probleem met het inbouwen van een keukenspot

ova103

Nieuw lid
18 dec 2010
5
0
Hallo

Ik zit met een probleempje. Nieuwe keuken is geinstalleerd, nu moeten er nog spots komen in het valse palfond. Echter, (gelukkig maar op één plaats) is er niet genoeg speling tussen het plafond en de bovenkant van een deurkast om een spot te plaatsen. Dus dacht ik die spot "in te bouwen", dus de buitenring van de spot zit niet "op" het hout, maar erin verzonken (zoals een verzonken kop van een bout).

Ik heb reeds aan van alles gedacht zoals bv een schijf van 90mm diameter van 2 mm diepte maken. Daarna kan ik een gat van 80mm boren met een klokboor om het "lichaam" van de spot er doorheen te plaatsen. Het materiaal is mdf.

Maar hoe maak ik dit nu?

Oh ja, de deurkasten lager zetten gaat niet. Er een mm of 2 van de bovenkant wegzagen is ook geen oplossing.

En ook nog: de mdf plank kan ik niet demonteren. Daar zit de dampkap in en dat was een heel gedoe om die erin te krijgen. Dus dat herdoe ik liever niet.

Bedankt voor uw suggesties.

Olivier
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Olivier.
Bij de keukenspeciaalzaken hebben zij heel veel verschillende armaturen. Is je er 1 moet plaatsen dan kan je nog vrij kiezen. Als de rest al zit dan zou ik een gat maken waar de lamp in verzinkt en dan van staal beugeltjes maken. Maak eerst eens wat foto's. Daar houden wij op het forum van
Ik TU boeken kan je ze vast wel vinden.
Met een blu-mol boor kan dit zeker. Wel een sterke boormachine gebruiken want het is een soort 7 gaten zaag maar dan VEEL beter.
Hartelijk groet Hugo
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
armadaman zei:
Maak eerst eens wat foto's. Daar houden wij op het forum van

jaaaaaaaa gek op fototjes :mrgreen: kunnen we leker meedenken, zijn we inderdaad gek op.... zo gek als koekiemonster op koekies....
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Tsja.... ik denk dat uitfrezen van de vorm van het masker het beste resultaat zal geven. Wordt een lastig klusje zonder de plaat uit te bouwen. Wat je zou kunnen proberen is om een geleide mal te maken en dan met een kopieerring en een kopieerfrees de vorm van het spotje weg te frezen. Dat zou wel moeten lukken alhoewel het niet makkelijk frezen is op die hoogte en van je af.

Houd er ook rekening mee dat dat spotje weleens erg vaak vuil en vet kan zijn zo vlak naast je afzuigkap.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Mag ik vragen waarom je daar een spot wilt als er in de afzuigkap ook lampen zitten?
 

ova103

Nieuw lid
18 dec 2010
5
0
Renault zei:
Mag ik vragen waarom je daar een spot wilt als er in de afzuigkap ook lampen zitten?

Omdat aan de andere kant van de keuken de spots er wel staan en die staan op hetzelfde circuit. Zo kan het licht aan met 1 knop. Het zijn ook ledspots dus vrij economisch,die van de dampkap zijn halogeen.

Het is idd niet absoluut noodzakelijk (we zijn zo 2 maand bezig) maar wensten dus toch die spots te plaatsen
 

ova103

Nieuw lid
18 dec 2010
5
0
Scheppie zei:
Tsja.... ik denk dat uitfrezen van de vorm van het masker het beste resultaat zal geven. Wordt een lastig klusje zonder de plaat uit te bouwen. Wat je zou kunnen proberen is om een geleide mal te maken en dan met een kopieerring en een kopieerfrees de vorm van het spotje weg te frezen. Dat zou wel moeten lukken alhoewel het niet makkelijk frezen is op die hoogte en van je af.

Houd er ook rekening mee dat dat spotje weleens erg vaak vuil en vet kan zijn zo vlak naast je afzuigkap.

Bedankt. Denk je dat dat gereedschap ergens te huren is? Of zijn er nog andere ideeen?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
ova103 zei:
Bedankt. Denk je dat dat gereedschap ergens te huren is? Of zijn er nog andere ideeen?

Hoi, ik denk even platgezegd dat als je dit gereedschap moet gaan huren dat je niet over de juiste vaardigheden beschikt om het ook netjes uit te voeren. Das misschien een kort door de bocht conclusie maar ik denk dat ik niet ver van de werkelijkheid afzit. Dit is geen eenvoudige freesklus. Zeker niet omdat je ook de mal eerst zult moeten maken en gezien de houding waarin je moet werken.

Ik wou het niet zeggen maar iemand anders deed het al, waarom nog meer lampjes als ze al in de kap zitten. Als je meer permanent licht wilt hebben tegen lage kosten denk dan eens aan verlichting op een andere plek, op de rand van de koof waar de afzuiger inzit bijvoorbeeld.
 

ova103

Nieuw lid
18 dec 2010
5
0
Scheppie zei:
ova103 zei:
Bedankt. Denk je dat dat gereedschap ergens te huren is? Of zijn er nog andere ideeen?

Hoi, ik denk even platgezegd dat als je dit gereedschap moet gaan huren dat je niet over de juiste vaardigheden beschikt om het ook netjes uit te voeren. Das misschien een kort door de bocht conclusie maar ik denk dat ik niet ver van de werkelijkheid afzit. Dit is geen eenvoudige freesklus. Zeker niet omdat je ook de mal eerst zult moeten maken en gezien de houding waarin je moet werken.
Jouw conclusie is juist.

Daarom vroeg ik ook naar andere ideeen :D

Ik ga het nu nog niet opgeven. Licht op een ander plaats,tja,dat wordt minder mooi met het strakke design.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Hallo Olivier

Zoals je zelf al zegt eerst een gat boren van diameter 90, 2 mm diep en dan een gat boren van 80 mm door de plank heen waar de spot in komt, dat lijkt mij ook de makkelijkste oplossing.
Houd er wel rekening mee dat je dan misschien wat van het mdf ziet of de spot moet stak in de 90 mm sparing passen.
Kun je de kastdeurtjes helemaal niks lager stelllen of iets "voorover" laten zakken door het bovenste scharnier uit te draaien of het onderste scharnier in te draaien. Ik neem aan dat je dat al geprobeerd hebt.

groeten, bjorn
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Is het niet mogelijk om eerst met een klokboor (=gatenzaag / =blu-mol) een ondiepe sleuf te boren met als diepte de dikte van de rand (paar mm?)en met diameter de buitendiameter van de spot (90mm)?
Daarna het lichaam van de spot uitboren (80mm?) en de overblijvende rand op diepte uitsteken met een beitel.
Zo zou ik het in ieder geval doen.

En Bjorn ook lees ik net :roll:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.