5 delige gutsenset van Narex

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Hallo allemaal,

Het is weer bijna zover, de feestdagen zijn weer in volle gang en mij wordt weer gevraagd wat ik nou precies voor mijn ouwelullendag wil. (nou ja ouwelullendag, ben ook maar 21 dus dat valt nog wel mee)
Zat er wellicht aan te denken om lepels te gaan snijden evenals mogelijk kommen en reliëfsnijwerk.
Nu heb ik al beitels, hamer, spookschaaf en slijpstenen, maar geen gutsen of een klopper.

Nu zag ik bij De Beeldhouwwinkel een schattig setje gutsen voor een lage prijs en vroeg mij af wat de mensen hier van vinden.
http://www.beeldhouwwinkel.nl/houtb...feil-gutsen/sets/set-5-delig-handgutsjes.html

Was van plan deze te vragen samen met een klopper, vroeg mij ook gelijk af hoeveel zo'n klopper ongeveer zou moeten wegen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Lesley,

mijn gedachte: niet geschikt om met een klopper te gebruiken en ook niet heel geschikt voor het snijden van lepels. Verenstaal is naar mijn ervaring ook al niet het beste staal voor gutsen.: wat meer koolstof in het staal geeft het beproefde recept.

groeten,
Ornament
http://www.beeldhouwen.net
 
P

Pel

Guest
Ik zou ze niet kopen Lesley, voor dat geld heb je bij Baptist 2 goede gutsen, of een burijntje en een guts, waar je je leven lang plezier van zult hebben. Zo ben ik zelf ook begonnen, zo heel af en toe als het budget het toe laat een gutsje erbij kopen.

Groet Pel.
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Oké, dat is duidelijk.

Nu ik de video van Paul Seller opnieuw bekijk zie ik ook dat hij een veel grotere guts gebruikt, zo als ik het moet geloven een gebogen 8-35. Deze zijn aardig prijzig.
Merk ook dat ik misschien beter eerst iets van een houtsnijwerkbank kan regelen voordat ik begin met het verzamelen van houtsnij gereedschappen.

In ieder geval bedankt.
 
P

Pel

Guest
Je kunt op iedere werkbank houtsnijden, ik zou een rechte guts kopen van Pfeill holling 7 of 8 / 13 mm die kosten rond de €25.

Groet Pel.
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Dat is het m juist, ik heb geen werkbank staan. Die zal eerst van de zomer gemaakt moeten worden.

Bedankt voor het advies Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Voor het maken van normale lepels geven gebogen gutsen geen voordeel, eerder een nadeel. Een rechte guts is hier veel beter voor en bovendien ijn die veel universeler bruikbaar. Voor kommen hebben gebogen gutsen wel een voordeel.

groeten

ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Voor het snijden van lepels is een werkbank niet nodig, je kunt prima uit de voeten met zgn <spoon mule> waarop je het grootste deel van de klus zitten kunt doen. Ik heb zelf wel veel plezier van de gebogen guts (25 mm, holling 7 of 8) om de kom uit te snijden en een eenvoudig recht mes (morakniv 106) voor de rest. In de zomer staat de spoon mule ie bij mij buiten.

groeten Hans.
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Voor het maken van normale lepels geven gebogen gutsen geen voordeel, eerder een nadeel. Een rechte guts is hier veel beter voor en bovendien ijn die veel universeler bruikbaar. Voor kommen hebben gebogen gutsen wel een voordeel.

groeten

ornament
http://www.houtsnijden.eu
Sorry, bedoelde gewoon een rechte guts met U profiel, de beschrijving op de site van baptist bracht mij even in de war wat de juiste termen betreft gutsen aangaat. Kan me voorstellen dat deze voor lepels niet geschikt zijn.

Hans, ik weet niet of een spoon mule zo geschikt voor mij is, ten eerste heb ik als thuiswonende student weinig ruimte tot mijn beschikking, nu kan ik ook een demontabele spoon mule maken, echter werk ik liever staand dus ik denk dat een demontabele werkbank meer voor mij geschikt is.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Lesley,

prima, ik heb zelf lepels gesneden uit nat / groen hout gewoon op een stoel uit de hand (met snijbescherming) met gebogen en recht lepelmes. Voor de ruwe buitenvorm is een bijl handig. Als je droog hout gebruikt wordt het een ander (harder) verhaal en is een werkbankje handig. Er is een aardig nieuw boek op de markt van Barn the Spoon (het boekje heet Spon in het engels maar is recent vertaald). Grtz Hans
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Daar was ik al bang voor, mij gaat het niet lukken om om 1..2..3 groen hout te vinden, is ook niet een echt bos in de buurt. Ben dus een beetje afhankelijk van Rick en school voor mijn houtvooraad, wat dus betekent dat ik het vooral van gedroogd linden- en tulpenhout moet hebben.
 
P

Pel

Guest
Ik heb hier nog latjes lindehout liggen ± 45 cm lang ongeveer 2 tot 3 cm dik ± 5 cm breed, mag je gratis van mij hebben, ik zal morgen eens bij elkaar zoeken dan zal ik er een foto van maken, dan zie je wat het is, om lepels uit te snijden is het zeker geschikt.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Lesley, dit is het lindehout wat ik bij elkaar gezocht heb, er zit ook nog een lat abachi bij, ik heb je een PB gestuurd.

Groet Pel.

1.jpg

2.jpg
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Hout ziet er mooi uit Pel, daar zal ik veel plezier uit kunnen halen. De eerste lepel is zeker voor jou.
Ik heb je een PB terug gestuurd.
 
P

Pel

Guest
Pakket staat voor je klaar en gaat morgen op de post, veel plezier er mee.

Groet Pel.

Pakket Lesley.jpg
 
P

Pel

Guest
Mijn motto is wie goed doet, goed ontmoet, zo krijg ik ook weer pennenhoutjes van Willempie, ik vind dat je een beginnende houtbewerker vooruit moet helpen. We moeten onze stiel promoten, dat er zoveel mogelijk vakbroeder het mooie van het edele hout leren kennen.

Groet Pel
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Hout is inmiddels ontvangen, nog niet heel erg goed naar kunnen kijken maar er zitten mooie stukken tussen.
Bedankt Pel, ben er erg blij mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.