Voor de Filmers

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,

Hier in houtland word toch wat af gefilmd , dus mijn vraag ;ik ben opzoek naar een goede videocamera met een goed GELUID wie kan mij verder helpen?
Mvg,
Rudy
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
De vraag is wat wil je filmen. Als je veel in je werkplaats wil doen, met zowel closeups als wide shots, kan een leuke actiecamera als Gopro met een externe microfoon een goed idee zijn.

Anderzijds kan ik me inbeelden dat optische zoom een vereiste is voor je filmwerk, en dan moet je niet bij actiecamera's zijn.

Voor goed geluid in een omgeving met veel machines zou ik sowieso kijken naar een externe microfoon.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Het is niet voor in de werkplaats, maar voor een opnamen te maken van de concerten van mijn vrouw.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Het is niet voor in de werkplaats, maar voor een opnamen te maken van de concerten van mijn vrouw.

dan wil je dus sowieso een optische zoom (en optische stabilisatie als je vanuit de zaal filmt) , goede prestatie in het donker én een kwalitatieve externe microfoon.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Weet je iets van filmen of fotografie, want het is net als bij hout....er is zó veel keuze

de afstand en compositie bepaald het soort lens, het aanwezige licht de lichtgevoeligheid/lichtsterkte
Wat voor resolutie wil je, moet dat al breedbeeld zijn, FullHD of zelfs Ultra (4K) dan zul je in de buidel moeten tasten
Mag het wat minder voor wat betreft de resolutie, wat jaartjes terug was de Canon XL-1S een zeer mooie camera, wisselbare lenzen etc

Kom je nu voor weinig tegen
https://www.marktplaats.nl/a/audio-...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Let vooral op hoe een camera bij minder licht presteert, mooi weer/veel licht is vaak niet zo een probleem maar als het donker word dan is het een ander verhaal
verlichting bij een concert/voorstelling is wel wat anders dan daglicht
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Hoe goed moet het echt zijn? Als je het 'redelijk goed' wil, koop je bijv de panasonic gh5 en een rode microfoon los. Interne microfoons in een camera zullen nooit goed zijn. Heeft veel te maken met de vorm van een camera en de plaatsing die dat mogelijk maakt.

Zo'n oude XL serie zou ik nooit doen, kleine en erg oude sensor, verder niets mis mee. Voor de panasonic en dat formaat camera's heb je redelijk wat 'rigs', waarmee de camera op de schouder kan, of in de hand. Dergelijke camera's zijn moeilijk om stabiel mee te filmen als je ze houdt zoals ze zijn. Ze zijn relatief klein en je merkt dus snel elke trilling.

Nu is dit best een algemeen advies, ik heb geen idee wat je budget is, wat ik je wel mee kan geven;

- koop geen consumenten klein spul, de compressie op de video is vaak erg heftig, en dat is jammer
- externe mic kom je voor goed geluid niet omheen, rode is erg populair, en heeft een mic met flitsschoen
- koop redelijk wat SD kaartjes in, die lopen goed vol
- als je echt het concert qua geluid wil hebben, check of je een losse mic met losse recorder in de buurt van de geluidsbron kan hebben, geluid in nabewerking syncen is niet bizar moeilijk en kan je de mogelijkheid geven om geluid te hebben wat echt zuiver is. Zelfs een rode mic op je camera zal bij een concert niet voldoende zijn (hangt er vanaf hoe veel eisend je bent)
- hou wat geld achter voor de behoooooorlijk dure accesoires die rond het filmen zitten, beetje schouderstatief kost zo 200 euro voor een kleine camera.

Gopro zou ik ivm de lens laten. Kleine lens en sensor zijn geen low-light helden, en voor concerten heb je toch altijd ingewikkeld licht, dan wil je iets wat met gemak weinig licht kan verdragen en een goede DR (dynamisch bereik) heeft.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste Rudy, een erg interessante vraag waar ik ook graag wat meer informatie over zou willen hebben.
Maar..... volgens mij hoort deze vraag niet in dit rubriekje maar in Kantine " Hier gaat het over alles maar niet over houtbewerken. " :)
Misschien kan een van de moderators dit onderwerp verplaatsen zodat het subforum Houtbewerkers Werkstukken niet vervuild raakt. :)

groetnis, Roeland
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Men heeft mij net het filmpje toegestuurd maar ik vind de beeldkwaliteit redelijk maar het geluid staat mij niet aan.
Ik zal dan even navragen welk toestel hij heeft gebruikt, dan weet ik al dat ik dit niet moet kopen.
Mvg,
Rudy
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Bedankt allen voor de info, maar ik heb nu begrepen dat filmen met een zeer degelijk geluid niet haalbaar is met een camera van +-400eur.Dus zal film en geluid apart worden verzorgd.
De meeste aandacht gaat voor ons uit naar het geluid.
Prettige Feestdagen !!!
Rudy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.