Notelaar , vraag ivm overgangshout

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik wil voor de eerste maal een meubel in notelaar maken.

Nu zie ik dat het hout tussen het spint en het donkere kernhout een brede grijzachtige zone heeft.
In hoeverre is dit hout geschikt om meubels mee te maken?
Heb het eens een proefstuk ingeolied en dat ziet er best mooi uit. Maar het moet natuurlijk wel bruikbaar zijn.

Mvg,

Geert
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Gewoon gebruiken. Enkel het spint is onbruikbaar en dat is duidelijk zichtbaar.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Hierbij de foto's, gemaakt van een reststuk dat ik heb ingeolied voor de duideklijkheid:


Je ziet duidleijk het donkere kern gedeelte en het "grijzere" hout. Het spint is er afgezaagd.

Groeten,

Geert

Attached files
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Hier foto's van een stuk stam dat niet is ingeolied:

Je ziet zo'n 2 cm spint denk ik,dan grijze overgang naar het bruine kernhout.


@ bram : welke problemen ondervind je met noten?

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Eerlijk gezegd zie ik eigenlijk alleen maar grijs hout :roll:

Fons
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik had veel te brede stukken (20cm) gebruikt, ondanks het afwisselend verlijmen krijg je zo absoluut geen rechte plank in de breedte. Is misschien wel evident maar ik vond ze te mooi om ze in smallere latten te verzagen. Ik had ongetwijfeld beter moeten weten...

Verder krijg ik ook in de lengterichting bizarre kronkels.
Als ik het vergelijk met bvb merbau is het zeer onstabiel hout.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Bram,

Heb je de stukken alvorens volledig op maat te schaven de kans geven om zich nog wat te zetten?
Als je bijvoorbeeld teveel langs 1 zijde wegschaaft kan het zijn dat je plank de volgende dag al wat krom staat.

Ik houd geen rekening met de nerf richting bij het verlijmen, ik neem gewoon wat ik het mooiste vind en tot nu toe nog geen problemen.

20 cm is wel veel maar er zijn er die een tafelblad uit 1 groot stuk massieve plank maken en het toch vlak weten te houden.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Eerst ruw op maat zagen, dan een dag (of paar dagen of nog langer?) wachten en dan pas schaven? Neen dat heb ik niet gedaan. Bij andere houtsoorten was dat tot nu toe nog niet nodig...
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik zaag en schaaf alles op overmaat. Laat het dan een week opgelat rusten, van de grond zodat er overal lucht aan kan.
Daarna breng ik alles op maat.

Je project ligt dan wel een week stil maar als je verschillende projecten hebt is dat geen probleem.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Sterker nog, eerst ruim op maat SCHAVEN, dan oplatten en een paar dagen aankijken wat het hout van plan is.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Geert.
Ik krijg de indruk, dat het hout nog een te hoge vochtigheidsgraad heeft (RV). Heb je die gemeten? Leg anders het hout maar een maand of twee in de ruimte waar het meubel moet komen. Dan kan het hout acclimatiseren. Anders gaat ze als kant en klaar meubel alsnog vervormen. Daarna ruim op maat zagen/schaven en nog een paar weken laten liggen.
Voorts niet te brede planken verwerken. Beter is het hout te verlijmen met stroken van 7 á 9 cm met aan de kopse zijde de nerfrichting om en om.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.