voedselveilige tungolie verdunner

kevinvdburg

Nieuw lid
13 dec 2017
2
0
Ik ben op zoek naar een verdunner voor tungolie zodat ik dat op een snijplank kan gebruiken. ik wil graag tungolie gebruiken omdat het uithard, maar wel voedselveilig is (veel sneller dan lijnolie). Aangezien het nogal dik spul is ben ik zoek naar een voedselveilige verdunner, zodat het goed diep in het hout doordringt.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Allereerst zou je de tungolie lekker op temperatuur kunnen brengen, misschien is het dan zonder verdunner dun genoeg? (NB: niet boven open vuur! En ook niet zomaar in de keuken, als je je relatie wil houden, lijkt me)

Niet giftige oplosmiddelen zijn lastig. Ik ken er maar één: ethylalcohol. En of die echt niet giftig is, tja. Of het goed samenwerkt met tungolie weet ik ook niet...
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Volgens mij kan Terpentijn ook niet te verwarren met terpentine.
Terpetijn word direct van de boom getapt en is zuiver natuurlijk ik verdun al mijn wassen en olie met terpentijn.

groetnis, Roeland

overigens druivenpit olie kan ook is zo dun als water.

Edit Henk Verhaar weet hier ongetwijfeld meer van en over te vertellen
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Niet alles wat uit de natuur komt is direct onschadelijk. Uit een veiligheidsblad voor zuivere gomterpentijnolie:

Classificatie conform Verordening (EG) Nr. 1272/2008 [CLP]
Aquatic Chronic 2 ; H411 - Schadelijk voor oppervlaktewateren : Categorie 2 ; Giftig voor in het water levende
organismen, met langdurige gevolgen.
Asp. Tox. 1 ; H304 - Aspiratiegevaar : Categorie 1 ; Kan dodelijk zijn als de stof bij inslikken in de luchtwegen
terechtkomt.
Acute Tox. 4 ; H312 - Acute toxiciteit (dermaal) : Categorie 4 ; Schadelijk bij contact met de huid.
Acute Tox. 4 ; H332 - Acute toxiciteit (inhalatief) : Categorie 4 ; Schadelijk bij inademing.
Acute Tox. 4 ; H302 - Acute toxiciteit (oraal) : Categorie 4 ; Schadelijk bij inslikken.
Eye Irrit. 2 ; H319 - Ernstig oogletsel/ernstige oogirritatie : Categorie 2A ; Veroorzaakt ernstige oogirritatie.
Skin Irrit. 2 ; H315 - Irritatie/prikkeling van de huid : Categorie 2 ; Veroorzaakt huidirritatie.
Flam. Liq. 3 ; H226 - Ontvlambare vloeibare stoffen : Categorie 3 ; Ontvlambare vloeistof en damp.
Skin Sens. 1 ; H317 - Sensibilisering van de huid : Categorie 1 ; Kan een allergische huidreactie veroorzaken.
Gevarenklassen en gevarencategorieën
Flam. Liq. 3 · Acute Tox. 4 (Oraal) · Acute Tox. 4 (Dermaal) · Acute Tox. 4 (Inhalatief) · Skin Irrit. 2 · Eye Irrit. 2 ·
Asp. Tox. 1 · Skin Sens. 1 · Aquatic Chronic 2

dat ziet er niet heel anders uit dan het veiligheidsblad voor bv. sinaasappelolie, wat ook een natuurlijke verdunner is, maar die je toch niet moet drinken.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ja wat ik op mijn flesje terpetijn heb gelezen is dat het zeker niet geschikt is voor inwendig gebruik :eek: . Af en toe gebruik ik het , ruikt lekker maar is wel troep voor levensmiddelen.
 

kevinvdburg

Nieuw lid
13 dec 2017
2
0
Allereerst zou je de tungolie lekker op temperatuur kunnen brengen, misschien is het dan zonder verdunner dun genoeg? (NB: niet boven open vuur! En ook niet zomaar in de keuken, als je je relatie wil houden, lijkt me)

Niet giftige oplosmiddelen zijn lastig. Ik ken er maar één: ethylalcohol. En of die echt niet giftig is, tja. Of het goed samenwerkt met tungolie weet ik ook niet...

Ik denk dat ik het maar moet proberen als het warm is dan. Ik ken Henk Verhaar niet, zou je hem willen vragen wat hij er van vindt?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Niet alles wat uit de natuur komt is direct onschadelijk. Uit een veiligheidsblad voor zuivere gomterpentijnolie:



dat ziet er niet heel anders uit dan het veiligheidsblad voor bv. sinaasappelolie, wat ook een natuurlijke verdunner is, maar die je toch niet moet drinken.

Inderdaad maar tung olie moet je ook niet willen drinken!!! Hardende olie is in mijn optiek ook niet zo voedsel veilig.
De niet hardende olie is veiliger bv zonnebloem, olijf, arichide of druivenpit olie maar ook hier geld niet opdrinken.

Maar het is niet mijn vakgebied dus ikzelf houd het voor snijplanken bij olijf olie koud geperst omdat ik die tijdens het koken ook gebruik! :)


groetnis, Roeland
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een ander, gegarandeerde manier om olie dieper in te laten trekken is wat ze ook doen om hout te impregneren: vacuum.

