Stofzuiger of Centraal systeem?

hrv

Nieuw lid
19 dec 2010
12
0
Hoi allemaal,

Ik wil graag een nieuwe stofzuiger kopen.
Ik heb zitten kijken naar een HBM100 of soortgelijk, of naar een Festool CTL midi.

Welke is nu werkelijk krachtiger?
De kleine CTL heeft veel zuigvermogen (veel onderdruk)
De grote HBM lijkt weinig onderdruk te hebben, maar heeft wel weer veel meer luchtverplaatsing (m3/min)

De kleine CTL sluit perfect aan op mijn apparatuur (zaagtafel en bovenfrees e.d.) de grote HBM moet ik "knijpen" middels een reductiestuk. Wat ik niet begrijp is of dit nu een nadeel gaat zijn of niet. Hou ik voldoende zuigkracht over met de HBM?

Met de HBM kan ik een vast punt voor een afzuigslang boven mijn werkbank monteren en een ander aansluitpunt bij mijn zaagtafel. Dat is met de CTL weer niet mogelijk.

Wat is in dit geval de beste oplossing?

HRV
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
het lijkt me vooral de vraag hoeveel de machine moet afzuigen.

ik heb een hitachi stofzuiger met 2 fijnfilters. deze houdt mijn festool zaagtafel makkelijk stofvrij, tevens geen problemen met het bovenfrees gebruik en alle schuurmachines gaan ook goed. een kennis van mij heeft een grote zware gietijzeren zaagtafel die ongeveer 3 uur per zaag aanstaat. hij heeft dus behoefte aan een hele andere afzuiging.

als ik nu zou gaan kijken naar een afzuiging zou ik ook een cyclone op gaan nemen in het hele geheel. ik wacht nog steeds op goede suggestie voor de cyclone. deze zijn te koop maar volgens mij ook wel goed zelf te maken.

de festool stofzuiger is volgens mij ook wel stiller dan de HBM. er is vaak al genoeg lawaai in de werkplaats, hoe stiller hoe fijner.

mijn advies : ga voor de festool of een variant daarvan met een cyclone
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Gebruik zelf een Festool Midi voor zaagtafel, freestafel en losse werktuigen (Domino, Rotex) en ben daar zeer tevreden over. Compact en niet zo'n herrie. Ik heb er wel een Oneide Dust Deputy tussengezet, want die zakken van een Midi zijn snel vol en duur.
Als je een volwassen werkplaats hebt en je kunt buiten (of afgezonderd) een HBM plaatsen is dat misschien een betere oplossing.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Voor handgereedschap zoals de bovenfrees en bv een schuurmachine of elektrische handschaaf is een kleine stofzuiger het meest geschikt. Voor stationaire machines is meestal een grotere afzuiger beter omdat je anders nog steeds veel stof hebt. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de stationaire machine. Heeft je zaagtafel een kleine stofafzuigaansluiting dan kan je denk ik er wel vanuit gaan dat een kleine afzuiger voldoende is..
 

hrv

Nieuw lid
19 dec 2010
12
0
Bedankt voor alle reacties.

Marco, heb je die cycloon vanuit Amerika laten komen?
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
voor het geval je mij bedoelde: ja, de Oneida Dust Deputy heb ik uit de USA laten komen, maar het kan inmiddels ook uit de UK. Moet je even op hun website kijken.
 

hrv

Nieuw lid
19 dec 2010
12
0
Inderdaad, ik bedoelde jou..... en dan heb ik nog niet eens een biertje op...
 

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
Ik heb zelf een Festool CTL MIDI en gebruik die veel in combi met bijv schuurmachine's, perfecte afzuiging maar voor verspanend werk komt hij echt tekort en ook als ik er bijvoorbeeld een OF 1010 op aansluit trekt hij het bij lange na niet. Hiervoor gebruik ik de grotere CTM 26, deze is krachtig genoeg.
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
haasjetik zei:
voor het geval je mij bedoelde: ja, de Oneida Dust Deputy heb ik uit de USA laten komen, maar het kan inmiddels ook uit de UK. Moet je even op hun website kijken.
Klopt, ze hebben idd een .co.uk website ook. Maar als je hen mailt kan het enkel in een Finse webwinkel besteld worden aan 150€...
 

dirkcoolen

Nieuw lid
22 aug 2010
10
0
timmertje zei:
hrv zei:
de grote HBM moet ik "knijpen" middels een reductiestuk. Wat ik niet begrijp is of dit nu een nadeel gaat zijn of niet. Hou ik voldoende zuigkracht over met de HBM?
nee je hebt dan te weinig zuigkracht.

Op zich hoeft dit geen probleem te zijn, met een kleinere diameter zal je evenveel lucht verplaatsen, maar dan sneller (wet v Bernouilli). Enig probleem is dat er aan deze snelheid een maximum is, dus op een gegeven moment ga je je luchtverplaatsing "choken" (heet dat dan in vaktermen), waarbij je het maximum debiet hebt. Maar ik denk dat dat met stofzuigers niet echt een probleem gaat opleveren, tenzij de diameter enorm verkleind wordt in een verhouding 1:100 of meer ... De snelheid van de lucht bereikt dan op dat moment overigens de geluidssnelheid, dus je kan dit horen doordat je stofzuigbuis begint te 'kloppen' ...

(Voor zover ik me de lessen aerodynamica nog kan herinneren ... :roll: )
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
grijzeblubber.be zei:
Klopt, ze hebben idd een .co.uk website ook. Maar als je hen mailt kan het enkel in een Finse webwinkel besteld worden aan 150€...
Tja, dat wist ik nou weer niet.

