3D schets ontwerp stoeltje

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Zaterdagmiddag begonnen met het ontwerpen van een stoeltje. Het ligt in de bedoeling om 8 van deze stoeltjes te gaan maken.
Het ontwerp proces bij mij is deels in m'n hoofd deels op papier (een schetsje 1:10 met hoofdmaten) en dan in het echie.
Heb bij mijn houthandel (de Akkrumer houthandel en zagerij) 2 deeltjes Freijo gehaald waar ik ook Jaap nog tegen kwam, dit hout word ook wel Braziliaans Noten of Braziliaans Teak genoemd. Het prototype gaat hier mee gebouwd worden. De 8 stoeltjes worden hier overigens niet van gebouwd.

Het schetsje
IMG_4869.jpg

Het hout
IMG_4827.jpg

Achterpootjes gezaagd op lintzaag
IMG_4826.jpg

Na alle onderdelen van de poten te hebben gezaagd is het tijd voor het spookschaafje
IMG_4825.jpg

IMG_4828.jpg

Voor het gemak de twee voorpoten samengeklemd om de juiste vorm te schaven
IMG_4829.jpg

Het spookschaafje van Dick bevalt heel goed en verbaas me over de standtijd van de schaafbeitel die is zeer goed te noemen.
Na de voorpoten gevormd te hebben zijn de achterpoten aan de beurt maar daar heb ik geen foto van genomen.
Ik zal dit verslagje in een aantal delen posten de volgende volgt snel met daar in wat zaag en steekwerk.

Groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
De achterpoten worden middels een dubbele pen vergaart in de voorpoten het stoeltje heeft geen zij regels.
IMG_4833.jpg

IMG_4834.jpg

IMG_4835.jpg

IMG_4836.jpg

Na verlijming van de achter en voorpoten kan ik de plek waar de zitting ongeveer komt ongeveer bepalen en natuurlijk de plek waar ik de voorpoten nog ga opdikken. Ook de valling van de rug bepaal ik op deze manier. Ik heb namelijk de poten iets langer gehouden zodat ik voor of achter meer of minder hout weg kan halen zodoende kan ik het stoeltje naar voren of naar achter laten hellen.
IMG_4837.jpg

Hier de voorpoten aangeheeld met een stuk hout koud verlijmd en voor de kachel versnel ik het droog proces.
IMG_4846.jpg

Daarna met de lintzaag de vorm ruw uitgezaagd en terug naar de werkbank waar beide zijde samengeklemd geschaafd worden.
IMG_4850.jpg

Daarna gaten aftekenen voor de voor en achter regel
IMG_4851.jpg

IMG_4853.jpg

controleren op diepte
IMG_4854.jpg

IMG_4852.jpg

Pennen aftekenen en zagen
IMG_4855.jpg

Borsten en kantborsten zagen
IMG_4856.jpg

Eerste passing achter regel
IMG_4857.jpg

IMG_4858.jpg

Droge lijming van zijden en regels
IMG_4859.jpg

Tijdens deze werkzaamheden ook het zitvlak klaar gemaakt deze word samengesteld uit drie deeltjes en gekuipt zodat het zitvlak licht hol word
IMG_4845.jpg

De houtdeeltjes zijn koud verlijmd en met een simpele lijm opstelling samengevoegd.
IMG_4847.jpg

De rugleuning (splat) ga ik lamineren en uit 1 dikte haal ik drie laminaat delen. Om de kromming te bepalen gebruik ik een stukje essen en een snelspanklem. Die lijn neem ik over op een stukje vurenhout welke ik vervolgens op de lintzaag uitzaag. Had geen zin om een mal en contra mal te maken dus met behulp van dat stukje vuren en twee snelspanklemmen en heel veel kleine klemmetjes de rug verlijmd met constructie lijm.
IMG_4848.jpg

Als ik de lijmklemmen verwijder zal ik wel even wat foto's nemen hoe deze simpele en snelle mal werkt
IMG_4849.jpg

Zitting aan de onderzijde de drie vlakken opzoeten zodat ik deze kan gebruiken als mal om de zitting regels af te tekenen
IMG_4863.jpg

IMG_4864.jpg

IMG_4867.jpg

IMG_4868.jpg

Tot zo ver ben ik vandaag gekomen morgen haal ik de klemmen van de rugleuning en kan ik deze gaan vormen met de schaaf. Dan kan ik ook gelijk de kepen/vlakken maken waar de rug geplaatst gaat worden.
De poten en regels moeten natuurlijk nog afgerond worden met het spookschaafje wat best nog een karweitje is. Het is net boetseren maar dan in hout! Over de zitting; aan de onderzijde blijft deze uit 3 vlakken bestaan, de bovenzijde ben ik nog niet uit misschien haal ik hem zodat ie concaaf word met m,'n bol schaaf of misschien laat ik de 3 vlakken wel bestaan. Het uithakken of uitsnijden van een zitvlak zal waarschijnlijk niet lukken in verband met de hout dikte.

