MDF, Multiplex - Kreg Jig

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Hallo,

Ik kijk nogal eens graag op youtube naar filmpjes over meubelbouw, trend meubeltjes voor zelf te maken in ons huisje.
De laatste tijd kijk ik regelmatig naar Amerikaanse filmpjes. Twee zaken die me opvallen. Ze gebruiken bijna altijd multiplex en voor de verbindingen wordt grotendeels een Kreg Jig gebruikt.

Heb hier op het forum als eens wat liggen zoeken omtrent topics over deze Kreg Jig. Tijdens deze zoektocht ben ik tegengekomen dat het Kreg systeem niet echt geschikt is als er gewerkt wordt met MDF. De meeste zaken die ik maak worden gemaakt uit MDF. Vrouwlief ziet graag witte meubels op het moment, dus MDF schikt zich hier uitermate voor.

Het Kreg systeem lijkt me ontzettend handig, maar ben bang dat het een aankoop van niets zal zijn voor mijn MDF bouw....
Eventueel zou ik kunnen overschakelen naar Multiplex. Maar dit is ten eerste veel duurder? en ten tweede lijkt me verven ervan een hel tov MDF.

Jullie mening?
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Mocht je het budget hebben dan zou ik voor een degelijke lamellen frees gaan, anders zijn er ook nog goedkopere machines, echter weet ik niet tot in welke maten deze machines de moeite waard zijn.
Je zou even kunnen kijken of onder het Elektrisch Gereedschap forum nog mensen zijn die ervaring hebben met deze goedkopere machines.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Voor mijn gevoel is een Kreg verbinding niet geschikt voor MDF, maar weet het niet zeker.
Ik zou het in ieder geval nooit doen maar wel lamello's, deuvels of domino's gebruiken.
Misschien zijn er leden die daar ervaring in mee hebben, daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Mvg, :).
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Heb toch maar even het één en ander opgezocht

https://www.woodworking.nl/showthread.php?4462-ervaringen-(goede)kope-lamellenfrees
Conclussie: Goedkopere machines kunnen goed werken, maar hoogte instelling is nog wel eens een dingetje. Ook moet je uitkijken of de machine de freesgaten wel recht neerzet en niet te groot zijn.
Verwacht er niet teveel van. Reviews lezen dus.

Makita PJ7000 en de Dewalt lijken zoals ik nu snel in meerdere topics lees wel goede machines, echter wel iets duurder.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Het is maar net wat je wilt maken. MDF is niet geschikt voor grotere overspanningen en gewichten, en pocketholes zijn niet (minder) geschikt voor zichtwerk.

Bij multiplex is er veel verschil in kwaliteit (en prijs), de een is beter te schilderen dan de andere. En de kopse kanten behoeven speciale aandacht.

Er is hier al meer geschreven over pocketholes. Daar wordt ook uitgelegd dat het vooral bedoeld is om schroeven in kops hout te vermijden. Persoonlijk moet ik er niets van hebben.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Als je al een kantenfrees hebt zou je kunnen overwegen om hiermee groeven te maken om daarin "lamellos" van grote lengte te maken.
Voor het geld dat je gaat uitgeven voor een goede Kreg set, ben je ook aardig op weg naar een kantenfrees of lamello.

En waarom gebruikt niemand deuvels:) ?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Als je al een kantenfrees hebt zou je kunnen overwegen om hiermee groeven te maken om daarin "lamellos" van grote lengte te maken.
Voor het geld dat je gaat uitgeven voor een goede Kreg set, ben je ook aardig op weg naar een kantenfrees of lamello.
En waarom gebruikt niemand deuvels :) ?
Niemand?
Zie mijn reactie hierboven;).
Mvg, :).
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Niemand?
Zie mijn reactie hierboven;).
Mvg, :).