Waarom wil je de olie eigenlijk extra diep in laten trekken? Alle vlekken beginnen tenslotte aan het oppervlakte, dus als die goed beschermd is, lijkt me dat volstaan.
Of snijden ze 2 mm diep in je snijplank?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik ben op zoek naar een verdunner voor tungolie zodat ik dat op een snijplank kan gebruiken. ik wil graag tungolie gebruiken omdat het uithard, maar wel voedselveilig is (veel sneller dan lijnolie). Aangezien het nogal dik spul is ben ik zoek naar een voedselveilige verdunner, zodat het goed diep in het hout doordringt.

Verdunners hoeven niet voedselveilig te zijn - ze verdampen namelijk. Wasbenzine (nafta, kookpuntbenzine, coleman fuel) zou een goede keus zijn. Wil je toch iets 'groeners' neem dan terpentijn of beter nog citrusolie. Die zul je wel goed moeten laten uitdampen - minder vluchtig dan wasbenzine, ongezondere dampen, en ook eerder aanleiding gevend tot ademhalings- en hoofdpijnklachten (ja, zelfs citrusolie).

Overigens zou ik uberhaupt geen tungolie gebruiken voor snijplanken - nergens voor nodig. Een beetje walnootolie of druivenpitolie is meer dan voldoende. Het snijden op de plank doet de toplaag met olie toch relatief snel verdwijnen dus je moet ze met enige regelmaat opnieuw olien. Dus eens in de paar maanden een likkie druivenpitolie en je plank ziet er weer gelikt uit.

- - - Updated - - -

Allereerst zou je de tungolie lekker op temperatuur kunnen brengen, misschien is het dan zonder verdunner dun genoeg? (NB: niet boven open vuur! En ook niet zomaar in de keuken, als je je relatie wil houden, lijkt me)

Niet giftige oplosmiddelen zijn lastig. Ik ken er maar één: ethylalcohol. En of die echt niet giftig is, tja. Of het goed samenwerkt met tungolie weet ik ook niet...

Nou dat weet ik wel. Nee dus...
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
ROeland - ik zou eerder walnootolie of druivenpitolie gebruiken - dat zijn halfdrogende olien. olijfolie hard helemaal niet uit, en wordt uiteindelijk wel rans...

Mee eens. En dan zou ik voor de druivenpitolie gaan. Ten eerste veel goedkoper dan walnootolie. Ten tweede omdat walnootolie snel ranzig wordt (wat waarschijnlijk mede reden is dat het in kleine flesjes verkocht wordt). De druivenpitolie van Monini is overal goed verkrijgbaar — ik zou die van de natuurwinkel links laten liggen; is veel te duur.

Ik heb trouwens slechte ervaringen met wasbenzine, wat eraan kan liggen dat ik een overgevoelige reuk heb; na weken uitdampen kon ik het nog steeds ruiken.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Nog een belangrijk voordeel van druivenpitolie ten opzichte van walnootolie. Het is ook veilig voor mensen met een notenallergie. Daar denk je meestal niet bij na als je op je plank aan het bereiden bent.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Nog een belangrijk voordeel van druivenpitolie ten opzichte van walnootolie. Het is ook veilig voor mensen met een notenallergie. Daar denk je meestal niet bij na als je op je plank aan het bereiden bent.

Dat hoor je inderdaad dikwijls, maar is nergens bewezen. In de olie zitten er in principe geen eiwitten meer, waardoor er geen allergische reactie kan optreden. Maar het is natuurlijk niet slecht om voorzichtig te zijn. Ik gebruik zelf ook altijd druivenpitolie als het voedselveilig moet zijn (ook wel fondue-olie geheten in sommige winkels).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nog een belangrijk voordeel van druivenpitolie ten opzichte van walnootolie. Het is ook veilig voor mensen met een notenallergie. Daar denk je meestal niet bij na als je op je plank aan het bereiden bent.

Ja en nee. In theorie mag een goed geperste en geraffineerde olie geen (sporen van) eiwitten en andere zaken bevatten, en zou een goede walnootolie dus niet allergeen moeten zijn, ook niet voor mensen met een (wal)notenallergie. In de praktijk is op zijn minst enige voorzichtigheid wel handig. Overigens kun je hierbij ook overwegen dat die walnootolie droogt tot een (halfharde) hars. Uitlogen van allergenen na uitharden van de olie wordt daarmee (nog) minder waarschijnlijk. Persoonlijk denk ik dus dat het risico van het gebruik van walnotenolie als impregneermiddel voor snijplanken te verwaarlozen is - maar ik kan dat niet hard maken...
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het is info die ik zelf hier van het forum heb. Maar het blijkt eens te meer: voorkomen is beter als genezen!

Als het niet 100% kan worden uitgesloten, zou ik het niet gebruiken. Tenzij je natuurlijk niemand in je omgeving hebt met de allergie, dan wordt het risico nog kleiner.
 

wruc

Nieuw lid
5 jul 2023
6
0
NL
Oud topic, maar volgens mij nog wel relevant.

Volgens mij impregneerd tung olie voelde zonder verdunning.

Maar als het toch dunner moet lijkt limoneen wel een fijn middel.
Het "voelt" wat veiliger dan terpentijn omdat het makkelijk te associeren is met citrusvruchten. Volgens mij is het om die reden ook best hip op het moment. Heeft iemand hier wat meer onderzoek over gedaan? Is iemand overgestapt van terpetijn naar limoneen omdat het veiliger is?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.