lintzaag voor zagen 22cm breed fineer

tuoh

Oud hout
Het ligt er natuurlijk ook aan vanuit welk perspectief je naar die dingen kijkt, voor mezelf sprekend, ik heb heel mijn leven met professionele machines gewerkt. Dan is bijna alles wat daar inferieur aan is kl..zooi.
Kleine(ere) machines schieten dan snel danig tekort, te weinig stabiliteit, te weinig massa, te weinig power, te ...... , etc. Dan kies ik zelf eerder voor een (oude) middenklasser die met wat sleutelwerk ook topprestaties kan neerzetten. Veel minder ergernis, je moet er alleen wat tijd instoppen.

Voor mijzelf heb ik voor thuis maar tweemaal een nieuwe machine aangekocht (Griggio combi + kettingboor) al de rest is oud spul dat na een grondige overhaal al jaren alle klussen klaart zonder één probleem. Idem voor mijn huidige combi, een Felder BF6-41, die word volgend jaar 20jaar jong! Hier heb ik enkel de lagering van de freesas moeten vervangen, al de rest werkt nog als nieuw:p Met de duurzaamheid van een Felder zit het dus wel snor.
Mis ik de laatste nieuwe geintjes op deze machine? Niet echt, denk niet dat de productietijd van werkstukken op deze oude machine trager zal zijn dan bij de laatste nieuwe modellen, misschien iets minder makkelijk dat wel, maar daar lig ik niet wakker (meer) van.

Om en lang verhaal kort te maken, van een (kleine) hobbymachine moet je geen topprestaties verlangen, met wat zorg krijg je er wel betere prestaties uit dan door de fabrikant bedoelt, maar het stopt ergens.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
fineer van 1,5 mm zagen op een lintzaag is dat eigenlijk wel mogelijk?
kan je dat niet beter kant en kopen? je gooit immers meer hout in de afzuiging dan dat je gebruikt.
Volgens mij wordt fineer normaal gestoken of geschild.
Als je het gaat zagen zou ik toch minimaal voor een mm of 3-4 gaan dan kan je de machineslagen er nog uithalen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Betere fineerkwaliteiten (meubelmakerij) worden wel degelijk gezaagd. Hoe dun je dit kan ligt aan vanalles... De machine, en nog veel meer het zaaglint, en de kunde om de machine correct af te stellen, de skills van de zager, het hout... De breedte...

Geschilde fineren worden vooral gebruikt voor de vervaardiging van plaatmateriaal.
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
een explosie van meedenkende vaklieden. Hartelijk dank allemaal! Mijn vragen zijn meer dan beantwoord. Het is mij duidelijk dat ik wensen heb die inderdaad niet op een hobbymachine van 220V kunnen.

In mijn zoektocht om de theorie en uitdagingen van het herzagen iets beter te begrijpen heb ik trouwens dit filmpje gevonden: https://youtu.be/fK9m5PadmiI. Ongetwijfeld gesneden koek voor diegenen die mij van advies hebben voorzien... maar allicht interessant voor anderen die met dezelfde vragen zitten.

Ik ga in ieder geval kijken of het mogelijk is om krachstroom in mijn garage te krijgen. Een tweedehands Hammer N4400 samen met zo'n accuslice zou echt een droom zijn. Ik moet nog even heel hard rekenen en nadenken over mijn toekomstplannen om zulke aankopen echt te verantwoorden of dat ik met een wat oudere machine met reguliere geleiding begin. Als industrieel ontwerper droom er af en toe van om ooit een bedrijf te starten dat het speelgoed van gebogen fineer dat ik voor mijn dochtertje maak ook voor andere kinderen beschikbaar maakt... allicht dat het met een platvorm als Kickstarter of Etsy icm deze machines toch financieel haalbaar wordt... kleinschalig; dat zeker, maar je moet ergens beginnen. Wie weet!

Nogmaals hartelijk dank!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik zaag regelmatig fineer van 1,5mm op de Hammer om gebogen stukken te lamineren, ik steek ze daarna wel door de drum sander om ze minder ruw en op exact gelijke dikte te hebben. Omdat ik lamineer op 15mm dik, weet ik telkens dat ik 10 stuks moet hebben. Vroeger deed ik het zonder, de afwerking was dan wat minder fraai en de dikte was nooit twee keer hetzelfde.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
duur fineer wordt ook heel veel gestoken dat geeft het zelfde fineer als zagen maar dan zonder verlies.

https://www.youtube.com/watch?v=l1tc6wrnNSg op ongeveer 2 minuten



Doe dat ook zo in mijn hobbywerkplaats
icon6.png
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Geen flauw idee of de fineerboekjes die je koopt gezaagd of gestoken zijn... Ik had het eerder over de meubelmaker die kleinschalig fineer maakt van dezelfde houtsoort waarin de rest van een meubel gemaakt is... Bookmatched panelen enzo... 1.5 dik zal wel lukken, maar hoe breed dat lukt... be my guest...
 

tuoh

Oud hout
Gesneden bij "edele" houtsoorten, en geschild voor gebruik als tussenlagen.
Gesneden fineer is verkrijgbaar tot 4mm dik, breedtes max rond de 350mm dacht ik.