Ik heb vroeger zo'n deuvelmal gebruikt, was niet altijd even tevreden over het resultaat, bij het gebruiken van een beetje teveel lijm had de mdf op de kopse kant ook neiging om te barsten (of "open" te gaan). Ik ben overgestapt naar de domino. Moest ik het overdoen zou ik geneigd zijn naar de nieuwe lamello te gaan voor plaatmateriaal, met de nieuwe verbinders vind ik dit een prachtig systeem. Belangrijk is natuurlijk het budget dat je ervoor over hebt...
Voor het gebruik van de klassieke lamello had ik mezelf trouwens een malletje gemaakt in multiplex van 6mm waarmee ik de groeven voor de lamello's kon maken met de bovenfrees met kopieerring en groeffres (zo'n klein cirkelzaagbladje). Het stelde eigenlijk niet veel meer voor dan een stuk multiplex met halve maantjes uitgezaagd met enkele "stops" op gespijkerd voor de dieptebepaling en hoogte-instelling tov bovenkant en onderkant kast.
Voordeel van een lamello tegenover deuvels, vind ik, is dat je toch nog ruimte hebt voor een kleine correctie, bij deuvels moet alles héél nauwkeurig uitgevoerd worden.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Gebruik lamello’s, vind ik bij plaatmateriaal prettiger werkend dan deuvels of domino’s. De laatste twee passen vaak zo precies dat bij het erin tikken en een beetje teveel lijm de achterzijde gelijk gaat wijken. Dit probleem heb ik nooit met lamello’s.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Er is altijd ook Confirmat. Werkt meestal properder af dan Kreg en geeft de combinatie van vijzen met de stijfheid van deuvels

Confirmat.JPG
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Voor het hobbymatig maken van mdf meubeltjes lijkt me de oplossing met de kantenfrees de beste optie.

Iemand die me meer wegwijs kan maken over welk freesbitje ik het beste kan kopen? (Welke maat?)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Gebruik lamello’s, vind ik bij plaatmateriaal prettiger werkend dan deuvels of domino’s. De laatste twee passen vaak zo precies dat bij het erin tikken en een beetje teveel lijm de achterzijde gelijk gaat wijken. Dit probleem heb ik nooit met lamello’s.
Ik weet niet of jij ervaring met de domino heb?
Maar die gaten kun je ook breder infrezen zodat de lijm er gemakkelijk langs omhoog kan.
Maar een echte lammelo of domino is wel een heel erge dure oplossing voor de topicstarter.
Persoonlijk zou ik voor deuvels gaan met een normale hoeveelheid lijm en deze er niet te hard inslaan.
Ik heb in het verleden meermalen MDF en spaanplaat met deuvels verlijmd en dat zit nog steeds vast.
Mvg,:).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als je regelmatig een meubeltje maakt, kan je het verantwoorden om een lamellofrees of eventueel een Domino aan te schaffen. Heb je hem niet meer nodig, dan verkoop de machine terug.
Uiteindelijk zijn oplossingen met een boven of kantenfrees behelpen en klooien.
Deuvel met mal kan, maar je hebt geen speelruimte. Het past, of het past niet.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Ik weet niet of jij ervaring met de domino heb?
Maar die gaten kun je ook breder infrezen zodat de lijm er gemakkelijk langs omhoog kan.
Maar een echte lammelo of domino is wel een heel erge dure oplossing voor de topicstarter.
Persoonlijk zou ik voor deuvels gaan met een normale hoeveelheid lijm en deze er niet te hard inslaan.
Ik heb in het verleden meermalen MDF en spaanplaat met deuvels verlijmd en dat zit nog steeds vast.
Mvg,:).

Ervaring met zowel de domino als lamello. Als ik beide kanten met de domino ruim frees dan vind ik de verbinding bij plaatmateriaal minder stabiel werken. Bij de lamello’s gaat dat makkelijker, waarschijnlijk omdat de lengte langer is.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
189
39
Ik vind lamello ook het beste voor mdf. Een machine van makita, bosch, dewalt zou moeten voldoen, of via marktplaats een echte zoeken. Je kunt ook de hoeken in verstek maken, dan kun je 'koud' verlijmen. Als je met domino of deuvels werkt dan de 5mm gebruiken om splijten te voorkomen, en niet te dicht op de rand zetten. Je kunt ook van buiten schroeven, gecombineerd met lijm. Gebruik dan schroeven dikte 3, bijv. 3x45. De kleine kopjes minimaal verzinken en plamuren.
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Een goedkope lamellenfrees is €60,- en ik heb er in het verleden een afgeblaft tot ie naar de schroot kon. Geen klachten over de werking, maar verwacht gewoon niet teveel van de levensduur bij intensief gebruik (zoals al het goedkope gereedschap eigenlijk)
Voor plaatmateriaal van 18 mm lijkt het mij beter dan die kek jig. Die is volgens mij meer voor frames van massief hout.. Kan me niet voorstellen dat dat sneller werkt dan een lamellen frees. maar ben benieuwt als je m koopt naar je bevindingen!
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
kreg jig en MDF gaan niet samen. Je trekt zo snel de schroef er door heen, zelfs met de laagste setting op je boormachine.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.