Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Stofzuiger of Centraal systeem?

Hoi allemaal,

Ik wil graag een nieuwe stofzuiger kopen.
    Ik heb zitten kijken naar een HBM100 of soortgelijk, of naar een Festool CTL midi.

Welke is nu werkelijk krachtiger?
    De kleine CTL heeft veel zuigvermogen (veel onderdruk)
    De grote HBM lijkt weinig onderdruk te hebben, maar heeft wel weer veel meer luchtverplaatsing (m3/min)

De kleine CTL sluit perfect aan op mijn apparatuur (zaagtafel en bovenfrees e.d.) de grote HBM moet ik "knijpen" middels een reductiestuk. Wat ik niet begrijp is of dit nu een nadeel gaat zijn of niet. Hou ik voldoende zuigkracht over met de HBM?

Met de HBM kan ik een vast punt voor een afzuigslang boven mijn werkbank monteren en een ander aansluitpunt bij mijn zaagtafel. Dat is met de CTL weer niet mogelijk.

Wat is in dit geval de beste oplossing?

HRV

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: Stofzuiger of Centraal systeem?

het lijkt me vooral de vraag hoeveel de machine moet afzuigen.

ik heb een hitachi stofzuiger met 2 fijnfilters. deze houdt mijn festool zaagtafel makkelijk stofvrij, tevens geen problemen met het bovenfrees gebruik en alle schuurmachines gaan ook goed. een kennis van mij heeft een grote zware gietijzeren zaagtafel die ongeveer 3 uur per zaag aanstaat. hij heeft dus behoefte aan een hele andere afzuiging.

als ik nu zou gaan kijken naar een afzuiging zou ik ook een cyclone op gaan nemen in het hele geheel. ik wacht nog steeds op goede suggestie voor de cyclone. deze zijn te koop maar volgens mij ook wel goed zelf te maken.

de festool stofzuiger is volgens mij ook wel stiller dan de HBM. er is vaak al genoeg lawaai in de werkplaats, hoe stiller hoe fijner.

mijn advies : ga voor de festool of een variant daarvan met een cyclone

Gebruik zelf een Festool Midi voor zaagtafel, freestafel en losse werktuigen (Domino, Rotex) en ben daar zeer tevreden over. Compact en niet zo'n herrie. Ik heb er wel een Oneide Dust Deputy tussengezet, want die zakken van een Midi zijn snel vol en duur.
    Als je een volwassen werkplaats hebt en je kunt buiten (of afgezonderd) een HBM plaatsen is dat misschien een betere oplossing.

Voor handgereedschap zoals de bovenfrees en bv een schuurmachine of elektrische handschaaf is een kleine stofzuiger het meest geschikt. Voor stationaire machines is meestal een grotere afzuiger beter omdat je anders nog steeds veel stof hebt. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de stationaire machine. Heeft je zaagtafel een kleine stofafzuigaansluiting dan kan je denk ik er wel vanuit gaan dat een kleine afzuiger voldoende is..

Bedankt voor alle reacties.

Marco, heb je die cycloon vanuit Amerika laten komen?

voor het geval je mij bedoelde: ja, de Oneida Dust Deputy heb ik uit de USA laten komen, maar het kan inmiddels ook uit de UK. Moet je even op hun website kijken.

Inderdaad, ik bedoelde jou..... en dan heb ik nog niet eens een biertje op...

Ik heb zelf een Festool CTL MIDI en gebruik die veel in combi met bijv schuurmachine's, perfecte afzuiging maar voor verspanend werk komt hij echt tekort en ook als ik er bijvoorbeeld een OF 1010 op aansluit trekt hij het bij lange na niet. Hiervoor gebruik ik de grotere CTM 26, deze is krachtig genoeg.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door haasjetik
    voor het geval je mij bedoelde: ja, de Oneida Dust Deputy heb ik uit de USA laten komen, maar het kan inmiddels ook uit de UK. Moet je even op hun website kijken.
    Klopt, ze hebben idd een .co.uk website ook. Maar als je hen mailt kan het enkel in een Finse webwinkel besteld worden aan 150€...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door timmertje
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hrv
    de grote HBM moet ik "knijpen" middels een reductiestuk. Wat ik niet begrijp is of dit nu een nadeel gaat zijn of niet. Hou ik voldoende zuigkracht over met de HBM?
    nee je hebt dan te weinig zuigkracht.
    Op zich hoeft dit geen probleem te zijn, met een kleinere diameter zal je evenveel lucht verplaatsen, maar dan sneller (wet v Bernouilli). Enig probleem is dat er aan deze snelheid een maximum is, dus op een gegeven moment ga je je luchtverplaatsing "choken" (heet dat dan in vaktermen), waarbij je het maximum debiet hebt. Maar ik denk dat dat met stofzuigers niet echt een probleem gaat opleveren, tenzij de diameter enorm verkleind wordt in een verhouding 1:100 of meer ... De snelheid van de lucht bereikt dan op dat moment overigens de geluidssnelheid, dus je kan dit horen doordat je stofzuigbuis begint te 'kloppen' ...

(Voor zover ik me de lessen aerodynamica nog kan herinneren ... :roll: )

Forum Rechten