Vroeger gebruikten we veel de resten van de gesneden (eiken) stammen, dat waren mooie kwartierse planken van gemiddeld 28mm dik, soms wat vervormd door het drogen na het kookproces van de stam, maar na droging verder uiterst stabiel.

Er zat vroeger in Willebroek een grote fineersnijderij, en de gebroeders Helsen in Wechterzande sneden en schilden tot voor een paar jaar ook fineer.
 
Laatst bewerkt:

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Mijn nieuwe speelgoed

Allicht leuk voor mensen die geïnteresseerd zijn in vergelijkbare apparatuur: ik heb tweedehands een Hammer N4400 aangeschaft en zojuist vanuit Canada de Little Ripper slede met magnetische jig ontvangen. Deze jig is veelzijdiger dan de Accuslice om dat je ook boomstammen kan inklemmen en nauwkeurige snedes onder een hoek kan maken. De eerste resultaten zijn veelbelovend: proefstuk gezaagd van vuren hout: 10 cm hoog en 40 cm lang. Ik zaag nauwkeurig en veilig tot een dikte van 1 mm. Het kost wat, maar ik ben erg tevreden met het resultaat! Mijn gebogen houten slee'tje komt weer wat dichterbij!
 

Bijlagen

  • IMG_0356.jpg
    IMG_0356.jpg
    85,7 KB · Weergaven: 188
  • IMG_0357.jpg
    IMG_0357.jpg
    71,5 KB · Weergaven: 186

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
Je kan een oudere grote lintzaag kopen en er een 2,2 kw een fase hoog aanloopkoppel 220 motor opzetten. Heb je een stabiele machine die een behoorlijke zaagspanning aankan. Doordat je iets minder vermogen hebt zal je de aanvoersnelheid wat lager moeten houden, maar het gaat je niet om productie, dus dat lijkt me geen groot probleem. Heb je later wel krachtstroom, zet je de originele motor weer terug.
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Hallo Chevy,
Dank voor je bericht. De Hammer van de foto is mijn lintzaag. Ik heb gister beukenhout van 22cm dik probleemloos verzaagd. De opstelling van de foto liet trouwens (en bij nader inzien ook geen verassing) wat te wensen over: het resultaat was erg onnauwkeurig met veel diktevariatie door speling en torsie in de rail. Ik zal toch eerst een stevige tafel moeten bouwen om de rail goed te ondersteunen. Fineer van 120x22 cm, en 1.5 mm dik zagen is ook redelijk ambitieus :)
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
een aantal maanden verder, en ook heel wat pogingen om het kleine fineerzaagwerk van mijn vorige post op te schalen naar een balk van 1200x220x50 mm. Dit bleek een grotere opgave dan ik dacht omdat het grotere gewicht en de lengte van de balk nauwkeurig zaagwerk met de Little Ripper lastig maken.

Vorige week heb ik het roer daarom omgegooid en een nieuwe opstelling gebouwd met een goedkope rollenbaan. Ik heb twee rollen en beugels van de baan gehaald en hier een blok hout tegenaan geschroefd. Dit blok wordt met schroefdraad tegen het hout aangespannen. Twee rubbers en moertjes geven instelbare aandrukkracht zodat de geleiding oneffenheden in het oppervlak van het te zagen hout kan opvangen. Ook heb ik een gat getapt in de parallelgeleider-slede van mijn zaag. Hier loopt een lang draadeind doorheen met een draaiknop aan het uiteinde (linksonder op de 1e foto). Met deze knop kan ik de positie van de gehele constructie tov de zaag heel nauwkeurig instellen. De constructie is betrekkelijk eenvoudig en goedkoop te maken en maakt het eindelijk mogelijk om grote balken nauwkeurig tot fineer te verzagen. Het vergt nog wel wat oefening om het hout met een constante snelheid aan te voeren, maar de resultaten zijn erg veelbelovend. De eerste plakken heb ik met een zeer agressieve 2 tpi zaag blad gedaan, dit vergt vervolgens wel nog veel nabewerking met mijn cilinderschuurmachine, maar morgen ga ik het eens proberen met een TuffSaws Fastcut blad. Dit blad schijn een veel egaler resultaat te kunnen leveren. Misschien dat het dan lukt om meer dan 4 lagen in 2 uur te maken :)

IMG_1991.jpgIMG_1997.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.