lintzaag voor zagen 22cm breed fineer

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
ik ben op zoek naar een lintzaag voor het zagen van 1.5 dikke stroken van 22 cm breed fineer uit een lichte houtsoort als essen. Hebben jullie tips. Is het mogelijk om een 220V machine te vinden die dit kan of is een breedte van 22cm meer iets voor een 380V machine?

Ik was hiernaar aan het kijken: https://link.marktplaats.nl/m1226546012

Is dat wat?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

michel
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142

De machine waar Jelmer naar verwijst is vergelijkbaar met de machine waar jij naar verwijst op marktplaats. Felder en dus ook Hammer kocht voorheen zijn lintzagen in bij de Italiaanse machinebouwer ACM. Felder is een aantal jaar geleden begonnen met het fabriceren van hun eigen lintzagen. Hierdoor is de kwaliteit van de lintzagen die ze verkopen nog wat beter geworden. Ik zou dus idd aanraden om voor de hammer lintzaag te gaan.
De machine die op marktplaats staat is ook gebouwd door ACM, en heeft exact dezelfde bouw als bijna alle lintzagen van ongeveer 10 jaar geleden.
ACM bouwde voor SCM, Felder, Hammer, Grigio, en nog een paar andere.

Om je vraag over herzagen te beantwoorden: Ja deze zagen kunnen allen goed herzagen en dus ook fineer zagen. Natuurlijk vraagt Herzagen veel van je lintzaag. Dus het zal alleen het gewenste resultaat opleveren mits je het juiste en scherpe zaagblad gebruikt, de zaag correct is afgesteld, en je de juiste doorvoersnelheid gebruikt.


mocht je interesse hebben, ik heb zelf ook nog een felder fb400 (ook gebouwd door ACM) te koop staan voor een ongeveer 650,- minder dan de grigio lintzaag op marktplaats. Zie hier: https://www.woodworking.nl/showthread.php?23108-te-Koop-lintzaag-felder-fb400

Maar eerlijk is eerlijk, ik denk dat de prijs kwaliteit bij de Hammer nog net ietjes beter is dan mijn aanbieding. (mits je de hammer zakelijk aan kan schaffen natuurlijk).

succes iig met je zoektocht!

gr
Rik
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Dank voor jullie feedback.
Beide lintzagen zijn volgens mij krachtstroom. Klopt dat? Dat heb ik thuis niet. Wel ben ik steeds serieuzer aan het kijken naar een geleidelijke opbouw van een serieuze werkplaats om in de toekomst zakelijk in te zetten. Momenteel is dat nog mijn garage en schuur, maar in de toekomst zal dat moeten verplaatsen.

De vraag die ik mezelf nu dus stel is: zijn er serieuze lintzagen van 220V waarmee ik goed (dus niet tergend langzaam of met een eindresultaat wat veel nabewerking nodig heeft) 30 cm breed fineer kan zagen?

Bestaan deze niet dan kan het voor mijn toekomstplannen nodig zijn om toch krachtstroom te laten plaatsen zodat ik de machines kan aanschaffen die bij mijn toekomstplannen horen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie feedback!
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Ik vind de Griggio op MP wel flink aan de prijs (mooie machine, dat wel )

mvg
klaas0639

zo'n gevoel had ik ook. Ik heb gezocht op 220V, verticale ruimte voor breedte fineer en met (naar ik denk) voldoende vermogen... zo kwam ik erop uit. Maar om eerlijk te zijn voelt het als zoeken naar een speld in een hooiberg :)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Let ook op een tweede hands Electra Beckum 450. Wordt af en toe aangeboden op MP voor paar honderd euro. Misschien niet de top maar geen slechte zaag en heeft een uitzonderlijk hoge zaaghoogte van 300 mm.

mvg
klaas0639

PS:
oeps, ik lees net dat je tot 300 mm breed fineer wilt kunnen zagen. Daarvoor is die EB toch wat te krap denk ik.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Is er uberhaupt een betaalbare betere kwaliteit lintzaag op de markt die meer dan 30 cm kan zagen?

Die elektra beckum is inderdaad een mooie machine. Die staat ook op mijn verlanglijstje.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Let ook op een tweede hands Electra Beckum 450. Wordt af en toe aangeboden op MP voor paar honderd euro. Misschien niet de top maar geen slechte zaag en heeft een uitzonderlijk hoge zaaghoogte van 300 mm.

mvg
klaas0639

PS:
oeps, ik lees net dat je tot 300 mm breed fineer wilt kunnen zagen. Daarvoor is die EB toch wat te krap denk ik.


Ik heb er een gehad en kan idd bevestigen dat het grappige machines zijn voor kleine werkzaamheden, maar daarmee ga je echt nooit genoeg spanning op je zaagblad krijgen om netjes te herzagen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Kun je niet beter een middagje bij Masavehout langsgaan, waar een prachtige lintzaag mét doorvoerapparaat staat, en die een tijdje huren? Tenzij je enorme hoeveelheden fineer nodig hebt, lijkt het kopen van een lintzaag die zo hoog zo nauwkeurig kan zagen en dan ook nog niet te veel mag kosten én op 220V draait me knap lastig.

