Washok

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Ik heb dit weekend mijn vriendin tevreden gesteld en ons washok afgewerkt. Het is op maat gemaakt in plaatmateriaal. De schilder- en behangwerken moeten wel nog gebeuren.
Bij de uitwerking ervan had ik wel wat moeite om mij electra beckum pkf 255 v8 goed haaks af te stellen, want hier en daar zat ik wel met een kleine afwijking. Het washok was een eerste test als voorbereiding voor de kasten in mijn living te gaan maken, maar daarvoor zal ik dus nog wat verder moeten sleutelen aan de haaksheid van mijn zaagmachine. Mocht iemand hiervoor wat tips hebben, dan hoor ik dit graag.
De gatenrijen zijn gemaakt met de festool gatenrijboorset, de verbindingen met de festool domino.

Attached files
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hoi Franksken,

dat ziet er netjes uit hoor! Daar kunnen je vriendin en jij trots op zijn! :D

Het haaks afstellen van de zaag is ook een puntje waar ik mee zit! Heb zelf een Dewalt Powershop DW 125 welke ik maar niet fijn haaks kan krijgen! Dat is flink balen. Heb zo ook geen tips maar het irriteert mij ook! :shock:

Succes met het afstellen en de verdere klussen!

Gr. G.A.V.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
G.A.V. zei:
Hoi Franksken,

dat ziet er netjes uit hoor! Daar kunnen je vriendin en jij trots op zijn! :D

Het haaks afstellen van de zaag is ook een puntje waar ik mee zit! Heb zelf een Dewalt Powershop DW 125 welke ik maar niet fijn haaks kan krijgen! Dat is flink balen. Heb zo ook geen tips maar het irriteert mij ook! :shock:

Succes met het afstellen en de verdere klussen!

Gr. G.A.V.

Zou dit lukken met een digitale hoekmeter? Ik ben daar zelf ook al een tijdje mee aan het stoeien.
 

tuoh

Oud hout
G.A.V. zei:
Het haaks afstellen van de zaag is ook een puntje waar ik mee zit! Heb zelf een Dewalt Powershop DW 125 welke ik maar niet fijn haaks kan krijgen! Dat is flink balen. Heb zo ook geen tips maar het irriteert mij ook! :shock:
Gr. G.A.V.

Over deze machines kan ik kort zijn, die krijg je nooit juist afgesteld, en nog straffer, de afwijking wisselt ook nog eens per materiaalsoort die je zaagt. Dwz. twee dezelfde panelen zagen, één uit MDF, het andere uit multiplex, meet ze na en je hebt een verschillende afwijking. Bij onder graden zagen krijg je hetzelfde probleem voorgeschoteld :shock: Daar moet je mee leren leven,niks of niemand is perfect. Nu zijn de afwijkingen klein, maar wel te groot om meubelpanelen haaks te zagen, voor andere bewerkingen is er dan weer geen probleem.

Eén en ander is natuurlijk terug te voeren naar de constructie van de machine, een lange zaagarm, de ophanging en geleiding van de motorunit, en natuurlijk ook de tafel zelf. Dat moet mis gaan, daar is niks aan te doen.
Maar elk machinetype heeft zijn sterke en ook zijn mindere punten, deze dus ook, gebruik de machine dus om de stukken al ruw op te delen en werk ze verder af met een ander type machine.
Voor andere bewerkingen is de machine dan weer onvervangbaar, met een dubbel zaagblad groeven zagen voor luiken, het uithollen van kuipstukken bij trappenbouw, gebruik bij timmerwerken, hoeken zagen met dubbel verstek, etc.... de mogelijkheden zijn legio. Allemaal bewerkingen waar een kleine afwijking geen bezwaar is, of gewoon niet meetbaar is.
Heb zelf al jaren een dergelijke machine van Elu in gebruik en ondanks de tekortkomingen wil ik ze toch niet missen.
De enige radiaalzaagmachine die wel juist werkt is OMGA, maar de prijs is er dan ook naar.


Mvg,

André
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
André,

Als ik je reactie goed begrijp, dan zou dit voor mijn paneelzaag electra beckum niet mogen gelden? Ik voel het dat het niet haaks is afgesteld onder ondere omdat als ik de plaat vastklem op de schuiftafel en begin te zagen, het stuk op den duur begint te "wringen" met de zaag. Normaal gezien zou dat er in één vloeiende beweging moeten door glijden.
En had jij nu niet onlangs een robland afgesteld? :mrgreen:
Groeten
Frank
 

tuoh

Oud hout
franksken zei:
André,

Als ik je reactie goed begrijp, dan zou dit voor mijn paneelzaag electra beckum niet mogen gelden? Ik voel het dat het niet haaks is afgesteld onder ondere omdat als ik de plaat vastklem op de schuiftafel en begin te zagen, het stuk op den duur begint te "wringen" met de zaag. Normaal gezien zou dat er in één vloeiende beweging moeten door glijden.
En had jij nu niet onlangs een robland afgesteld? :mrgreen:
Groeten
Frank

Inderdaad, een paneelzaag is totaal anders gebouwd, daar moet je normaal gezien mooi haaks mee kunnen afkorten.
Afgaand op je uitleg ligt je probleem meer dan waarschijnlijk bij het niet evenwijdig zijn van zaagunit en roltafelgeleiding.
Met andere woorden de zaagunit staat iets gedraaid ten opzichte van de roltafelgeleiding, of vice versa, vandaar dat wringen. Staan beide mooi evenwijdig dan loopt de zaag soepel door het hout, je zal dus één van beide moeten bijregelen.
Kijk eens naar de ophanging van de zaagunit, die zal vermoedelijk met enkele bouten vastzitten aan het blad, misschien is het genoeg om deze bouten een slag te lossen, even een tikje tegen de unit te geven om het zaakje mooi in lijn te krijgen. Is wel rapper gezegd dan gedaan, trek er dus wat tijd voor uit. ( Het verschil is vermoedelijk maar enkele tienden mm :!: )

Nu ben je door de plaat vast te klemmen het probleem ook aan het uitvergroten, probeer eerst eens een paneel af te korten zonder dit vast te klemmen, die klem word enkel gebruikt om pennen en dergelijk te zagen. (voor het zagen van platen gebruik je zoveel mogelijk de lengteaanslag op de rolwagen)

Test nu eens of de plaat soepeler zaagt zonder die klem, en of de plaat ook haaks gezaagd word.
Is dit in orde dan controleer je best ook eens de langsgeleider, staat die evenwijdig met de zaag, of niet.

Bij de Robland heb ik dit alles ook eerst gecontroleerd alvorens ergens een sleutel op te plaatsen.
Gelukkig stond hier de zaagunit en rolwagen wel mooi evenwijdig :D :D goed werk van de fabrikant dus, spaart de klant tijd en ergernis.


Mvg,

André
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Bedankt voor de tips André. Ik was al aan het denken in die richting, en het zal inderdaad wat tijd in beslag nemen om ze helemaal goed af te stellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.