Eettafel Perenhout

piotr

Nieuw lid
14 dec 2017
5
0
Hallo,

We hebben een perenhouten eettafel, destijds gemaakt door een meubelmaker en afgewerkt met botenlak (blank). Na 9 jaar intensief gebruik is de lak wat minder geworden en wil ik de tafel gaan opfrissen. Ik heb daar een paar leken-vragen over:

- Kan ik de tafel schuren met een vlakschuurmachine ?
- Met welke korrel ?
- Na wat onderzoek kom ik op 2 soorten olie voor de afwerking: tungolie en verbeterde Danish olie. Welke heeft de voorkeur voor een eettafel ? De tafel mag eventueel iets donkerder worden en een zijdeglans is ook mooi.

Alvast bedankt voor de input !
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
'Danish oil' is geen olie. Het is een niet beschermde term, iedereen kan dus welk willekeurig afwerkingsproduct 'Danish oil' noemen. In de praktijk zijn de meeste, zo niet alle, Danish oils met drogende olie verdunde vernissen; de facto is het dus een gemodificeerde vernis.

En botenlak is niet de meest voor de hand liggende afwerking voor een eettafel. De 'truc' van een bootlak of jachtlak is dat ie flexibel blijft - da's vooral handig op al die continu bewegende/buigende onderdelen van een (zeil)boot (waar dit type lak ooit voor ontwikkeld werd) - masten, ra's en ander bovenwaters houtwerk. Het wordt dus niet heel hard en slijtvast. Op een tafel zou ik eerder parketlak smeren dan jachtlak...
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Als het een eettafel blijft, dan zul je vast vaak met een vochtig doekje eroverheen gaan. Als je hem in de olie hebt staan, dan zul je daarmee niet de kringen (onder drinkglazen) wegkrijgen.

Ik heb eens een meubelmaker gesproken die dergelijke meubels inzeept Dan smeer je er een zeep op, die ook in het hout trekt. Hierna kun je het met een vochtig doekje afdoen en ziet het er weer mooi uit. Ik zou ook eens naar deze optie kijken.
 

piotr

Nieuw lid
14 dec 2017
5
0
@henkverhaar botenlak is misshien niet de juiste benaming, het is igg een 2-componentenlak. Die moet er dus af, met welke korrel en machine kan ik dit het beste doen ?

Over Danish Oil had ik al het e.e.a. gelezen, ik begrijp dat het wel vaak gebruikt op tafels/meubels ?

@meron ik heb even gegoogled op het zepen van meubels, maar ik lees dat het hout daarvan lichter van kleur wordt. Ik zou de tafel liever iets donkerder willen.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
135
18
Haarlemmermeer
Misschien is Rubio Monocoat iets voor je? Makkelijk aan te brengen, in 1 laag klaar en in verschillende kleuren / tinten te krijgen. Mijn vader heeft ook onlangs zijn eettafel hiermee afgewerkt.
 

piotr

Nieuw lid
14 dec 2017
5
0
@Jan: dank voor de tip, dat ziet er goed uit !

Vanmiddag begonnen met schuren, korrel 80 op een vlakschuurmachine. De poten ging vrij gemakkelijk maar op het blad lijkt de korrel 80 weinig te doen, er komt weinig af. Is een bandschuurmachine een oplossing ?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
@Jan: dank voor de tip, dat ziet er goed uit !

Vanmiddag begonnen met schuren, korrel 80 op een vlakschuurmachine. De poten ging vrij gemakkelijk maar op het blad lijkt de korrel 80 weinig te doen, er komt weinig af. Is een bandschuurmachine een oplossing ?

Wat voor schuurmachine heb je?
Voor lak gebruik ik schuurpapier van Festool (Granat of Brilliant). Wel niet op een blaadje kijken. Het schuurpapier kan er nog goed uit zien, maar toch bot zijn.
 

piotr

Nieuw lid
14 dec 2017
5
0
Ik gebruik een Makita vlakschuurmachine. Het schuurpapier is korrel 80 van de Action. Het papier loopt snel vol met, wat ik denk, gesmolten lak, en wordt dan glad. Ik kan er maar één minuut goed mee schuren.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik gebruik een Makita vlakschuurmachine. Het schuurpapier is korrel 80 van de Action. Het papier loopt snel vol met, wat ik denk, gesmolten lak, en wordt dan glad. Ik kan er maar één minuut goed mee schuren.

Gooi dat (schuur?)papier in de vuilbak en koop echt schuurpapier. Goed schuurpapier kost wat geld, maar de resultaten zijn naargelang.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Neem een schraapstaal, kosten werkelijk niks
Verwijder daarmee de lak en dan pas schuren, heb je ook geen last meer van vollopend schuurpapier (wel met de nerf mee schrapen)
als je geen schraapstaal hebt kan je ook een goede scherpe verfkrabber nemen, de lak een beetje opwarmen met een verfbrander (niet té veel anders verbrand he) dan trek je de lak er ook makkelijk af (ook weer met de nerf mee) daarna schuren vanaf 120 tot 300 en opnieuw lakken

Een goedkoop adres voor zeer acceptabel schuurpapier is ecotools.nl
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Kan wel een neveneffect zijn van de flexibele lak, het is niet zeker dat professioneel papier beduidend beter zal werken. Als ik een lak schuur die niet uitgehard is dan loopt mijn Granat papier ook vol.

In dit geval eventueel met een schraapstaal het merendeel eraf halen. Ander heb je nog afbijtmiddelen, maar dat vraagt uiteindelijk vaak meer werk dan het schuren.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Na negen jaar zal de verf we uitgehard zijn. Maar het is inderdaad zo dat Granat niet zaligmakend is voor alle verftypes. Ik had een binnendeur afgelakt met watergedragen lak en wilde die na twee jaar terug kaal halen. Die lak was niet te schuren. Onmiddellijk liep het papier (Granat) vol, hoewel het ontworpen is voor moderne lakken.
Ik heb vroeger ook goedkoop (en minder goedkoop) schuurpapier gebruikt, maar zeker voor lak is de combinatie van de Rotex met Granat of Brilliant veel sneller dat wat dan ook.
Uiteindelijk vallen de kosten voor het duurdere (Festool) schuurpapier heel goed mee. Voor de verflaag weg te halen een blaadje of drie en dan per volgende korrel twee blaadjes. Voor het ganse tafelblad kom je dan maximaal aan 15 euro (en dat is ruim geteld) en dat vind ik best een aanvaardbaar bedrag om een tafelblad terug netjes te krijgen. Afbijtmiddel loopt ook flink in de papieren en dan heb ik het nog niet over de nieuwe laklaag.
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
@Jan: dank voor de tip, dat ziet er goed uit !

Vanmiddag begonnen met schuren, korrel 80 op een vlakschuurmachine. De poten ging vrij gemakkelijk maar op het blad lijkt de korrel 80 weinig te doen, er komt weinig af. Is een bandschuurmachine een oplossing ?

Een vlakschuurmachine zou goed moeten werken, een bandschuurmachine vind ik persoonlijk gevaarlijk, even niet opletten en je haalt teveel weg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.