Teak vervangen door afzelia?

bom

Nieuw lid
3 apr 2015
8
0
Op onze zeilboot wil ik enkele houten delen (kuipbank, doradekast en dergelijke) vervangen. Het oude hout (ik veronderstel teak) is helemaal ingesleten en gesplitst door de jaren heen. Nu speel ik met het idee om ipv teak afzelia te gebruiken. Waarom? Ook duurzaam, harder, maatvast, de helft goedkoper en er zijn gewoon minder 'plantageproblemen' mee. Uiteindelijk vergrijst het ook als het niet behandeld wordt. Een goed idee of niet? Groeten.
 

bom

Nieuw lid
3 apr 2015
8
0
Is mahonie niet minder duurzaam dan teak of afzelia? Het is de bedoeling het houtwerk niet te vernissen, dit omtrent het onderhoud hieraan in combinatie met afbraak door uv (de boot gaat naar de carieb).Foto's zal ik even deze avond posten. Met dank.
 

tuoh

Oud hout
Afzelia kan perfect, maar Padouk is een nog iets betere keuze. Van deze laatste soort zijn de krimpcijfers nog een fractie lager dan van Teak.
De beide soorten vergrijzen quasi even snel en zijn dan nog nauwelijks uit elkaar te houden.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Bom, ben je bij het vergelijken van de prijs afzelia/teak uitgegaan van dezelfde zaagwijze (kwartielgezaagd)?

Groet Willem
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Je kunt ook kurk nog in je overwegingen meenemen, gaat ook lang mee, is niet duur en voelt érg prettig aan
Oh, en niet onbelangrijk, het is zeer makkelijk te verwerken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.