record power 300 lintzaag

tuoh

Oud hout
Vandaag het 8mm lint getest, doet exact hetzelfde en wil links in cirkels zagen. Ik heb er twee van elk en zo zijn ze onbruikbaar. Het heeft niets te maken met klassieke "drift" hier willen de linten echt een 180 graden bocht maken.

.............

.

Dan heb je een paar "lamme" zaaglinten gekregen:confused: Er zit dan geen interne spanning meer in het staal, krijg je meestal bij het langdurig zagen met botte linten, deze worden dan te warm en gaan daardoor alle kanten op driften omdat de interne spanning van het lint weg is. Bij boomzagen komt dit nog al eens voor, maar daar hebben ze een trucje om deze opnieuw "stijf" te krijgen. Het zaaglint word dan "geplaneerd" Een vakman gaat manueel (met hamer en aambeeld) het blad op een zodanige manier hameren dat de interne stijfheid er terug inkomt.

Lamme lintzagen worden trouwens gewoon weggegooid, die zijn niet meer te redden.

Hier zou het wel eens kunnen dat er wat fout gelopen is bij het temperen in de fabriek.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Is hier nu eigenlijk iemand die tevreden is van Uddeholm linten? Ik heb nu de 25mm 3tpi linten kunnen testen op de Felder FB610, ze zagen recht maar de snit is bijzonder ruw, ongelijk en moeizaam. Een test in 20cm hoog populier geeft veel afwijking en geschreeuw.
Als ik een tuffsaws lint heb dat zo zaagt dan gaat het naar de vuilbak want het heeft zijn beste tijd gehad, maar deze zijn splinternieuw?

Bij de Houtdeler zijn ze iig hulpzaam, hebben de fabriek gecontacteerd en stellen voor de linten te vervangen, ook al komen ze uit 1000m rollen en er geen andere klachten zijn geweest. Ik begin te denken dat die gewoon zo zijn, en schrijf het liever af als verlies en weer bij Tuffsaws gaan.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
De ervaringen met Uddeholm zijn erg verschillend.
Sommoge zweren erbij, terwijl anderen zeggen dat de linten snel bot zijn en snel breken.
Dit laatste vooral bij kleinere wieldiameters van de zaag.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Misschien weten ze gewoon niet beter, ze werken eigenlijk als alle linten die ik kende voor Tuff en die maken dat lintzagen gewoonlijk gezien worden als machines voor grove sneden.
 

tuoh

Oud hout
Het zou een mooi experiment zijn om de zaag eens zelf onder handen te nemen, zetting eruit en opnieuw de tanden trekken en nadien een vijlbeurt, dat zou een mooi werkend lint moeten opleveren. Kost alleen wat (dure) tijd.

Ik heb al jaren de indruk dat de meeste slijperijen gewoon de skills niet meer in huis hebben om een perfect lopend lint af te leveren. Het merendeel van het uitbestede slijpwerk zijn HM en DIA. bestuckte cirkelzagen, maar deze worden volautomatisch geslepen, de machine "leest" het zaagblad en gaat van start zonder dat er een man aan te pas komt. Lintzagen zijn in die wereld een buitenbeentje, daar komt nog wel een (vak)man bij kijken. Maar op het totaal aan slijpwerk dat een slijperij binnen krijgt is het slijpen van lintzagen misschien 1%, daar bouw je geen ervaring meer mee op. Komt nog bij dat de meeste lintzagen bij bedrijven fungeren als veredelde brandhoutzaag, bijna al hun zaagwerk gebeurt op de paneelzaag, enkel als het niet anders kan start men die oude rakker nog eens op. De eisen aan een lint zijn dan een stuk lager.

Maar het is nog altijd mogelijk om zelf een perfect lopend lint te verkrijgen, het kost alleen "kostbare"werktijd.
Voor de kleinere wieldiameters vind ik de Uddeholm linten trouwens te stijf, ze vragen serieus wat voorspanning, iets wat vooral de kleinere machines niet aankunnen.

Ps: de linten van de zware lintzaag (wielen 900mm) bij onze vzw worden worden geslepen bij een firma die bijna uitsluitend zaaglinten van boomzagen, herzagen en lintzagen slijpt, die mannen weten wel (nog) hoe het moet. Maar het word een uitstervend ras.

PsII: zelf gebruik ik ook al jaren Tuffsaws, voor mij de beste zagen die er te krijgen zijn voor algemeen zaagwerk op lichtere machines, en je hebt er zelf geen werk aan:p
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Vandaag de röntgen 10mm hookzahn ontvangen.
Gelijk maar een lint gemonteerd en geprobeerd.
Prima resultaat, geen janken van de zaag en zaagt prima.
Dit zijn eigenlijk linten voor metaal, maar schijnen in Duitsland erg veel te worden gebruikt door houtdraaiers.
Enigste nadeel is dat je er 5 tegelijk moet bestellen, maar voor de prijs hoef je het niet te laten.

ACD19548-D1DF-4096-A96C-A98B64250C67.jpg3346E4C6-6BBD-4A5F-9052-3EECF80984F7.jpg15648256-F544-4105-9CDE-AA41F17729B3.jpg
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Als ik de dikte van deze linten (Röntgen) bekijk (0,65mm) hebben ze dezelfde dikte als de carbon-flex van de houtdeler.
Wellicht dat dit ook helpt aan een stabielere en rustigere loop van het lint.
Eigenlijk logisch als je er over gaat nadenken.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Mischien niet de juiste vraag, maar waarom niet een Pegas?
(Buiten dat de prijs die 3 keer van een Record is)
Jos

Ik had ze gezien maar het lijkt eerder een type figuurzaag, niet echt wat ik zoek. En ook als ze zou werken met klassieke linten dan ga je daar niet 3x de prijs van een RP in steken. Ik was ok geen fan van de retro look want al mijn machines zijn modern.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
vanaf welke wieldiameter zijn lintzagen geschikt om met zo'n Röntgen zaaglint goede resultaten te krijgen?

groeten

Ornament
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Als ik op de Duitse site kijk, wordt er gezegd dat ze bij een wieldiameter van 30 cm zonder problemen gebruikt kunnen worden.
Ik denk dat het ook van belang is welke breedte je neemt en hoe je het lint spant.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Timothy, hoe bevalt de lintzaag nu? Was het inderdaad het zaaglint dat voor de problemen zorgde of was het toch iets anders? Ik overweeg om een record Power Sabre 350 te kopen en ben daarom geïnteresseerd in jouw ervaring met de BS300.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.