Osmo top oil wil niet waterdicht worden

Windstil

Nieuw lid
21 dec 2017
2
0
Hallo allemaal,
ik heb een aanrechtblad gemaakt van dikke esdoorn. 7 jaar laten drogen.Daar heb ik osmo top olie opgedaan omdat iedereen daar zo lovend over leek te zijn. Precies zoals op de gebruiksaanwijzing en twee keer opgebracht. een week laten uitharden.
Nu blijkt... Bij één druppeltje water begint het hout al te rullen en zodra het opdroogt geeft dit echt hele lelijke vlekken.
Hoe kan dit en wat nu te doen?
Ik denk er over om danish oil van rustin er overheen te doen, want daar had ik eerder goede ervaringen mee.
Fijne kerstdagen allemaal! Groet jeroen
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Twee lagen was niet echt genoeg, persoonlijk ga ik liever voor Osmo hard wax omdat dat na twee lagen volkomen waterdicht is.
Echte danish oil heeft nog meer lagen nodig, tenzij het een versie is waarin polyurethaan of zo zit verstopt.

Het kan ook meespelen dat het niet fijn genoeg geschuurd was, p180 is een minimum vind ik.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Twee lagen was niet echt genoeg, persoonlijk ga ik liever voor Osmo hard wax omdat dat na twee lagen volkomen waterdicht is.
Ik denk dat daar ook de crux ligt. Om het hout af te sluiten moet je de hardwaxolie gebruiken - top oil is dan een onderhoudsmiddel. De top oil is geen op zichzelf staande houtafwerking, althans niet voor vloeren of aanrechtbladen.

Onze aanrechtblade zijn ook met hardwaxolie behandeld en daarna met top oil onderhouden. Helemaal waterdicht...
 

Windstil

Nieuw lid
21 dec 2017
2
0
Bedankt voor jullie reacties,
het is geschuurd met p240.
Dus óf nog meer lagen óf osmo hard wax olie erover heen zeggen jullie?
Op de productwijzer van het spul staat toch echt niet dat het een ondrhoudsproduct is. Op mijn eiken tafel heb ik er verder ook geen probleem mee. Toch raar.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ik heb mijn salontafel eerst afgewerkt met danish oil, een laag of 3 en vervolgens met 1 laag hardwax olie. Mijn tv meubel is afgewerkt met 2 lagen hardwaxolie. Beide zijn waterdicht.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hoe ik het altijd begrepen heb, is dat Top Oil dient om bestaande werkbladen opnieuw te behandelen, ook al staat het er niet letterlijk op. Het is een consumenten product in kleine afsluitbare flesjes, consumenten maken en behandelen normaal gezien niet hun eigen werkbladen.

Als je er nog hebt dan zou ik er op blijven doen, op de verpakking staat 2-3 lagen, esdoorn is een zachter type, dus eerder 3 dan 2 lagen.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik vind het wel raar...
Heb zelf al eens een notenhouten tafel gemaakt.
Heb er toen ook 2 of 3 lagen Osmo Top Olie op gemaakt. Heb absoluut geen problemen met water of wat dan ook.
Kan een natte doek er een dag op laten liggen, ketchup vlekken en nog meer wat twee kleine kinderen bedenken om er op te leggen...
Alles kan ik er zo weer afvegen, geen vlekken of wat dan ook.
(heb je de olie wel goed geschud?)
Zou inderdaad eens met Osmo contact opnemen.

Trouwens, op mijn aanraden heeft mijn vader zijn eiken tafelblad en vensterbanken ook met top olie afgewerkt, bevalt hem ook zeer goed.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Het is een olie, geen olie met was mengsel. Een olie dringt in het hout, een was vormt een beschermende laag erbovenop. Om met een olie iets waterdicht te krijgen zal je het oppervlak moeten verzadigen met olie. Ook is het zaak de olie later "aan te vullen".
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
http://www.osmoshop.nl/media/downloads/topolie/Productinformatie%20Osmo%20Top%20Olie.pdf
Dit is de productinformatie, daarin staat toch echt dat "Osmo TopOil is een speciale olie-wascombinatie"
"Samenstelling:
Op basis van natuurlijke, plantaardige oliën en wassen (zonnebloemolie, sojaolie, distelolie, carnauba- en candelillawax); paraffine, loodvrije siccatieven (drogers) en waterafstotende additieven; gedearomatiseerde terpentine (benzeenvrij)."

Dus of de topicstarter heeft het product verkeerd gebruikt, of er zit een verkeerd product in een verkeerde verpakking of anders zou ik het ook niet weten..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.