Lintzaag probleem !

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,
Het probleem is begonnen na de ombouw van smal lint naar het bredere lint.
Hij heeft dit in het verleden met het nu gemonteerde lint nooit gedaan, nu loopt hij schuin!
Wie weet er raad?
Mvg,
Rudy
2017-12-14 17.57.53.jpg
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Kan diverse oorzaken hebben: slechte tand zetting, te weinig lint spanning, slechte afstelling geleiders onder en boven.
Bot zaagblad lijkt mij niet dan krijg je het hout nauwelijks vooruit en bovendien brand strepen op het hout.
Het kan ook drift zijn dus geleider opnieuw afstellen.

groetnis, Roeland
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Mogelijk zit 'm de kneep in de spanning. Bij een bredere zaag moet je de spanning naar verhouding tussen smal en breed lint evenveel opvoeren, veel lintzagen kunnen hoge spanningen helemaal niet aan en dan gaat ie lopen , zoals op de foto.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Mogelijk zit 'm de kneep in de spanning. Bij een bredere zaag moet je de spanning naar verhouding tussen smal en breed lint evenveel opvoeren, veel lintzagen kunnen hoge spanningen helemaal niet aan en dan gaat ie lopen , zoals op de foto.

Volgens mij is het zo dat hoe smaller het lint hoe meer spanning je zet op het lint, dus hoe breder het lint des te minder spanning je nodig hebt.

Groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Drift is meestal ook een bot blad, vaak aan een kant, of een paar tanden bot, beschadigd, of verbogen. Ik zou allereerst met net lint naar een zaagslijperij gaan...


Hmmm, ik heb tijdens mijn opleiding geleerd dat drift is als het lint niet paralel aan de langsgeleider loopt en dat je dan de paralel geleider zult moet stellen gelijk aan het lint. Anders zul je zien dat je zaaglijn verloopt tov geleider.
Met een bot of slecht gezet lint (missende tanden) valt zo wie zo niet te zagen, uit de vrije hand misschien een beetje maar dat schiet niet op. :)

Kortom met een goed lint zul je bijna altijd de drift eruit moeten stellen. (ik slijp en zet overigens mijn zaaglinten zelf)

Groetnis, Roeland
 
P

Pel

Guest
Rudy, als je er een nieuw lint oplegt, alle geleiders helemaal los maken, nieuw lint erop daarna de geleiders opnieuw stellen. Als je dat hebt gedaan, en het lint loopt nog, dan is het lint misschien niet goed gezet, probeer anders eens met een ander lint?

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Volgens mij is het zo dat hoe smaller het lint hoe meer spanning je zet op het lint, dus hoe breder het lint des te minder spanning je nodig hebt.

Groetnis, Roeland

Jammer genoeg klopt dit niet, het is juist andersom, hoe breder het lint hoe meer spanning. Daarom ook dat kleine machines niet overweg kunnen met bredere linten, het frame kan de benodigde spanning niet de baas en tordeert of de spanner blokkeert gewoon.

Ps: het verhogen van de zaagspanning zorgt er in feite voor dat bij bredere zaaglinten de trekspanning op het lint dezelfde waarde houd als bij een smal lint. Op de zaaglintdoorsnede gezien is dat aantal 10N/mm2, bij de grotere machines.


Het hier getoonde probleem vraagt enkel om de lansgeleider bij te stellen tot de drift geneutraliseerd is. Bij het plaatsen van een ander lint moet er meestal niet alleen de onder- en bovengeleiders bijgeregworden, ook de langsgeleider verdient dan wat bijsturing. Hoeveel? Niet elk lint loopt exact hetzelfde als zijn voorganger.
 
Laatst bewerkt:

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik begrijp er niets meer van, ik heb met de spanning zitten spelen geen resultaat dan de geleiders versteld boven en onder ook niets, het is nu zelfs zo erg dat ik een eiken balkje 3cm dik wil zagen ik na 4cm al 0,5cm uit spoor ben, loopt naar buiten als ik verder zou zagen denk ik dat het lint zou breken .
Lint zaagde voordat ik het een week geleden verving door een kleinere perfect als boter !
Lint is eentje van Tuff saws
Mvg,
Rudy
 

tuoh

Oud hout
Ik begrijp er niets meer van, ik heb met de spanning zitten spelen geen resultaat dan de geleiders versteld boven en onder ook niets, het is nu zelfs zo erg dat ik een eiken balkje 3cm dik wil zagen ik na 4cm al 0,5cm uit spoor ben, loopt naar buiten als ik verder zou zagen denk ik dat het lint zou breken .
Lint zaagde voordat ik het een week geleden verving door een kleinere perfect als boter !
Lint is eentje van Tuff saws
Mvg,
Rudy

Je moet de langsgeleider verstellen tot deze parallel staat met de (schuine) zaagsnede, dan zaagt het ding terug evenwijdig met de geleider. Het achterste deel van de geleider moet in dit geval naar links weglopen.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Ps: het verhogen van de zaagspanning zorgt er in feite voor dat bij bredere zaaglinten de trekspanning op het lint dezelfde waarde houd als bij een smal lint. Op de zaaglintdoorsnede gezien is die waarde 10N/mm2, bij de grotere machines.

En het verschil tussen een "boomzaagmachine en een lintzaagmachine, bij de grote boomzaag word de in te stellen trekspanning ong. 310N/mm2, dat scheelt wel een slok op een borrel. Een "Woodmizer zit daar ergens tussen met 124N/mm2 trekspanning.
 
Laatst bewerkt:

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Je moet de langsgeleider verstellen tot deze parallel staat met de (schuine) zaagsnede, dan zaagt het ding terug evenwijdig met de geleider. Het achterste deel van de geleider moet in dit geval naar links weglopen.

Ok André, bedankt voor de hulp het ding loopt weer als een trein!!
Mvg,
Rudy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.