3D schets ontwerp stoeltje

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Prachtig verslag Roeland, de vele foto's verduidelijken een hoop.
Daarnaast complimenten voor de mooie en elegante stoel.
Hm, misschien moet ik ook zoiets maken voor mijn bureautje...

Pas wel op met het achterover kantelen van de zitting, de meeste westerlingen hebben nog maar weinig mobiliteit/controle in hun bekken/LWK, daardoor ontstaan er snel hamstring-, en rugklachten. Zie ook de "stoere racestoeltjes" in vele auto's. Deze geven veel problemen.

Groet,
Hans
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Prachtig verslag Roeland, de vele foto's verduidelijken een hoop.
Daarnaast complimenten voor de mooie en elegante stoel.
Hm, misschien moet ik ook zoiets maken voor mijn bureautje...

Pas wel op met het achterover kantelen van de zitting, de meeste westerlingen hebben nog maar weinig mobiliteit/controle in hun bekken/LWK, daardoor ontstaan er snel hamstring-, en rugklachten. Zie ook de "stoere racestoeltjes" in vele auto's. Deze geven veel problemen.

Groet,
Hans

Dank je wel Hans, en.. ik denk dat dit stoeltje heel mooi zou staan bij jou bureautje, dus.. aan de hand van dit verslag kun je deze ook maken!

Betreffende de valling van de rugleuning het lijkt op de foto's alsof je teveel naar achter zit maar dit is bedrieglijk omdat de voorpoot overgaat in de rug en door deze lijn lijkt het alsof de rugleuning te veel naar achter staat.
Ergonomie vind ik zeer belangrijk en staat voor mij boven de vormgeving, je moet namelijk goed kunnen zitten op een stoel dat is de eerst functie daarna pas komt het uiterlijk. Het stoeltje is ontworpen naar de menselijke maat de zogenaamde gulde snede.

Groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Weer een stukje verder de stoel zijden zijn nu iets fijner afgewerkt met het spookschaafje evenals de tussenregels voldoende om het korps in elkaar te gaan lijmen. Na het verlijmen zal ik het oppervlak nog fijner gaan bewerken

IMG_4891.jpg

Weer m'n oliepotje gebruikt voor het aftekenen van de rondingen van de zitting dit keer wel de juiste radius. :)

IMG_4893.jpg

En ruw gezaagd op m'n lintzaag

IMG_4895.jpg

Een laatste check voor verlijming of de verhoudingen van poten en zitting en vorm goed zijn.

IMG_4896.jpg

Alle onderdelen op een rijtje.

IMG_4900.jpg

Stoeltje gelijmd en in de lijmklemmen ik gebruik hier het gietijzeren blad van mijn cirkelzaag om het stoeltje perfect uit te lijnen.

IMG_4902.jpg

Nu het korps in de klemmen staat heb ik besloten om de bovenkant van de zitting toch maar te gaan ronden. Eerst met de vorm schraapstaal de lijm weg schrapen. Daarna zou ik met m'n hol schaaf het oppervlak vormen maar het hout wilde zo mooi schrapen dat ik het alleen met het schraapstaal heb gedaan.

IMG_4903.jpg

IMG_4904 2.jpg

Hier zie je de lichte curve/holling en de rechte onderkant tenminste ik hoop dat het duidelijk genoeg naar voren komt op de foto (maak al m'n foto's met m'n telefoon. Voorheen maakte ik met een aparte camera de foto's maar het inladen op de computer duurde me steeds te lang en vaak lag de camera ergens en had ik hem dus niet bij de hand. M'n telefoon heb ik altijd op zak en ik vind dat deze redelijk goede foto's maakt.