Groetnis, Roeland
 

Bijlagen

  • IMG_4868 2.jpg
    IMG_4868 2.jpg
    98,8 KB · Weergaven: 424
  • IMG_4867 2.jpg
    IMG_4867 2.jpg
    99,9 KB · Weergaven: 418
P

Pel

Guest
Roeland, ik heb de foto gedraaid, zodat we dat vakmanschap van jou beter kunnen aanschouwen.

Groet Pel.

IMG_4867 2.jpg
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Nou hier de foto's van mijn snelle lamineer methode. De basis zijn 2 eenhands lijmklemmen van Berner die 250kg kunnen persen een stuk vuren dik 3,5 cm (had ik nog liggen) en een boel (goedkope) lijmklemmetjes en 2 vuren latjes. De vuren mal functioneert alleen als rib en niet als lijmmal, je gebruikt hem om de juiste vorm te verkrijgen als je de eenhandsklemmen aanspant de 2 vuren latjes zitten aan de kops einde dwars op de houtnerf zodat het hout niet gaat splijten.

Hier heb ik een zijde lijmklem vrij gemaakt je ziet de enkele mal zitten.
IMG_4870.jpg

Andere zijde ook lijmklem vrij gemaakt de 3 zwaardere lijmklemmen houden de mal nog vast.
IMG_4871.jpg

Nu vrij van de klemmen je ziet dat de vorm plus/minus 5mm aan weerszijde terug veert bij lamineren moet je hier altijd rekening mee houden dat je de mal dus ronder zet/maakt als de ronding die je uiteindelijk nodig hebt.
IMG_4872.jpg

Lijm verwijderen en aanschaven van 1 zijde ingeklemd in de bankschroef met behulp van de lijm mal. Met kruishout andere zijde paralel afteken en op maat schaven.
IMG_4873.jpg

IMG_4874.jpg

Schrapen van de rugleuning buitenzijde en natuurlijk ook de binnenzijde.
IMG_4875.jpg

Aftekenen van de buitenhoeken in dit geval met m'n oliepotje vond de hoeken toch ietwat te groot van radius en dus mijn messing fleshamer gepakt en opnieuw de afronding getekend.
IMG_4877.jpg

Houtje van essen gemaakt met de ronding voor de regels.
IMG_4880.jpg

Eerst met bankschaaf 45 graden geschaafd en ruw afgerond. Af en toe het pasmalletje erbij.
IMG_4881.jpg

Vervolgens met mijn Japanse holschaaf de ronding zoet afgewerkt.
IMG_4882.jpg

Met het malletje zijden van de stoel afgetekend om vervolgens met het spookschaafje de ruwe ronding aan te brengen.
IMG_4883.jpg

IMG_4884.jpg

Wederom een droge lijming om de verhoudingen van de stoel te bepalen.
IMG_4886.jpg

Het begint zowaar op een comfortabel stoeltje te lijken
IMG_4887.jpg

De hoekrondingen van de rugleuning zijn gezaagd met m'n copping saw en nog niet afgewerkt dat zal in een volgende fase gebeuren als de stoel haar definitieve vorm heeft gekregen.
Tot zo ver mijn gefrutsel. :)

groetnis, Roeland
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
mooi zo’n stoel en gemaakt met internationaal gereedschap zie de pas verworven lie’tjes en een Japans schaafje .
En helemaal in je sas met de no4 en de 164
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Mooi om werk van je te zien. Staat voor mij altijd nog op een te doen lijstje, een stoel maken. Een genot om je werkzaamheden zo te kunnen volgen. Bedankt daarvoor

Groet Jos
 
P

Pel

Guest
Ja, rendew, dat spookschaafje knaagt ook bij mij, maar ik heb er al drie, maar dat zijn geen Lie Nielsen, alhoewel ik vind dat die Clifton spookschaafjes ook wel wat hebben. Ik zie nu dat het lie Nielsen twee stelschroeven heeft en de Clifton maar een, ik denk dat de Lie hierdoor beter te stellen is, maar dat weet Roeland misschien?

Groet Pel.

large_14350664434759.jpg

large_14350664183331.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Ja, klopt Roeland die is van Dicktum, ik vergis me, ik vind het een prachtig spookschaafje vooral hoe hij retro vorm gegeven is.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.