"westerse" houtsoort voor handvat japanse zaag

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

laatst zat ik te zeuren dat de handvaten van een van m'n japanse zagen niet "deugde".

Omdat een aantal merken niet meer te krijgen zijn, heb ik wisselbladen van een ander merk gekocht, zonder handvat. (Ernest zal trots op me zijn;))
Dus ik heb weer een projectje...

Nu heb ik geen kiri of pauwlonia in de tuin danwel in mn houtrek staan.

Wat zouden jullie kiezen?

Ik heb:
- Eik
- Es
- beetje Beuk
- Berk
- veder-esdoorn
- Abachi (denk ik)
- Meranti
- Vuren
- Linde

Ik neig naar berk esdoorn of abachi, zijn igg licht van kleur, alhoewel abachi wat zacht is misschien? berk en esdoorn steviger maar misschien wat zwaar?

Hoe zouden jullie het aanpakken?
Rechthoekig stuk, zaagsnede maken waar de arend inpast en lijmen, vervolgens shapen tot de gewenste vorm, zaagsnede verbergen onder wat rattan.
Of 2 dunne stukken lamineren, en vooraf ruimte voor de arend vrijmaken en meelijmen?
Loodrecht op het kopse hout, een gat maken 10cm diep, 10mm lang en 1mm breed, zie ik me nog niet maken.


Groeten Robert
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het hangt een beetje van het type blad af.... voor een Ryoba met een meer traditionele bevestiging wordt de bevestiging vaak gedaan door verhitting. Maar ik zou inderdaad ook eerder aan lamineren van 2 stukken denken omdat je dan waarschijnlijk een stuk nauwkeuriger resulaat krijgt.

Hout is vooral persoonlijk, hoewel een licht handvat te prefereren is....
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ja verhitting ook aan gedacht, niet zon zin in uit te proberen met m'n nieuwe bladen. Vrees toch, dat het seconde lijm gaat worden...

Hoezo hangt het van het type blad af? Ja oke, bij een dozuki moet je de rug nog kwijt. Maar het gaat idd om een stel ryoba's met enkel een arend van zon 10cm lang, 10/15mm breed en 1mm dik

Groet robert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.