Heavy-duty draaibank gezocht

benediktus

Nieuw lid
13 dec 2017
3
0
België, Avelgem
Beste houtliefhebbers, mijn naam is Benediktus en ben al zo'n 15 jaar houtdraaier. Ik maak vooral schalen en kommen. Ik ben nu op zoek naar info over of een draaibank zelf om grotere stukken te draaien. Met groter bedoel ik diameter boven 100 cm en van de zwaardere kaliber. Graag jullie expertise of tips waar of bij welk merk ik terecht kan.
Alvast bedankt

Benediktus
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Steinert: https://drechslershop.de/drechselbank/drechselbank.html

Tegenwoordig gemaakt bij Steinert, de VB36 Bowl turner: https://drechslershop.de/drechselba.../vb36-kopfdrehbank/kopfdrehmaschine-vb36.html

Kreher: http://www.cw-kreher.de/037b3198bf0a66018/037b3198bf09e7d0a/index.html

Killinger: https://www.killinger.de/maschinen/

Grote zware machines om schalen te draaien zijn tweedehands lastig. Als je handig bent kun je van een oude draaibank een kopdraaibank maken, maar dan moet je zelf aan de slag. Kan wel een boel geld uitsparen.

Lees hier eens een project over Big Blue: http://woodshopmike.com/building-big-blue-a-home-made-wood-lath
Jurriaan hier op het forum heeft zelf ook een kopdraaibank gemaakt.
En Toxiq gewoon een hele grote draaibank, met zijn topic ben je wel even zoet: https://www.woodworking.nl/showthread.php?19707-Nieuwe-draaibank

Het kan ook nog met een tractor:

eb5478dbdef15a94fe295631a56ebf9e--lathe-tools-wood-bowls.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Deze

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/modelbau-drehbank-geiger-dhz/771397726-282-8797

modelbouwdraaibanken van Geiger zijn in Duitsland vrij algemeen. Let wel, voor gebruik met echt grote schalen moeten ze op een betonnen uitgegoten fundering neergezet worden. Modelbouw betekent in deze niet dat je poppenhuizen maakt, maar dat je er modellen voor ijzergieterijen op maakt.
Dan een kraantje er bij om de stukken op de draaibank te krijgen en je zult accessoires als opspanschijven en vierklauw(en) met schroefdraad M76 moeten vinden (kleine kans) of laten maken (duur).
Zimmermann is ook een Duits merk van houtdraaibanken voor de modelmakerijen. Zie bv https://www.maschinensucher.de/mss/zimmermann, waar ook een paar draaibanken tussenstaan.

Of toch een metaaldraaibank ombouwen. Let dan op dat metaaldraaibanken met voldoende centerhoogte eigenlijk nooit een realistisch toerental draaien voor een houtdraaibank.
Iets als deze https://www.tweedehands.nl/doe-het-zelf-bouw/machines-apparaten/draaibanken/antieke-antik-antique-draaibank-52589396.html heeft voor jou al niet genoeg centerhoogte, en ik vraag me af hoe snel hij draaien kan.

Ik heb mijn kopdraaibank uiteindelijk weer weggedaan, om diverse redenen:

1) niemand wil schalen met 95 cm diameter hebben
2) het is lastig om aan hout te komen voor zulke schalen
3) als je het hout kunt vinden, is transport ook lastig
4) bij het draaien merkte ik dat ik werk met een bepaalde afstand tot het hout. Bij schalen van 95 cm betekent dat dat als ik naar het midden kijk, mijn hoofd tegen de rand komt. Om dat te voorkomen moet ik een onnatuurlijke houding aannemen en dan is de lol er wel een beetje af.

400 mm centerhoogte en een stevige machine is voor mij genoeg...

In de klasse tot 400 mm centerhoogte is er ook nog de Magma Black Line Titan 400.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Ik zeg metaaldraaibank aanpassen.
Zowel de vaste als losse kop kan je ophogen.
Waarom M 76 ? De bevestiging van opspanplaat , klauwplaat is bij een metaal bank echt een stukje degelijker.
De klauwen kan je dan verbouwen zodat het voor hout geschikt is.
Toerental als je een ding vind dat in een oliebad loopt kan het wel het een en ander hebben.
Een beetje draaibank heeft een tandwiel geschakelde kast, geen geklier met v snaren omleggen en zo om toerental te veranderen .
Op de langs of dwars slede is uitstekend een bevestiging voor een leunspaan te maken, Gewoon aan handwielen draaien om leunspaan te verstellen , Wil je het zoals op houtbank gebruikelijk is dan sloop je dat ding er gewoon af .
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Beste houtliefhebbers, mijn naam is Benediktus en ben al zo'n 15 jaar houtdraaier. Ik maak vooral schalen en kommen. Ik ben nu op zoek naar info over of een draaibank zelf om grotere stukken te draaien. Met groter bedoel ik diameter boven 100 cm en van de zwaardere kaliber. Graag jullie expertise of tips waar of bij welk merk ik terecht kan.
Alvast bedankt

Benediktus

Oneway 2000 series have a heavy duty outboard setup that would do the job.