Aan de andere kant: een zak voor een Midi kost iets van € 5,= (als ik me niet vergis) en is best wel snel vol. Je ROI heb je dus vrij snel bereikt. In het voorjaar heb ik 'm uit de USA laten komen voor $ 160,= waarvan dus $ shipping.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Ik heb eerst zonder afzuig gewerkt met alle gevolgen van dien.
Nu heb ik sinds kort een een HBM 200 afzuiger met 2300 m³/h ben zeer tevreden weinig stof in de garage.
Echter knijpen dat is geen succes ,doet minder luchtafzuiging maar de weerstand loopt enorm op waardoor er bijna niet meer afgezogen wordt.
De geluidsproductie is 90 dBa dus vrij hoog maar de schaafbank en zaag maken ook lawaai.
Dus altijd gehoor beschermers op.

Simon
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik gebruik de HBM100 met fijnstoffilter voor het afzuigen van mijn zaagtafel, freestafel en de vlak/vandiktebank. Voor electrisch handgereedschap is deze machine absoluut niet geschikt, als je verder ´knijpt´ als 50mm zuigt hij bijna niet meer af, hoor je dat de motor het zwaar heeft en is het geluid niet te harden. Hiervoor kan je beter een stofzuiger oid voor gebruiken, eventueel met cycloon.

mvg
Patrick
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ook naar mijn idee zijn de twee oplossingen uit de vraag niet inwisselbaar. De stofzuiger werkt voor kleine handmachines, en de centrale afzuiger voor stationaire machines.
Ik heb beide in de werkplaats en gebruik ze altijd, de centarle afzuiging voor de zaagtafel en vlak-vandiktebank, en stofzuiger voor schuurmachines, en de frees, en ik wil zeker niet zonder werken.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Een centrale afzuiging voor de stationaire machines, een stofzuiger (met afscheider) voor de handmachines.
Voor beide geldt; gebruik een goed uitblaas filter.
En.... dan nog een luchtreiniger voor de finishing touch :)

Kor
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Even op dit onderwerp inhaken hoor.....

Grote machines --> grote afzuiging. Kleine machines --> kleine afzuiging :)
Nu wordt er gesproken over stationaire machines. Vallen de zaagtafel (Bosch PTS10) en paneelzaag (Bosch PCM8) hier ook onder???? Beiden hebben maar een kleine stofuitlaat. Is trouwens sowieso een aardige klus om al die aparte maten van uitvoer naar 1 werkbare maat te krijgen, dus tips zijn hier ook welkom.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Hallo StarterXL, Op de zaak gebruiken wij sinds kort een HBM100 Profi op de GTS10 (de profi uitvoering van de PTS10) en dat is een flinke verbetering tov de vorige "normale" stofzuiger. hij ziugt naar mijn idee ongeveer 90% af tov de 30% eerst. Het uitblaas mondstuk van de zaag is ongeveer 5,5 cm.

Op mijn afkortzaag thuis gebruik ik ook dezelfde afzuiger op een mondstuk van 4 cm en dit gaat redelijk. Wel heel belangrijk is dat je pas bij de machine de diameter verkleind. Ik heb het geprobeerd met een stofzuigerslang van 2,5 meter maar dan heb je totaal geen zuigkracht meer, daarna op advies een adapter op de machine gemaakt (van 100 naar 40mm) en nu werkt hij veel beter.

De adapters maak ik zelf van pvc, bij de gemiddelde bouwmarkt kan je allerlei maten verloopstukken voor regenbuis en afvoer materiaal kopen die je weer in elkaar kan passen, Kom je dan net niet uit dan stook je hem even warm met een brander en maak je hem passend. Meestal ben ik voor een paar euro klaar.

met vriendelijke groet,
Patrick
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Ja oke, de truc is dus eigenlijk om de bewerkingsmachine te muteren naar een uitlaat van 100mm.
Vraag me dan alleen nog af hoe dit in de praktijk met electrische handmachines zal gaan zoals een (band)schuurmachine of een schaaf, want om nou zo'n slurf van 100mm aan je electrische schaaf te hebben hangen lijkt mij ook niet handig werken. Zou dit op te lossen zijn met een tussenslang? en zo ja wat zou de maximale lengte dan zijn van zo'n slang?

Alvast bedankt, Kees
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Die truc gaat inderdaad alleen op bij stationaire machines (en mijn bandschuurmachine als ik hem ondersteboven op mijn werkbank klem), niet bij handgereedschap. Ik heb het wel eens geprobeerd met een stofzuigerslang maar dat vind de afzuiger niet leuk (herrie) en je hebt heel weing zuigkracht. hiervoor kan je beter een losse stofzuiger gebruiken.

mvg
Patrick
 

'mikejuhhh

Actieve deelnemer
7 feb 2010
44
0
ik heb ook gewoon een metabo afzuiging met daar aan wat geisoleerde pvc pijpen van 110 die over gaan naar 75 en er komt er een boven de werkbank uit en een bij de deur en dat is aan een pijp, en de gene die ik niet gebruik doe ik gewoon een blik in van knakworsten ofzo dat past goed en daar zitten gaten in zodat 1 het blik niet vol stof loopt en 2 dat hij zijn lucht ergens vandaan kan halen, ik heb er ook een stofzuiger slang aan zitten van 75 en een van een normale stofzuiger voor aan het hand gereedschap, dit werkt zeer goed moet ik zeggen.
Je moet dan wel alles goed gaan aarden als je dat doet, maar gewoon wat kale koper draad door heel de buizen trekken en met alu tape goed vast maken op plekken en nergens geen last van.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.