Boenwas verwijderen

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Ik mag een oud schrijfburo opknappen.
Het heeft verkeerde slotplaatjes, de laden lopen slecht en de poten zitten los. Dat zijn de mechanische dingen daar kom ik samen met een schaaf en een goede fles houtlijm wel uit.

Maar het bovenblad is helemaal zwart geworden, door oa 100 jaar boenwas etc. Hoe kan ik deze laag smurrie het beste verwijderen en het blad opnieuw in de was te kunnen zetten.
Op het grote internet buiten dit forum vond ik de volgende 2 oplossingen:
- terpentijn (geen terpentine) http://www.francobelge.be/meubelonderhoud.html
- thee http://www.infotalia.com/nl/wonen/huishoudtips_woonkamer_detail.asp?id=625

In het blad zitten wat nieuwe stukken fineer die vermoedelijk bijgekleurd en daarna 'gehout' zijn. Kan je een van bovenstaande methodes zo uitvoeren dat je deze stukjes niet beschadigd.

Het hele meubel is flink verkleurd aan een kant door de zon, dus zou eigenlijk helemaal weer bijgekleurd moeten worden. Maar ik ben al blij als ik het blad weer wat kan laten glimmen, zonder dingen verder te vernielen.
 

Ger

Actieve deelnemer
7 aug 2008
28
0
Beste arie,

Je kunt het beste dat buro eens een keer logen ik heb eerder bij een antiek zaak gewerkt en daar deden we alle meubels eerst logen voor we ze deden restaureren en dan opnieuw beitsen of in de was zetten en dan ben je ook die verkleurde plek kwijt.
Hoop je hiermee van dienst te zijn geweest mvg.Ger
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Logen lijkt me voor notenhout fineer niet de beste oplossing. Volgens mij kan je dan ook opnieuw fineren.

Maar ik heb een fles terpentijn gekocht, het spul ruikt al naar boenwas en een hoekje geprobeerd. Daarbij wordt de witte katoenen doek rood, dus er lost van alles op. Het oppervlak wordt wat doffer maar ook iets lichter, dus het lijkt te lukken om het zwarte eraf te halen. Zonder dat er fineer loskomt.
EN volgens mij is het meubel toch eerst in een beits gezet, dus wat ik me afvraag waarom dan toch ook nog in de boenwas? gewoon omdat vroeger alles in de boenwas gezet werd?

Maar eerst de technische dingen afmaken, zoals nieuwe ladegeleiders maken.

Attached files
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Bedankt Jaap, leuk artikel.

Staat in iedergeval nogmaals in dat je ontzettend voorzichtig moet zijn met strippen, zoals ook een aantal maal in het restauratie boek van Cook staat: patina en kleur geven antiek z'n waarde.
http://www.baptist.nl/webwinkel_pro...n magazines&subtitle=Meubelmaken, restaureren

Maar aangezien het object waar ik aan werk al voor een deel verpest is door vorige reparaties (zoals spijkers door het blad geslagen om een poot stevigheid te bieden), durf ik wel een beetje te experimenteren met het weer schoner en iets glanzender krijgen van het bovenblad.

Overigens het uitelkaar halen van oude meubels is erg informatief, aan de manier waarop ze uitelkaar en inelkaar te zetten zijn kan Ikea nog een puntje zuigen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Was gisteren bij de Karwei en zag een fles parketwasverwijderaar staan. Leek me een zeepachtige oplossing, maar zou misschien ook je boenwas kunnen verwijderen.
veel succes.

jaap
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
jaap zei:
Was gisteren bij de Karwei en zag een fles parketwasverwijderaar staan. Leek me een zeepachtige oplossing, maar zou misschien ook je boenwas kunnen verwijderen.
veel succes.

Ik heb bij de schilder een fles terpentijn gekocht (is wat anders dan terpentine). Het spul ruikt al aardig naar boenwas. Vervolgens een hoekje geprobeerd en er lost inderdaad wat van de vettige bovenlaag op. De poetsdoek wordt ook paarsig van kleur, ik neem dan ook aan dat het object ooit in een donkere boenwas gezet is.

Ben benieuwd wat de bestanddelen zijn van parketwasverwijderaar, misschien wel gewoon hetzelfde spul.
 

Ron van Zaltbommel

Nieuw lid
18 okt 2008
9
0
www.rons.biz
Dag Arie,
We hebben een speciale afbijt in ons assortiment ambachtelijke produkten waarmee je heel snel, eenvoudig én veilig oude lagen boenwas, politoervernis en dergelijke van je meubel verwijderd. Kijk eens op http://www.rons.biz onder de knop "politoeren" voor een overzicht van alle produkten en een toelichting op deze "afbijt zonder spoelen". Misschien heb je er iets aan.
Succes met de restauratie,
Ron
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Dag Ron,

bedankt voor je tip, maar ik denk dat ik zo min mogelijk aan de afwerking van het burootje ga rommelen, dat komt wel een keer als ik er meer verstand van heb. Ik doe voorlopig eerst de noodzakelijke reperaties zodat het buro weer stevig wordt.

overigens, ik was gisteren nog bij de politoer demonstratie, bijzonder interessant.
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
annette zei:
hoi arie-
voor het verwijderen van was kan je ook nafta(koolwaterstof) gebruiken.
als je weet waar je dat hier kan krijgen hoor ik dat graag...