IMG_4905.jpg

De volgende stap zal zijn het lijm vrij maken van het stoeltje, zitting en leuning verder afwerken, het bevestigen hiervan op het stoeltje en afwerken.
Over de afwerking denk ik nog na maar ik denk dat het een combi word van respectievelijk lijnolie daarna hardwax gevolgd door een harde was.
Maar dit alles zal na de kerstdagen gaan gebeuren.

groetnis, Roeland
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Roeland,
Ergonomie vind ik zeer belangrijk en staat voor mij boven de vormgeving, je moet namelijk goed kunnen zitten op een stoel dat is de eerst functie daarna pas komt het uiterlijk. Het stoeltje is ontworpen naar de menselijke maat de zogenaamde gulde snede.

Goed om te horen, je ziet zoveel meubelstukken die er leuk uitzien maar verschrikkelijk onpraktisch zijn. Zeker voor stoelen moet ergonomie op de eerste plaats komen.
Ik had natuurlijk ook nooit mogen twijfelen aan je vakmanschap:eek:.

De stoel ziet er echt prachtig uit, inspireert mij zeker.
Ga er eens serieus over nadenken, nog nooit een stoel gemaakt=nieuwe uitdaging.

Groet,
Hans
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het wordt een mooi design stoeltje. Als het dan ook lekker zit is het helemaal perfect.

Ben op bezoek geweest in de fabriek van Leolux, en die staan internationaal bekend om hun design. Tijdens de rondleiding werd duidelijk gemaakt dat lekker zitten op de absoluut eerste plaats staat. Het laat zien dat comfort en design heel goed samen kunnen gaan.

Ben benieuwd naar het eindresultaat.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Prachtig stukje hand(vak)werk. Ik zie op de laatste foto 2 zitting delen om en om gelijmd maar de 3e niet.
Had je daar een rede voor?

Dank je Nico, In dit geval ja de hout compositie, normaal lijm ik om en om ivm de werking en in dit geval vond ik de houttekening op deze manier het mooist/rustigst. En omdat het een kleine zitting betreft en geen tafelblad durfde ik dit wel aan om het zo te doen.
Bij tafelbladen durf ik dit ook wel te doen als de constructie dit toelaat.

Groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Het wordt een mooi design stoeltje. Als het dan ook lekker zit is het helemaal perfect.

Ben op bezoek geweest in de fabriek van Leolux, en die staan internationaal bekend om hun design. Tijdens de rondleiding werd duidelijk gemaakt dat lekker zitten op de absoluut eerste plaats staat. Het laat zien dat comfort en design heel goed samen kunnen gaan.

Ben benieuwd naar het eindresultaat.

William dank je.
De meeste fabrikanten zeggen dit over de door hun ontworpen en geproduceerde producten! :)
Ik denk toch dat het heel anders is als een op maat ontworpen object voor een specifieke klant door een ervaren vakman op maat gemaakt. Je kunt een massa product in mijn ogen niet vergelijken met handgemaakt product. Maar goed het 1 hoeft niet beter te zijn als het ander! :)

Ikzelf ben ook reuze benieuwd naar het eind resultaat!

Groetnis, Roeland
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Leolux is natuurlijk geen IKEA. En toevallig zit het echt lekker, want ik zit er thuis ook op :D.

Rietveld is vermaard om zijn ontwerpen, maar ze zitten voor geen meter.
Zijn de stoelen die je gaat maken opdracht of komen ze in de eigen woonkamer te staan?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dat zeg ik ook niet! :)

