Beginnersvraagje: kast maken met multiplex. Hoe beste verven?

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Als beginner wil ik een boekenkastje gaan maken voor de kamer van mijn dochter: rechttoe, rechtaan en ik ben sneller klaar bij de IKEA :p Maar dat doen we dus niet. Ik wil voor makkelijk hout kiezen, wat in een kinderkamer wat te verduren kan krijgen. Dan kom ik uit bij Multiplex. Het liefst zou ik een soort glanzende laag willen krijgen, zoals je weleens ziet bij kindermeubels. Ik heb geen idee hoe ze dat doen. Zoals bv op de Duktig van (jawel) de IKEA. Dat is multiplex, maar behandeld met ..? Ik kom er niet zo goed uit. Iemand een idee welke lagen je erop moet smeren om een mooi effect te krijgen?
 
P

Pel

Guest
Ik zou parketlak nemen, glad schuren tot korrel 240, daarna een laag erop, licht opschuren daarna nog twee lagen erover. Je hebt de lak in hoogglans en zijdeglans.

Groet Pel.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Parketlak? :eek: Daar zou ik nou nooit op zijn gekomen ha!
Tussen laag 2 en 3 ook opschuren? En - sorry, beginnersvraag - wat voor machine heeft de voorkeur om te schuren?
 
P

Pel

Guest
Gewoon met de hand schuren, schuurblokje schuurpapier er om heen en schuren maar, tussen de tweede en de derde laag even voelen of het glad aanvoelt anders heel licht slijpen met met waterproof schuurpapier droog schuren. Zorg dat als je schilderd alles stofvrij is, dat wordt nog al eens vergeten.

Groet Pel.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
houd er ook rekening mee dat Ikea spaanplaat gebruikt met een "multiplex" kantbandje erop gelijmd.
 
P

Pel

Guest
houd er ook rekening mee dat Ikea spaanplaat gebruikt met een "multiplex" kantbandje erop gelijmd.

Watblief, spaanplaat met een multiplex kantbandje, het moet toch niet gekker worden!!!

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
jep... dit spul:
Liner%20Laminate.jpg
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Die Duktig is gemaakt van berken multiplex. Dat reageert nog even anders op afwerking dan okoume bijvoorbeeld.
Als je iets uit Berken maakt is een goeie meubellak in twee of drie lagen voldoende. Zoiets als Traelyx https://www.verfwinkel.nl/trae-lyx-meubellak-zgl.html?feed=443&gclid=EAIaIQobChMIr8iB39yR2AIVrr3tCh0CqgZKEAQYASABEgL-B_D_BwE is uitermate geschikt voor het afwerken van zoiets. Inderdaad lichtjes met de hand tussenschuren (P240), stofvrij maken en de volgende laag doen.
En anders een testje doen op een afvalstukje.

Groet,
CC
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.