Heavy outboard turning setup.jpg
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Beste houtliefhebbers, mijn naam is Benediktus en ben al zo'n 15 jaar houtdraaier. Ik maak vooral schalen en kommen. Ik ben nu op zoek naar info over of een draaibank zelf om grotere stukken te draaien. Met groter bedoel ik diameter boven 100 cm en van de zwaardere kaliber. Graag jullie expertise of tips waar of bij welk merk ik terecht kan.
Alvast bedankt

Benediktus

Er staat een grote kopdraaibank op marktplaats.... kan niet zien of het een eigenbouw is of dat het gebouwd is als kopdraaibank. Geloof wel dat deze voor een kleine prijs weg mag.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Beste houtliefhebbers, mijn naam is Benediktus en ben al zo'n 15 jaar houtdraaier. Ik maak vooral schalen en kommen. Ik ben nu op zoek naar info over of een draaibank zelf om grotere stukken te draaien. Met groter bedoel ik diameter boven 100 cm en van de zwaardere kaliber. Graag jullie expertise of tips waar of bij welk merk ik terecht kan.
Alvast bedankt

Benediktus

Er staat een grote kopdraaibank op marktplaats.... kan niet zien of het een eigenbouw is of dat het gebouwd is als kopdraaibank. Geloof wel dat deze voor een kleine prijs weg mag.
 
Dat is gewoon een stellage waar je blokken op kan schroeven en een los bed ervoor. Zeker weten zelfbouw. Opzich niks mis mee maar als je een tegencenter nodig hebt ben je de pineut...

Ik heb nu zelf een nieuwe bank die 55cm draaidiameter boven het bed heeft. daar kan ik 32cm bijtellen als ik het wegneembare deel van het bed eruit haal.
Daarnaast kan ik die bank ook nog ophogen aangezien het vaste center gebout zit(ga ik voorlopig nog niet doen).

beter wacht je dus tot er een oude knakker op marktplaats komt die je zelf kunt opknappen. Feit is en blijft gewoon dat een bank die je tegenwoordig nieuw koopt qua gewicht en stabiliteit niet kan tippen aan oude gietijzeren banken.
kijk alleen al naar de bank die Leo voorstelt. Prima ding zeker weten! Maar in totaal 350kg?... Zoveel weegt de poot van mijn bank op dit moment ongeveer...
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
The Oneway with outboard setup and tailstock riser and banjo is over he 500 kg, en je hoeft niet te sleutelen (als je dat kan) Oneway recommend vast schroeven aan de vloer. alle onderdelen en hulpstukken zijn zomaar leverbaar.

Verkoop later hier gaat altijd heel vlug, en de prijs is hoog voor een gebruikte Oneway (Veel liefhebbers)

Ik zelf draai aan een metaal bank waar Ik een buitenboard setup voor gemaakt heb, de bank was 1 jaar oud toen Ik hem kocht, hij zit ook aan de vloer vast geschroefd.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
op Ebay.co.uk komen met enige regelmaat vb36 draaibanken langs... Heb er ook 1 staan en deze draaien hemels. Je kan er tot 200cm op draaien. Weet niet waarom je dat zou willen, maar het kan. Kosten ongeveer 2500,- tot 3500,- pont. Niet goedkoop, maar ze zijn wel dubbel en dwars hun geld waard. Het fijne aan deze banken is dat ze soepeler gaan lopen bij zware belasting. Dit komt doordat ze een olielager hebben ipv een kogel lager. Bij een klein schaaltje moet je moeite doen om de as handmatig te bewegen, maar heb je er 200kg aan hangen dan beweeg je de as met je pink.

succes met de zoektocht!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik herinner mij dat in het laatste blaadje van Radius iemand zo'n gigantische Geiger modelbouwdraaibank te koop aanbood: Peter van de Waal, www.kunstlokaal11.nl

Hij schreef mij o.a.

Op deze bank werden vliegwielen gedraaid voor indoor bootmotoren en daarna rioolput ringen en deksels. Zelf heb ik veel opdrachten gemaakt van diepe holobjecten van o.a. 80 hoog en 60 doorsnede. Schalen van 160m doorsnee. Luidspreker hoorns voor Christies in Londen.

Misschien moet je eens met hem contact opnemen.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ik draai op een oude vb geproduceerd in Engeland. Heerlijke draaibank om op te werken. Enige kanttekening die ik zou plaatsen is dat deze draaibank minder geschikt is voor groot werk tussen de centers. Daarentegen kops draaiwerk van 100cm en groter is geen enkel probleem.
Af en toe worden ze aangeboden voor ongeveer 3000 pond op even Engeland.

Succes met de keuze
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.