Schaal van appel hout

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Hoi,

Mijn derde draaiers_werkstuk is een schaal uit appelhout van plm 32 *10 cm. In de foto's zie je zon beetje hoe het is verlopen totnogtoe. Het lastigste was een happer aan de binnenkant, waardoor ik een beetje dunner ben uitgekomen dan oorspronkelijk bedacht. Ik ben nu bezig met een het aanbrengen van de danish oil afwerking en moet dan de onderkant een laatste <beurt> geven.

Door een tip heb ik wat boormeel gemaakt van kops hout wenge en daar de scheurtjes mee gevuld (vandaar dat je een raar schaaltje met houtmeel ziet tussen de foto's).

Voor op en aanmerkingen houd ik mij aanbevolen, vandaar dat ik hem nog even in de klauwplaat houdt.


Alvast hartelijk bedankt voor je reactie, met vr groet, Hans


DSC_4638.jpgDSC_4642.jpgDSC_4672.jpgDSC_4799.jpgDSC_4800.jpgDSC_4802.jpgDSC_4814.jpgDSC_4816.jpg
 
P

Pel

Guest
Prachtig schaal Hans, zeer mooi dun afgedraaid, je gaat zienderogen vooruit.

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
ik vergat nog te vermelden dat ik dank zij dit forum een setje schuurpads heb gekocht (dia 47 mm, Simon Hope) met een extra zachte tussenzool voor op de boortol waarmee het schuurklusje is gedaan tot korrel 400. Werkt inderdaad prima!
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
verder een raar technisch dingetje opgelost: de schaal rammelde wat en dat bleek te komen door de borgschroef van de klauwplaat die net iets te krap bij de flens van de M33 opname uitkomt; ik heb hem (met een hol uiteinde) vervangen door een met een taps uiteinde en nu lijkt dat probleem opgelost te zijn. Het is is een Nova Chuck op een Nova draaibank dus een beetje rara.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Jurriaan, inderdaad ben ik daar wat beducht voor...

het vorige schroefje maakte beschadigingen aan de borst van de opname as, duwde als het ware de chuck een beetje er van weg waardoor hij rammelde. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling. Ik heb nu een 6 mm tapeind (=>> niet gehard staal) een beetje kegelvormig gevijld zodat ie wat meer ruimte heeft. Ik zal straks eens kijken of je een afdruk kunt zien. Ik weet ook geen andere oplossing of er moet een dunne ring tussen zodat de chuck iets opschuift. Heb jij nog suggesties?

Wat vond je van de schaal trouwens?

groeten, Hans

HG Hans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Hierbij het vervolg: een schaal van appel uit dezelfde stronk als waar de eerste uit is tevoorschijn gekomen. Deze heeft inmiddels een mooie plaats gevonden. Vanwege een scheur die niet van ophouden wist heb ik een vlinderstrikje geplaatst van beuk.

De eerste foto laat zich niet draaien, tenminste ik weet niet hoe, en deze komt gewoon van een kopie op de laptop..

Groeten, Hans


IMG_0009.jpgIMG_0007.jpgP1010002.jpg
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Dag Hans,

Rerspect voor de schalen!

Tip: als je de scheuren zo onzichtbaar mogelijk wil opvullen, is mijn ervaring dat je dit het beste kan doen met secondenlijm en fijn schuursel van het appelhout. Eerst de secondenlijm in de spleet, dan schuursel erin wrijven en duwen (met een plamuurmesje) en dan met de hand "vol"schuren in de nog natte secondenlijm. Dus het moet heel snel gebeuren.
Daarna kun je op de draaibank naschuren zover als je wil gaan.

Naar mijn mening verkleurt de secondenlijm het hout het minste. Met witte houtlijm krijg je een totaal andere kleur.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Hallo Jac, dank voor de reactie; ik heb bij de eerste schaal van appel eerst met schuurstof en CA gewerkt alleen kwam dat er een beetje bleek vanaf, en via een of ander boek over houtdraaien kwam ik uit op deze oplossing, en voor het appelhout vindt ik het inderdaad OK, maar voor de schaal van kastanje (onderwerp heeft foute naam lariks) werkt het naar mijn idee minder goed. Ik heb het wenge ook gebruikt bij schaaltjes van kersen en daar past het prima.

grtz Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.