Beitels slijpen met bandschuurmachine - welke korrel?

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Goede avond,

Ik heb een eenvoudig setje draaibeitels op de kop getikt. ze zijn nog redelijk scherp, maar ik vermoed dat dat nooit lang zo kan blijven.
Nu heb ik op youtube veel voorbeelden gezien van het slijpen met bandschuur (of slijp) machines.
Met wat knutsel werk kan ik een mooie houder maken voor mijn bandschuurmachine, zodat ik onder de juiste hoek kan slijpen.
Het enige wat ik nog niet gevonden heb is welke korrel ik het best kan gebruiken.
Voor slijpstenen lees ik getallen tussen 100 en 150, maar geldt dat voor schuurpapier ook?

alvast bedankt voor jullie input.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Voor het slijpen van beitels gebruik ik een Robert Sorby ProEdge deluxe, is een bandslijpmachine.
Moet er veel en snel materiaal af dan gebruik ik de 60 grid band daarna over naar 120 en vervolgens 240 en die zit er dus ook het meest op.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Goede avond,

Ik heb een eenvoudig setje draaibeitels op de kop getikt. ze zijn nog redelijk scherp, maar ik vermoed dat dat nooit lang zo kan blijven.
Nu heb ik op youtube veel voorbeelden gezien van het slijpen met bandschuur (of slijp) machines.
Met wat knutsel werk kan ik een mooie houder maken voor mijn bandschuurmachine, zodat ik onder de juiste hoek kan slijpen.
Het enige wat ik nog niet gevonden heb is welke korrel ik het best kan gebruiken.
Voor slijpstenen lees ik getallen tussen 100 en 150, maar geldt dat voor schuurpapier ook?

alvast bedankt voor jullie input.

Let wel op dat je bandschuurmachine niet in brand vliegt!
Schuren van metaal kan vonken geven en dat samen met een luchtstroom geeft een behoorlijk risico op brand.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Inderdaad, pas maar op! Er kan namelijk een vonkje in de opvangzak terugkomen, dat dan in combinatie met het zaagmeel gemakkelijk een uurtje kan smeulen voor er echt brand uitbreekt.
 

beumer81@

Nieuw lid
12 mei 2016
1
0
Probeer op marktplaat een Creuser op de kop te tikken en wel met een witte 4CM Steen dan heb je meteen het juiste om te slijpen, je beitel op de vouw met een stift zwartmaken even met de hand draaien tot de streep zwart over de hele lengte van de vouw weg is dan heb je de goede slijp hoek. succes,
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Hallo,

ik gebruik Sorby Pro Edge bandslijpmachine (2800 rpm) , en start met grove korrel 60 (voorkeur Zirconium) als er echt een nieuwe vouw geslepen moet worden (hoogst zelden trouwens) omdat het de minste warmte ontwikkeling geeft. Uiteindelijk Korrel 240 (AluOxide) en daarna afwetten (ik gebruik Kurt Koch polijstmachine); voor (schaaf)beitels, houtsnij- en houtdraaigereedschap en keukenmessen..

Groeten, Hans
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Ik heb recentelijk geprobeerd een guts te slijpen op mn bandschuurmachine. Korrel 120. De hoek klopt wel aardig, maar ik merk dat ik vrij veel braam krijg aan de binnenkant. Doe ik iets fout, of is dat onvoorkomelijk met een bandschuurmachine? Met een stukje fijn papier (220) was het eenvoudig weg te halen, maar het lijkt me niet ideaal.
 
P

Pel

Guest
Een bandschuurmachine is er niet voor om beitels of gutsen te slijpen, koop gewoon een werkbankslijper Paul. Die braam krijg je er aan omdat je de vouw van de guts met de draaiing mee schuurt. Als je tegen de draaiing in gaat schuren is dit gevaarlijk omdat je dan de kans hebt dat je tegen naad van de schuurband stoot met alle gevolge van dien.

Groet Pel
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
De Sorby ProEdge die ik heb is eigenlijk ook een stationaire bandschuurmachine. De draairichting is tegen de beitel of guts in en ik heb nog nooit een "happer" gehad.
Bij herslijpen begin ik bij korrel 60, vervolgens 120, 240, 600 en 3000. Resultaat is altijd perfect. Ik heb geen last van bramen, mits je maar de goede volgorde aanhoudt en fijn genoeg slijpt.
Met juiste banden, een vaste hand en/of hulpmiddelen zou het ook heel goed moeten kunnen met een "gewone" bandslijper.
 
P

Pel

Guest
Ja Pieter, maar we hebben het hier over een bandschuurmachine voor hout bedoeld, daar zit wel degelijk een schuine las in, tenminste in die van mij, en als je daar in blijft steken met je beitel, dan wil ik wel eens zien wat daar de gevolge van zijn?. Die Sorby ProEdge bandschuur machientjes zijn heel fijne machines die zijn speciaal voor het slijpen van gereedschap gemaakt, maar een houtschuur machine m.i. niet.

Groet Pel.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Zelf gebruik ik voor het slijpen ook een Robert Sorby Pro Edge en in deze slijpbanden zitten ook een schuine las.

Net even gekeken maar bij de Pro Edge slijpbanden is de las tegen elkaar met een dunne strip erachter en bij de schuurbanden die ik heb over elkaar kan ook door het "merk" komen (komen van de lidl omdat ik die machine niet vaak gebruik).
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik wil graag ooit nog een bandschuur apparaat zoals deze maken . Deze is natuurlijk wel uitgebreid.


DreamKMG4.jpg
DreamKMG5.jpg
DreamKMG3.jpg
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Ik was in de veronderstelling dat ik tegen de richting in sleep, maar misschien vergis ik me. of ik heb geluk gehad, want alles is nog heel.
Op speurtocht naar een bankslijpert dus!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.