De was verwijderaars voor vloeren van het merk HG zoals ze te koop zijn bij de Gamma, bevatten nafta. Tenminste stond op de verpakking.
 

Arend

Nieuw lid
2 dec 2008
16
0
www.arendhuyskamp.nl
Ik verwijder was altijd met een mensel van groene zeep, amonia en lauw water. Nog nooit gedonder mee gehad. Maak er een slap sopje van, niet te scheutig met de amonia
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
ArieProduction zei:
jaap zei:
Was gisteren bij de Karwei en zag een fles parketwasverwijderaar staan. Leek me een zeepachtige oplossing, maar zou misschien ook je boenwas kunnen verwijderen.
veel succes.

Ik heb bij de schilder een fles terpentijn gekocht (is wat anders dan terpentine). Het spul ruikt al aardig naar boenwas. Vervolgens een hoekje geprobeerd en er lost inderdaad wat van de vettige bovenlaag op. De poetsdoek wordt ook paarsig van kleur, ik neem dan ook aan dat het object ooit in een donkere boenwas gezet is.

Ben benieuwd wat de bestanddelen zijn van parketwasverwijderaar, misschien wel gewoon hetzelfde spul.

kleine correctie

terpentijn ruikt niet naar boewas maar boenwas naar terpentijn, terpentijn is een van de bestanddelen van boenwas

quote uit wikepedia

Traditioneel bestaat boenwas uit bijenwas opgelost in terpentijn of verzeepte bijenwas. Later werd de receptuur aangepast, bijvoorbeeld de toevoeging van carnaubawas om de boenwas slijtvaster te maken en de vervanging van terpentijn door het goedkopere terpentine.

Tegenwoordig worden ook aardwassen zoals vaseline uit aardolie en bruinkool gebruikt. De nieuwste wassen bestaan geheel of gedeeltelijk uit siliconenproducten.

Nadelig is dat boenwas weinig weerstand heeft tegen water.
 

erna

Nieuw lid
20 apr 2008
4
0
Hoi Arie,
Ik vind logen erg heftig, zou ik niet doen. Terpentine en terpentijn zijn veilige middelen.
Het merk Ciranova heeft een boenwasverwijderaar. Verwijdert veel sneller wasresten dan met terpentine en terpentijn. Wel erg veel ventileren.
Een oud meubel moet je in mijn opinie niet té kraakschoon maken. In profielen en hoekjes mag best wat blijven zitten, net zoals plekken waar een meubel veel aangeraakt is. (rondom ladengrepen e.d.) anders verwijder je ook de oude uitstraling. Bij twijfel kun je beter even stoppen en een dag later nog eens kijken of je verder met verwijderen gaat.
Als de was en vuil eraf zijn kun je evt. bijkleuren.
Ammonia op eikenhout is link.

Slechtlopende laden kun je veelal niet met schaven en lijmen oplossen. Dan moet je kijken in hoeverre de onderkant van de lade is afgesleten, en hier eventueel nieuw stukje onderlijmen.
De ladelopers in de kast zelf zijn vaak ook uitgesleten. Die moet je dan of vervangen of uitfrezen/uithakken en tot goede hoogte nieuw hout inlijmen.
Ladenlopers en onderkant lade altijd wat vettig houden voor minder slijtage en betere glijding.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
terpentijn en terpentine veilig???????

citrusverdunner of citrusolie daar kun je was mee verwijderen en dat is redelijk onschadelijk
terpentijn en terpentine zijn dat zeker niet
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
erna zei:
Hoi Arie,
Ik vind logen erg heftig, zou ik niet doen.
Een oud meubel moet je in mijn opinie niet té kraakschoon maken.
Precies, ik heb het dan ook bij groene zeep gehouden, voor je het weet heb je de oude uitstraling eraf geboend. Daarna weer in de was gezet en de zaak weer glimmend gekregen.

Hele zondag bezig geweest om de nieuwe sleutelplaatjes en andere randjes er weer oud uit te laten zien.

zover heeft het uitelkaar gelegen:


erna zei:
Slechtlopende laden kun je veelal niet met schaven en lijmen oplossen. Dan moet je kijken in hoeverre de onderkant van de lade is afgesleten, en hier eventueel nieuw stukje onderlijmen.
De ladelopers in de kast zelf zijn vaak ook uitgesleten. Die moet je dan of vervangen of uitfrezen/uithakken en tot goede hoogte nieuw hout inlijmen.
Ladenlopers en onderkant lade altijd wat vettig houden voor minder slijtage en betere glijding.




Ladegeleider ook kompleet nieuw gemaakt, daarvoor ook dezelfde houtsoort gebruikt (oregon pine)
En alles met beenderlijm weer inelkaar gezet, maar dat had ik al ergens gepost geloof ik.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.