Maar goed, er zijn ook mensen die de staatsloterij winnen, dus het moet kunnen...
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Geheel vrijblijvend, moest je geïnteresseerd zijn (of moesten er andere geïnteresseerden zijn):

Ik heb thuis een electra beckum bas 500 staan op 220 volt die binnen een paar weken verkocht wordt. Als je daar het juiste zaagblad oplegt, zou die dat moeten kunnen... Ik heb het er zelf nooit mee gedaan. Zit ook geen geschikt zaagblad bij. Machine is al wat ouder (nog een groene), maar slechts een paar keer gebruikt. Maximum zaaghoogte 300mm. Op zich kan die sneller verkocht ook als dat nodig is (heb hem niet meer nodig, maar pas binnen een paar weken de tijd om hem van de kelder naar de garage te brengen, maar tijd kan je maken natuurlijk...). Ik weet niet van waar je bent. Machine is op te halen in Glabbeek, België.

Je kan op het forum polsen naar gebruikerservaringen bij deze machine, er zijn zeker nog gebruikers.... (Denk dat ik ooit foto's zag passeren van tuoh met zo een machine op de achtergrond).

Ik zou wat opzoekwerk moeten doen om te kijken wat hij waard is... Prijs overeen te komen laat ons zeggen...

Zal binnen een paar dagen (woensdag vermoed ik), wat foto's nemen en posten in een nieuw topic.
 
Laatst bewerkt:

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik heb vrijdag met mijn Hammer N3800 op 220V 25cm Essen gezaagd.
Met de tijd nemen om alles in te stellen, een (zelfgemaakte) hoge parallel geleider, een hoop beleid en geen haast ging dat prima.
30cm? Geen idee of dat met mijn machine kan.
Groet,
Hans
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Het vermogen is normaal gezien niet het meest belangrijke om zo een hoogte rustig (langzaam, kleinschalig... geen 100den meters) te zagen. Het juiste blad (weinig tanden, op een kleiner machine ook niet te breed: machine moet voldoende spanning kunnen zetten), juiste doorvoersnelheid en een aangepaste geleider (een punt of een ronde) of een gewone geleider met exact gecorrigeerde drift zijn veel belangrijker.
 

tuoh

Oud hout
Heb vroeger een tijdje zo een EB (500) gehad, zaagde wel goed met tuffsaws erop, maar het afstellen was een geklooi van jewelste. De ondergeleiding van de zaag is nauwelijks bereikbaar, de machine had een sterk geribbeld alu tafelblad, dat was ook geen pretje om op te werken. Het frame kan geen hoge zaagspanningen aan, dus heel gevoelig voor welk zaagblad je erop zet (hoe dunner hoe beter)

Had toen dringend een lintzaag nodig, was gaan zien bij Tema voor een Felder, maar die hadden op dat moment niks binnen staan en te wachttijd was minimaal zes tot acht weken. Daar kon ik niet op wachten, daarom maar een EB wezen ophalen.

Nu heb ik al een paar jaar een oude Sipa machine (was werk aan) staan met wielen van 600mm, dat is toch een heel andere machine geworden na wat aanpaswerk,tweede gzaaggeleiding op geplaatst. Deze haalt met gemak 30cm en meer. Ook deze machine is gevoelig voor het type lint dat er op gaat, anders gaat hete ook hier fout met het frame, maar de tuffsaws werken perfect, dankzij hun soepelheid heb je voor deze linten minder zaagspanning nodig:p Met wat geluk (geen spijkers of andere zooi) doe ik met één zaaglint bijna een half jaar, terwijl de machine bijna dagelijks draait voor allerlei klein zaagwerk.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ook een eb gehad, vond het een fijne machine, bij mij lagen er zaaglinten van Tuffsaws op en dat ging als een brandweer
Het instellen vond ik geen probleem, de truuk is namelijk dat je gewoon het blad er even af moet pakken (1 boutje loshalen)
Ik heb nu een hammer en ik moet eerlijk zeggen dat ondanks dat je daar wel overal bij kan ik het prettiger vind het blad even te verwijderen dan zie je namelijk wat je doet ipv dat je je in onhandige bochten moet wringen om iets te zien

Voor wat betreft de spanning op de linten, ik heb er geen problemen mee gehad, maar wellicht heeft het (toevallig) net niet de kop opgestoken bij mij (ik had hem een jaar)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik kan ook getuigen dat de Electra beckum niet echt aan te raden is, ik had een BAS 450 voor mijn Hammer. Het is een wereld van verschil, alles op de BAS is van aluminium dus licht gebouwd, buiging overal en geen inertie.
Geleiding afstellen was een ramp en de lagers van de geleiding begaven het regelmatig. Op de mijne kon ik niet werken met een langsgeleider want het lint ging alle kanten op tijdens het zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.