Vacuumpomp voor buigen van vliegtuigmultiplex

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Hallo,

Ik ben ontwerper met de ambitie om in de toekomst van mijn houtbewerkingshobby mijn beroep te maken. Ik ben een slee voor mijn dochter aan het bouwen. De ski's en zitje zullen worden gemaakt van 1.5 dik berken vliegtuigmultiplex. (2x 9 lagen op elkaar) Ik heb een eerste prototype gebogen met een normale lijmroller en Roarkit vacuumzak met Vacuvin pompje van Baptist maar denk dat het tijd is voor de aanschaf van een echte vacuum pomp. Ik weet dat je deze dingen zelf kunt bouwen, maar ik gebruik mijn kostbare tijd liever om een mooie slee te bouwen als een pomp... maar aan de andere kant mag de pomp zelf niet honderden euro's kosten want dan is er geen geld meer over voor de slee.

Online vind ik deze opties:
http://vacupress.com. Ik weet niet of deze ook in NL leveren. Ze reageren niet op mijn mails
http://joewoodworker.com. Heb contact met deze kerel, maar levering van zijn laatste model voorgebouwde pomp naar NL is lastig
https://www.teygeler.nl. Bieden een pomp aan 1000 euro ex btw

Heeft er iemand tips over waar ik een betaalbaar systeem kan aanschaffen... of nog wat liggen?

groet

michel



IMG_8226.jpg
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Hoi Fons,

Dank voor je snelle reactie. Dat is een indrukwekkend zelfbouwproject! Echter heeft de ervaring mij geleerd dat dit soort projecten toch heel veel meer tijd kosten dan je vooraf verwacht.

Tja... allicht moet ik dan toch de portemonnee trekken als ik dat niet wil.

michel
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik sluit me bij beitel aan.

Waarom niet gewoon een mal , contramal en een pers.
of klemmen.

je hebt immers alleen druk op het vlak van de slee nodig.
een zak wil je hout ook in de breedte vervormen en tast ook de kromming aan als je niet toch een mal gebruikt.
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Dank jullie wel voor alle reacties!

@ Bijtel en boertje125: de slee zal bijna 1 meter lang worden en mijn idee is om het zitgedeelte en de skis in 1 inklemming te vormen. De dikte van elk afzonderlijk onderdeel is wordt 15 mm wat volgens mij niet ongewoon is.

Ik ben ervan overtuigd dat mal met contramal mij ook een eind op weg kunnen helpen, maar wil proberen om het toch met vacuum te doen omdat de contramal maken behoorlijk wat tijd kost en het gedeelte wat gebogen is constructief zwaar belast zal worden ivm een mechanisme dat ik erboven bevestig. Ik heb het idee dat ik een egalere drukverdeling en daarmee betere hechting in de bochten kan bereiken met vacuum.

@ O Peaty: dank voor de link. De pomp is nog beschikbaar, dus dat is goed nieuws. Wat is de reden dat je deze pomp aanraad? Ik vind het lastig om de juiste informatie van het label op de foto te halen. Ik ben op zoek naar een onderhoudsvrije pomp, liefst auto cycling ivm geluid, rond de 5 cfm om het aanzienlijke volume rondom de slee snel leeg te pompen. Ik ga deze vraag ook bij de verkoper neerleggen, maar ben toch erg benieuwd naar jouw overwegingen.