Ja Rietveld heeft prachtige stoel ontwerpen gemaakt en een groot aantal zitten echt wel goed na aanpassing van de maten bijvoorbeeld de zigzag stoel Rietveld heeft hem ontworpen op plusminus 42cm zithoogte dat was in die tijd voor de meeste mensen een juiste zithoogte. Echter we worden steeds langer de fout is dat mensen die zo'n stoel na maken de "oude maten" handhaven en dan zit het inderdaad niet goed.
Ik heb flink wat van deze stoeltjes gemaakt en de zithoogte aangepast naar 47 cm en ook de valling van de rug aangepast kortom dan zit het als eetkamerstoel prima. Echter zijn rood wit blauwe stoel van geschilderd vuren en plaat (rookstoel?) zit inderdaad voor geen meter maar dat lag ook niet in zijn bedoeling het was meer een soort uitspraak!
Zijn meubilair in opdracht ontworpen voor zijn clienten zijn zeer goed doordacht en ergonomisch goed let wel de mannen van die tijd werden gemiddeld 1,70 meter lang en de vrouwen zo'n 10 15 cm korter.
Het is pas van de laatste tijd dat meubel fabrikanten de tafel hoogte aanpassen naar de huidige lengte maten.
Voorbeeld rond 1900 tafelhoogte 72 cm, jaren 50/60 tot 2005 tafelhoogte 76cm en pas vanaf 2005 zie je tafels die tussen de 76 en 80cm hoog zijn.
Zelfde voor stoelen tot 1900 zitvlak 42 cm vanaf 1950 42/45cm en de laatste jaren komt de zithoogte 47cm redelijk vaak voor, iemand die 1,85 lang is zit beter en prettiger op een stoel met een zithoogte van 47cm, als je dan op een lager stoeltje gaat zitten houd je dat niet lang vol. :)

De stoelen waarvan dit het prototype is, worden inderdaad in opdracht gemaakt.

Groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Vandaag weer even verder gewerkt aan het stoeltje, als eerste gestart met het zitvlak.
Wist nog niet precies wat ik zou doen met de kant afwerking heb eerst maar eens afgekant met en velling natuurlijk de hol/bol kant met het spookschaafje en de rechte zijden met de schaaf.

IMG_4921.jpg

Even de zitting op het stoeltje en het geheel op me in laten werken.

IMG_4923.jpg

Toch maar besloten wat ik in de eerste instantie wilde, afronden aan de bovenzijde en kantje breken aan de onderzijde en idem voor de rugleuning.

IMG_4924.jpg

Rugleuning afronden, lekker werken op hoogte met m'n opzet werkbankje.

IMG_4925.jpg

IMG_4926.jpg

De zitting word middels 4 sleufschroeven (messing verchroomd) bevestigd op de dwarsregels van de stoel. Omdat het zitvlak toch minimaal zal gaan werken heb ik de gaten in de zitting een 3 mm wijder geboord als de schroefdikte zo kan het zitvlak fijn werken.

IMG_4927.jpg

De gaten worden afgedicht met Coromandel proppen die geboord zijn op m'n Bosch boorkolom.

IMG_4928.jpg

Gaten gepropt en afgewerkt nu kan het resterende houtoppervlak in de olie en zo is de rugleuning ook aangepakt.

IMG_4929.jpg

Vervolgens het gehele stoeltje weer in de olie gezet en na een minuut of 10 droog gewreven.

IMG_4930.jpg

IMG_4931.jpg

Na deze laag word er nog een laag aangebracht en daarna word het stoeltje in de was gepolijst.
Waar ik nog niet uit ben is hoe de rugstijlen moeten gaan eindigen ten opzichte van de rugleuning, iets lager of gelijk of een lager als de hoogte van de rugleuning. De proppen van de rugleuning zijn nog niet verlijmd dus ik kan de rugleuning nog loshalen om de uiteinden van de rugstijlen af te korten en eventueel af te ronden. Eerst maar eens een paar daagjes het geheel laten bezinken.

groetnis, Roeland
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ben je niet bang dat de puntige zijkanten van de stoel storend zullen worden? Het lijkt me niet erg comfortabel om daar op te zitten.
 
P

Pel

Guest
Prachtig stoeltje Roeland, heeft m.i. iets van Jugendstil, sierlijk qua vorm maar niet overdreven, ik hou daar wel van.

Groet Pel.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Chapeau Roeland.
Ik heb het verslag grondig doorgenomen.
Puur vakmanschap.
Mijn grote waardering en respect hoe je dit tot stand hebt gebracht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.