie ronde gaatjes van 4 mm.
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
Hoeveel intressen is er naar deze mal?

Ik ben instrumentmaker van beroep.
Ik kan dit makkelijk maken van aluminium met boorbussen er in die je maar wilt.
En natuurlijk als gebruikelijk voor me voor simpel werk op 500 honderdste nauwkeurig.
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
O ja ...als je meer wilt zien en komen te weten over mij moet je kijken op cnczone.nl en zoeken op mostudio
Daar staat diverse werken van me

Onder ander een epoxy graniet freesbank cnc gestuurd en alles is 100 % door mijn gebouwd.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Er word al aan gewerkt Mostudio
tekening is nog niet geheel af, maar dat duurt niet lang meer, dan gaan we eerst een proefmodel maken

Knipsel.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Haha, we hadden al contact ekko :) maar leuk dat je nog even enthousiast bent :)
Laatste mail nog gelezen ?
 
P

Pel

Guest
Ik heb ook wel interesse, ligt er natuurlijk wel aan dat de prijs geen hoofdprijs is.:)

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
grappig dat iedereen meteen altijd meld geen hoofdprijs te willen betalen maar wel een toptool te willen hebben
Alle waar naar geld heren ;-)
Zelf denk ik dat de boorbussen de grootste kostenpost zullen zijn (afhankelijk hoeveel je er wil hebben)
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Hoh, voor mezelf sprekend: ik ben meer dan bereid een correcte prijs neer te leggen voor hoge kwaliteit (ik heb wel één en ander van Incra, Woodpeckers). Ik heb het alleen soms wat moeilijk om ook voor de naam te betalen, en ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dat een serieus deel van de prijs uitmaakt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
was maar een grapje, het viel gewoon op, dat men eerst over de prijs begint
Maaruh, het is hobby he, dus onkosten staan voorop, ik mail met Ekko al wat heen en weer over de uitvoering, mogelijkheden (en/of uitbreidingen)
Heb zelf al wat puntjes gezien die ik anders wil doen

Ik ga ook even informeren over anodiseren, dat maakt het wel af (vind ik)
 
P

Pel

Guest
Nou, als er op het forum een is die zeer prijs bewust is dan ken ik er een, die half Nederland en België af stroopt voor onderdelen, om een bakbeest van een draaibank te maken, wat hem ook nog eens perfect gelukt is.;)

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.