1ste houtproject: een bureau

TomVH

Nieuw lid
18 dec 2010
20
4
Hallo,

Ik zou mij graag een bureau maken omdat ik in de winkels mijn "zin" niet echt vind en om dan nog te zwijgen van de hoge prijzen. Nu werk ik met 2 tafels en pfff het is echt niet gemakkelijk werken. Ik zit met mijn bureaustoel continu tegen de poten en etc... :x

Ik heb het bovenaanzicht eens even uitgetekend.

Ik ben student dus het zou ook niet te veel mogen kosten. Ik had gedacht aan zoiets
http://www.ruudenmieke.nl/houtbewerking.htm
zie foto 13 en 14

Ik had gedacht om te werken met WPB platen (122*244) van 19mm omdat ik daar nogal goedkoop kan aangeraken. Zo 2 op elkaar,.... Gereedschap is ook niet echt een probleem. We hebben hier thuis nogal een grote werkstal en nogal wat metaalbewerkingsgereedschap (hobby). Ik heb echter weinig ervaring met houtbewerking. Mijn nonkel heeft wel wat machines staan. Hij doet wat schrijnwerk na zijn uren. Verder heb ik ook tijd en heb ik wel wat "gevoel" in mijn vingers ;)

Kunnen jullie mij wat raad geven hoe ik hieraan moet beginnen? Welke houtsoort? Hoe moet ik de poten maken? Kortom, hoe zouden jullie het aanpakken?

Alvast hartelijk dank!
Tom

Attached files bureau V2.pdf (14.7 KB)
 

TomVH

Nieuw lid
18 dec 2010
20
4
rickkoorman zei:
ik kwam een tafel tegen met 6-kantige poten? deze bedoel je? waarvoor wordt de tafel gebruikt?
Inderdaad, die met de 6 kantige poten.

Deze tafel wordt gebruikt als bureau. Er komen dus 2 schermen op en de rest wordt gebruikt om te studeren. Ik zou het plaatsen op mijn kamer ter vervanging van de "rommel" waar ik nu op werk om zo iets gemakkelijker en ergonomischer te kunnen werken.

De kasten, bed en schappen zijn in beuk (allé geen echte beuk hé, maar zo belegd met??). Als het niet veel meer kost zou ik mijn bureau ook in het beukkleur willen maken. Alhoewel het kleur er eigenlijk totaal niet toe doet voor mij. Als het maar gemakkelijk werkt.
Ik zou eerst gewoon 2 WPB platen van 19mm op elkaar gelijmd hebben voor de stevigheid maar heb hier al gelezen dat dit geen goed idee is vanwege kromtrekken.

In bijlage de afmetingen van het werkblad dat ik zou willen met daarbij de plaats van de poten. PS: de poten moeten niet 6-kantig zijn hoor.

Kunnen jullie mij vertellen hoe ik hieraan moet beginnen en welk materiaal ik het beste gebruik? Alleen geraak ik er niet uit.

Alvast hartelijk dank!

Attached files bureau V2.1.pdf (16.7 KB)
 

tuoh

Oud hout
Een goedkope oplossing is om het blad te vervaardigen uit Melamine Beuk van 18mm.
Deel het blad op in drie stukken (vals verstek) zoals je het getekend hebt kan je dit alleen uitzagen met een decoupeerzaag, of uitfrezen met een bovenfrees. De zijkanten kan je afwerken met kantenband of een massieve (beuken) lat.
De drie delen kan je nadien koppelen met bladklemmen, zorg dat het blad gesteund word door een onderliggend frame waar je tevens de tafelpoten tussen bevestigd, zo krijg je een stevig geheel.
Het onderliggend frame kan je al vervaardigen uit geschaafde Vuren latten, 22mm x 100mm, waarbij de 100mm de hoogte is ( de latten staan op hun kant). Geef nadien het Vuren frame een kleurtje met beits.

Bladklemmen worden veel gebruikt om keukenwerkbladen te koppelen, voordeel hiervan is dat je het hele boeltje in verschillende stukken kan opdelen ( vergemakkelijkt de verhuis)

Mvg,

André
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Als het mij er alleen om ging om een tafel te krijgen waar ik goed aan kan werken én ik had de beschikking over een metaalwerkplaats, dan zou ik het onderstel van staal maken. Je kan dan toe met een enkel 19mm blad omdat het stalen frame de buiging tegengaat.