groeten,

michel
 

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
@Mholper Dit is een Edwards pomp (ik werk dagelijks met vacuum pompen) deze is voorzien van olie die je bij dagelijks gebruik toch minimaal eens per jaar moet vervangen.
Dit is een E2M2 pomp http://www.idealvac.com/files/ManualsII/Edwards_E2M2_to_E2M12_Users_Instruction_Manual.pdf
Hier staat veel over.
Het onderhoud beslaat niet meer dan olie verversen en als je een mist filter erop hebt staan ook dit filter vervangen. De gebruikte ultragrade 19 olie is nog goed verkrijgbaar.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik gebruik zo'n soort pomp voor bij mijn draaibank. Met de vacuümchuck kan ik schalen e.d. vasthouden.
PaulRT van dit forum weet ook heel veel van vacuümpompen.
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
aan Pieter: ik heb de pomp op marktplaats gereserveerd. Ik ga ervan uit dat ik de pomp gewoon direct op een vacuum zak kan aansluiten. Ik ben erg benieuwd!
aan Henk Verhaar: ik ben afgestudeerd aan de TU Delft, maar zelfs met die achtergrond weet ik eigenlijk niet wat je bedoeld met het bovenstaande bericht. Sorry! Ik ga ervan uit dat je bedoeld dat de pomp een goede keuze is?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik wel (zelfs zonder TU delft :))

Ik denk dat henk bedoeld dat die pompen geen diepe/sterke onderdruk hebben maar wél een groot debiet, daarom worden ze oa. gebruikt op een ander soort pomp dat alleen werkt als er al een onderdruk is

Ga ik door voor de strijkbout ?
 

mholper

Actieve deelnemer
12 aug 2013
97
2
Hoi Toxiq: dat klinkt aanneemlijk. Ik denk dat je die strijkbout dubbel en dwars hebt verdient!
 

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
@toxic het heeft te maken met de werking van deze pompen. De diffusie pomp warmt olie op die gaat rondwervelen. Mocht hier nog zuurstof bij zitten dan verbrand de olie in enkele seconden. Ik zal na mijn vakantie eens een foto van een verbrande diff pomp maken.

De turbo pomp draait heel hard rond. En zou in normale lucht veel te warm worden door de wrijving.

Vandaar deze rotatiepompen die worden als “backing” pomp gebruikt.

Deze hebben voldoende capaciteit voor het aangegeven doel.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Over het algemeen hebben deze pompen zowel voldoende debiet als voldoende vacuum (hoewel je voor de lamineertoepassing niet eens zon hoog vacuum nodig hebt). Mijn opmerking was eerder om aan te geven dat deze pomp feitelijk overkill is voor deze toepassing (maar daarom best geschikt als de prijs goed is); en een beetje nostalgie :)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
De dikte van elk afzonderlijk onderdeel is wordt 15 mm wat volgens mij niet ongewoon is.

Ik ben ervan overtuigd dat mal met contramal mij ook een eind op weg kunnen helpen, maar wil proberen om het toch met vacuum te doen omdat de contramal maken behoorlijk wat tijd kost en het gedeelte wat gebogen is constructief zwaar belast zal worden ivm een mechanisme dat ik erboven bevestig. Ik heb het idee dat ik een egalere drukverdeling en daarmee betere hechting in de bochten kan bereiken met vacuum.

15mm vind ik erg dik. Maar ik weet niet precies wat het plan verder is.

Ik denk niet dat vacuum voldoende klemkracht gaat leveren. Maar ik kan dit niet verder onderbouwen. Iemand anders wel? Zal vast afhankelijk zijn van de onderdruk en de stevigheid van de gebruikte vacuumzak.
Een mal maken is erg eenvoudig. Met een decoupeerzaag is al nauwkeurig genoeg, maar het kan ook nauwkeuriger met een bovenfrees door een kopieerring en freescombinatie te kiezen die de 15mm dikte optellen bij de andere kant van de mal.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
de maximale kracht is 1kg/cm2.
waar het om gaat is dat het hout naadloos aansluit een fractie van die druk is daar al voldoende voor.

Het voordeel van mallen is dat het teveel aan lijm er aan de zijkant makkelijk uit kan.
en je alleen druk krijgt in de richting waarin dit nodig is.

Bij opsluiten in een zak is dat maar de vraag hoe deze aantrekt.
verder zit je mal dan volgens mij ook gelijk helemaal onder de epoxy

het kan overigens ook zonder contramal
dan gebruik je 1 mal met veel klemmen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.