Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: Boenwas verwijderen

Boenwas verwijderen

Ik mag een oud schrijfburo opknappen.
    Het heeft verkeerde slotplaatjes, de laden lopen slecht en de poten zitten los. Dat zijn de mechanische dingen daar kom ik samen met een schaaf en een goede fles houtlijm wel uit.

Maar het bovenblad is helemaal zwart geworden, door oa 100 jaar boenwas etc. Hoe kan ik deze laag smurrie het beste verwijderen en het blad opnieuw in de was te kunnen zetten.
    Op het grote internet buiten dit forum vond ik de volgende 2 oplossingen:
    - terpentijn (geen terpentine) http://www.francobelge.be/meubelonderhoud.html
    - thee http://www.infotalia.com/nl/wonen/hu...ail.asp?id=625

In het blad zitten wat nieuwe stukken fineer die vermoedelijk bijgekleurd en daarna 'gehout' zijn. Kan je een van bovenstaande methodes zo uitvoeren dat je deze stukjes niet beschadigd.

Het hele meubel is flink verkleurd aan een kant door de zon, dus zou eigenlijk helemaal weer bijgekleurd moeten worden. Maar ik ben al blij als ik het blad weer wat kan laten glimmen, zonder dingen verder te vernielen.

Re: Boenwas verwijderen

Beste arie,

Je kunt het beste dat buro eens een keer logen ik heb eerder bij een antiek zaak gewerkt en daar deden we alle meubels eerst logen voor we ze deden restaureren en dan opnieuw beitsen of in de was zetten en dan ben je ook die verkleurde plek kwijt.
    Hoop je hiermee van dienst te zijn geweest mvg.Ger

Logen lijkt me voor notenhout fineer niet de beste oplossing. Volgens mij kan je dan ook opnieuw fineren.

Maar ik heb een fles terpentijn gekocht, het spul ruikt al naar boenwas en een hoekje geprobeerd. Daarbij wordt de witte katoenen doek rood, dus er lost van alles op. Het oppervlak wordt wat doffer maar ook iets lichter, dus het lijkt te lukken om het zwarte eraf te halen. Zonder dat er fineer loskomt.
    EN volgens mij is het meubel toch eerst in een beits gezet, dus wat ik me afvraag waarom dan toch ook nog in de boenwas? gewoon omdat vroeger alles in de boenwas gezet werd?

Maar eerst de technische dingen afmaken, zoals nieuwe ladegeleiders maken.

Attached files

Dat logen is ook wel heftig voor een antiek meubel.
    Ik vond nog wel een aardig artikel op wiki, misschien staat er wat bruikbaars in.
    http://wiki.answers.com/Q/How_do_you...wood_furniture

jaap

Bedankt Jaap, leuk artikel.

Staat in iedergeval nogmaals in dat je ontzettend voorzichtig moet zijn met strippen, zoals ook een aantal maal in het restauratie boek van Cook staat: patina en kleur geven antiek z'n waarde.
    http://www.baptist.nl/webwinkel_prod...%20restaureren

Maar aangezien het object waar ik aan werk al voor een deel verpest is door vorige reparaties (zoals spijkers door het blad geslagen om een poot stevigheid te bieden), durf ik wel een beetje te experimenteren met het weer schoner en iets glanzender krijgen van het bovenblad.

Overigens het uitelkaar halen van oude meubels is erg informatief, aan de manier waarop ze uitelkaar en inelkaar te zetten zijn kan Ikea nog een puntje zuigen.

Was gisteren bij de Karwei en zag een fles parketwasverwijderaar staan. Leek me een zeepachtige oplossing, maar zou misschien ook je boenwas kunnen verwijderen.
    veel succes.

jaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap
    Was gisteren bij de Karwei en zag een fles parketwasverwijderaar staan. Leek me een zeepachtige oplossing, maar zou misschien ook je boenwas kunnen verwijderen.
    veel succes.
    Ik heb bij de schilder een fles terpentijn gekocht (is wat anders dan terpentine). Het spul ruikt al aardig naar boenwas. Vervolgens een hoekje geprobeerd en er lost inderdaad wat van de vettige bovenlaag op. De poetsdoek wordt ook paarsig van kleur, ik neem dan ook aan dat het object ooit in een donkere boenwas gezet is.

Ben benieuwd wat de bestanddelen zijn van parketwasverwijderaar, misschien wel gewoon hetzelfde spul.

Dag Arie,
    We hebben een speciale afbijt in ons assortiment ambachtelijke produkten waarmee je heel snel, eenvoudig én veilig oude lagen boenwas, politoervernis en dergelijke van je meubel verwijderd. Kijk eens op http://www.rons.biz onder de knop "politoeren" voor een overzicht van alle produkten en een toelichting op deze "afbijt zonder spoelen". Misschien heb je er iets aan.
    Succes met de restauratie,
    Ron

Dag Ron,

bedankt voor je tip, maar ik denk dat ik zo min mogelijk aan de afwerking van het burootje ga rommelen, dat komt wel een keer als ik er meer verstand van heb. Ik doe voorlopig eerst de noodzakelijke reperaties zodat het buro weer stevig wordt.

overigens, ik was gisteren nog bij de politoer demonstratie, bijzonder interessant.

hoi arie-

voor het verwijderen van was kan je ook nafta(koolwaterstof) gebruiken.
    als je weet waar je dat hier kan krijgen hoor ik dat graag...
    als je ook de oude politoer will verwijderen kan dat heel eenvoudig met gedenatureerd alkohool.

groet
    annette
    http://www.fingerprintfurniture.nl

Forum Rechten