Een tafeltje ter vervanging van rrn plastic rek

WR1944

Oud hout
In ons huis bevonden zich een vrij groot aantal plastic rekken. Je kent ze waarschijnlijk wel. Het is een systeem waarbij je staanders hebt waar je een blad op kunt plaatsen. Dan weer vier staanders en het volgende blad tot dat je de gewenste hoogte hebt bereikt. Ze zijn goedkoop, flexibel in de toepassingen en ze werden voorheen dan ook kwistig aangeschaft.
Ze zijn mij echter een doorn in het oog. Geen houtwerker zou ze in huis willen hebben. Links en rechts ben ik dan ook bezig ze te elimineren. Nu is het de beurt aan een rekje dat op de scheiding tussen de huiskamer en de zijkamer staat. Het herbergt de telefoon en ontelbare andere zaken. Er voor in de plaats komt een tafeltje met dezelfde hoogte maar met een groter tafelblad. Het plastic rek stond OP de drempel tussen beide kamers. Deze tafel gaat schrijlings over de drempel. Het hout is radiata pine. Eerst had ik het uit maple willen maken maar die planken waren te lang, langer dan 2400, om nog in de auto te passen.

P1010605q.jpg
Het bovenblad in de klemmen.

P1010606q.jpg
De twee overige bladen zijn samen gelijmd en frame delen op lengte gezaagd. De regels worden met Kreg schroeven vastgezet en met 4 mm domino's gefixeerd.

P1010608q.jpg
Alle regels zijn voorzien van een domino en een boring voor een Kreg schroef.

P1010609q.jpg
Het frame is samen geschroefd.

P1010610q.jpg
Detail van een verbinding. De punten van de schroeven ontweken elkaar voldoende. En je hoeft niet aan de bril. De foto is wazig dankzij autofocus.

P1010611q.jpg
Het bovenblad is van een profieltje voorzien.

P1010612q.jpg
De tussenbladen zijn pasgemaakt op het frame en het bovenblad is speciaal voor de foto neergezet.

Ik moet nog wervels halen voor de bladen. Ik weet niet waarmee ik het ga afwerken. Ik moet iets simpels vinden dat je er eenvoudig op kunt smeren. Geen gedoe met kwasten.
 
P

Pel

Guest
Mooi degelijk gemaakt Wim, dat is heel wat anders als die plastic prullen, misschien zou je het kunnen beitsen, even uit proberen op een stukje hout?

Groet Pel.
 

WR1944

Oud hout
Ik overweeg nog een coating maar op dat punt ben ik vreselijk lui.

De wervels zijn inmiddels geplaatst. Het zijn de gebruikelijke S-vormige stripjes. Met de 4 mm Dominofrees kon ik gleufjes maken waar de stripjes precies in paste.
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Mooi gedaan zoals gewoonlijk WR, maar toch weer een vraagje.
Op de derde afbeelding zie je de domino en het en het potgat voor de kregschroef.
Het lijkt wel of de schroef dan in de domino uitkomt? als dit zo is begrijp ik niet waarom je dit doet.
Mvg, :).
 
P

Pel

Guest
Ik overweeg nog een coating maar op dat punt ben ik vreselijk lui.

De wervels zijn inmiddels geplaatst. Het zijn de gebruikelijke S-vormige stripjes. Met de 4 mm Dominofrees kon ik gleufjes maken waar de stripjes precies in paste.

Mijn hobby is dat schilderen zeer zeker ook niet Wim, het droogt m.i. te langzaam als je verf gebruikt, en je moet weer wachten tussen de lagen door, kun je weer niets doen omdat er dan stof op komt. Kortom een hele miserie dat verven, daarom gebruik ik wasbeits op sommige werkstukken dat is direct droog, en even opboenen en klaar.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

WR1944

Oud hout
Ik heb nog wat porievuller staan en polyurethaan coating. Er vind nogal wat mishandeling plaats en dat wil ik toch wel een beetje voor zijn. Dan maar wat meer werk en langer plezier van je werk. Op de geplande plaats komt de kerstboom te staan dus het tafeltje had toch in de weg gestaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.