Arthur
 

TomVH

Nieuw lid
18 dec 2010
20
4
tuoh zei:
Deel het blad op in drie stukken (vals verstek) zoals je het getekend hebt kan je dit alleen uitzagen met een decoupeerzaag, of uitfrezen met een bovenfrees.
Waarom alleen met een decoupeerzaag of met een bovenfrees? Gaat dit niet met een kortzaag? Allé zo'n kortzaag die op een rail loopt. Ik heb mij trouwens laten wijsmaken dat 19mm niet gaat met decoupeerzaag. Zou altijd scheef lopen. Een bovenfrees kan ik ook gebruiken van een kennis.

tuoh zei:
De drie delen kan je nadien koppelen met bladklemmen, zorg dat het blad gesteund word door een onderliggend frame waar je tevens de tafelpoten tussen bevestigd, zo krijg je een stevig geheel.
Wat zijn bladklemmen? Ik heb al even gegoogeld maar zie het niet direct.
tuoh zei:
Het onderliggend frame kan je al vervaardigen uit geschaafde Vuren latten, 22mm x 100mm, waarbij de 100mm de hoogte is ( de latten staan op hun kant).
100mm is te hoog. Het blad mag niet te hoog zijn om ergonomisch te kunnen werken. Afhangelijk van het soort werkt, moeten je benen dicht bij het blad kunnen. Iets rond de 5 cm zou beter zijn.

ArtHarg zei:
Als het mij er alleen om ging om een tafel te krijgen waar ik goed aan kan werken én ik had de beschikking over een metaalwerkplaats, dan zou ik het onderstel van staal maken. Je kan dan toe met een enkel 19mm blad omdat het stalen frame de buiging tegengaat.
Arthur
Dit zou ik kunnen. Lassen, zagen, draaien is geen probleem.

En de poten? Wat zouden jullie daarmee doen?

Alvast hartelijk dank voor de snelle reactie!!
Tom
 

tuoh

Oud hout
Werkbladverbinder is een ander woord voor bladklem, hier ga je wel resultaat mee boeken.

Wil je het blad in zijn geheel uit één plaat zagen dan kom je twee binnenhoeken tegen, deze kan je niet deftig uitzagen met een cirkelzaag, je kan geen doorlopende zaagsnede maken, de zaag moet invallen en nadien terug uitlopen, het resterende stukje dien je dan weg te zagen met een handzaag of een decoupeerzaag, maar dat werkt niet fijn af.

Het is dan ook sneller en mooier om het blad in drie delen te maken, die kan je wel zonder problemen met een zaagmachine afkorten, en je spaart nog materiaal op de koop toe.

De rest kan je dan al mooi gebruiken om de onderdelen voor de poten uit te zagen. Stel de poten samen als een vier- zes- of achtkant met taps aanlopende segmenten( boven breder dan onderaan)

Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Als het mijn bureau zou worden maakte ik het ook uit drie delen. Ik zou een frame maken van 100 mm hoog rondom het blad behalve waar je met je knieen komt. Daar zou ik met een soort boogvorm naar 50 mm gaan. Verder zou ik parallel aan de schuine zijden een ondersteuning van 100 hoog maken van de hoek rechtboven naar de linkerachterkant. Vierkante poten die taps aflopen naar beneden geven een slank effect. De poten aan de achterkant zou ik parallel aan de ene of aan de andere zijde laten lopen. Dat is makkelijker maken en staat strakker. En als laatste nog een houten rand rondom met een mooi profiel.
 

TomVH

Nieuw lid
18 dec 2010
20
4
WR1944 zei:
Als het mijn bureau zou worden maakte ik het ook uit drie delen. Ik zou een frame maken van 100 mm hoog rondom het blad behalve waar je met je knieen komt. Daar zou ik met een soort boogvorm naar 50 mm gaan.
hmm. In bijlage de tekening met de aanduiding waar ik zou willen zitten. Over deze eind 50mm zal beetje weinig zijn. Niet?

Dus:
  • Constructie in hout of metaal? Toch maar metaal? 70mm hoogte van werkblad (inclusief draagprofiel) is toch echt wel het maximum op de plaats waar ik wil zitten. Zie bijlage:
  • Werkblad maken in 3 delen (melamine 18mm) en randen afwerken. Hoe? Met hout of zo met die "plakband" die je erop moet strijken.
  • Poten maken met de overschot. Hmmm. Hoe bevestig je die dan op het werkblad? Ik kan mij er zo niets bij voorstellen bij die poten. Heeft iemand toevallig een foto van een tafel met zo zelfgemaakte poten uit plaatmateriaal? En eventueel de bevestiging.

Hartelijk dank voor de hulp!

Attached files bureau V2.2.pdf (20.6 KB)
 

WR1944

Oud hout
De hoofddrager van 100 mm hoog had ik gedacht van rechtsboven, evenwijdig aan de schuine kanten, naar linksonder. Dit neemt de meeste krachten op. Langs het groene deel laat je de rand 50 mm hoog of iets hoger, iedere mm telt voor de sterkte. Bij de poten maak je een overgang naar 100 mm zodat je de poten goed kunt bevestigen. Hier heb je diverse systemen voor. Kijk bij Ikea of een andere meubelzaak maar eens onder de tafelbladen voor inspiratie.
De poten kan je recht (makkelijk) of taps (wat moeilijker) maken van stroken met aan beide zijden een verstek. Je zal wel een blok hout in het inwendige moeten lijmen aan de bovenkant (100 tot 150 mm lang) voor de bevestiging aan het blad/frame en eventueel aan de onderkant voor een voet, al dan niet verstelbaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.