Messing of koper in gesegmenteerde pennen?

Broertie

Actieve deelnemer
20 nov 2016
52
0
Holten
Goedenavond allen!

Ik heb een idee in mijn hoofd om een gesegmenteerde pen te maken met geel/goudkleurig metaal erin. Kan ik daarvoor het beste messing- of koperplaat gebruiken? Het lijkt me dat messing zachter is, of is koper ook zacht genoeg om te draaien? Het zal sowieso 0,8 mm dik plaat zijn (ivm zaagsnede voor de keltische knoop), dus de beitels zullen niet al te veel te lijden hebben.

Graag jullie advies.

Met vriendelijke groet,

Broertie
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik moet, als ik een soldeerfitting afdraai om een handvat te maken, altijd best kracht gebruiken. Of dat ook lukt met een dunne pen, weet ik niet. Waarom probeer je het niet met een proefstukje?

Het beschadigt je beitels niet, dus gezichtsbescherming op en proberen maar!
 

tuoh

Oud hout
Koper (rood) en messing (geel) zijn redelijk makkelijk te draaien, maar de combinatie van beide met hout is andere koek. Het ene (hout) vraagt een scherpe snedehoek de andere materialen juist een stompere, dat gaat dus wat experimenteren worden om voor de combinatie van beide materialen een aanvaardbaar resultaat te bereiken.

Zou gewoon een proefstukje verlijmen en testen wat best werkt.
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Ik heb allebei al wel verwerkt in een pen en dit is beide goed te doen. Alleen bij het boren zorgen dat je genoeg koelt. als je de blank te warm lat worden wil de lijm nog wel eens los komen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Koper is zachter als messing. Zuiver koper is ook een element, messing een legering van koper en zink. De plaatvormen van messing zijn meestal ook vrij zacht, omdat de toepassing meestal buigen of dieptrekken is. Staf of strip messing bevat vaak wat meer zink en meestal ook een klein beetje lood. Deze is wat harder en kortspanig, waardoor het zeer goed te verspanen is. Buigen resulteerd meestal in scheuren, tenzij het is uitgegloeid. Een standaard HSS beitel heeft geen moeite met zowel koper als messing, alleen het moet de juiste snijhoek hebben. In combinatie met hout zou ik het gewoon uitproberen.

Hou er ook rekening mee dat messing niet mooi blijft als het onbehandeld is, het zal donker worden.
 

Broertie

Actieve deelnemer
20 nov 2016
52
0
Holten
Goedenavond,

Allen allereerst bedankt voor de behulpzame reacties, daar heb ik wat aan! :D
Ik heb al eens een paar gesegmenteerde pennen met aluminium gemaakt, dus ik heb een beetje ervaring met het draaien van metaal in combinatie met hout, het is vooral een kwestie van héél weinig ineens afnemen. Ik begrijp dat zowel koper als messing beide goed te draaien zijn. Het is eigenlijk alleen de kleur om te bepalen welke ik moet gebruiken... Dat opent natuurlijk weer perspectieven voor nóg meer hersenspinsels....

Met vriendelijke groet,

Broertie
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Broertie er zijn nog wel een paar aandachtspunten met schuren. Messing en koper schuursel kan je houtkleur beinvloeden. Eerst met dunne superlijm insmeren en dan schuren is vaak de oplossing.
JE kan ook de pen afwerken met superlijm. Geeft een hoogglans afwerking en gaat de verkleurnig tegen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.