Afzuiging voor vlak/vandiktebank, zaagtafel en langgatboor en bovenfrees

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Een tijdje nu een kity vlak/vandiktebankje en dat werkt super alleen die rommel opruimen vind ik dan toch weer minder :) en ben dus opzoek naar een afzuiging hiervoor.
Aangezien de schuur/werkplaats niet super groot is ben ik dus opzoek naar een goeie oplossing die niet te veel ruimte inneemt, voor de Kity machines ga ik nog een tafel maken zodat ze op een voor mij goede werkhoogte staan en een Triton bovenfrees komt er ook bij in.
Nu spelen er een aantal gedachtes door mijn hoofd om die afzuiging op te lossen maar misschien hebben jullie ook nog wel ideeën die beter zijn.

Idee 1 - Afzuiging op wat voor een manier dan ook in/onder de tafel maken.
Idee 2 - 2 cyclonen naast elkaar gebruiken om aan de 100mm buis te komen, dan is er ook 1 te gebruiken voor handgereedschap.
Idee 3 - Stofafzuiginstallatie met een plastic zak onder en een stoffen zak boven. Bv https://www.hbm-machines.com/produc...uiginstallaties/hbm-100-stofafzuiginstallatie
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Ik heb het gevoel dat het grote verschil met 2 cyclonen is dat je afzuiging nog steeds een stofzuiger is, en geen spaanderzuiger. En voor de grote spanen van een vandiktebank wil je een hoog volume lucht verplaatsing onder een niet per se hoge druk. Dat bereik je in mijn ogen niet met 2 cyclonen. Ik merk het ook, voldoende zuigkracht van de stofzuiger, maar het volume is te laag. Ik zou daarom naar zo'n HBM spaanderafzuiger kijken.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Bedankt voor je antwoord en toelichting.
Het mooiste zou zijn Idee 1 omdat deze het minst extra ruimte inneemt en je alleen maar een 220 snoer hebt en geen extra slang over de grond.
Nog maar even wachten op andere reacties :)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Voor een vandiktebank zou ik voor optie 3 gaan. Deze kan de groffe spanen makkelijker aan dan een cycloon. Maar voor een bovenfrees is deze niet geschikt omdat je de dikke slang niet kan knijpen naar een kleinere diameter. Zo verlies je heel veel zuigkracht.

De ideale oplossing zou zijn een grote afzuiger voor vandiktebank en een kleine stofzuiger met eventueel een cycloon voor de kleinere machines zoals je bovenfrees.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ik was er al wel bang voor dat het daar op zou uitkomen :(
Maar eens kijken hoe de ruimte dan zo goed mogelijk ingevuld kan worden met zo'n afzuiging erbij..

@gfp, kan alleen een Kity vinden voor 95 euro uit Weerselo, waar heb je die andere gezien dan?
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Wat is de minimale afzuigcapaciteit die bij je Kity hoort?
Een HBM100 heeft maar 900M3 bij de impeller. Ik heb zelf de 100 Profi maar eigenlijk is het net te krap. Voor een paar euro meer heb je de HBM200
Die heeft 2500M3, dat is misschien handiger.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Wat er aan afzuigcapaciteit bij hoort, ik zou het niet weten het spul is oud en niet zo heel groot een kap voor het afzuigen is er ook niet meer bij die moet ik ook nog maken.

Veel in 1 keer afnemen daar is die machine niet geschikt voor dus ik denk dat die 100 wel voldoende zou moeten zijn.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een tijdje nu een kity vlak/vandiktebankje en dat werkt super alleen die rommel opruimen vind ik dan toch weer minder :) en ben dus opzoek naar een afzuiging hiervoor.

Hou er rekening mee dat vandiktebanken en vlakbanken _hele grote_ spanen produceren, die elke afzuiging waar ook maar enige restrictie in zit in no time verstoppen. Zeker zo'n slakkehuisafzuiger met een 'kruis' in de aanzuigopening. Als ik onze Makita lunchbox planer op mijn slakkehuisafzuiger aansluit moet ik na elke paar doorgangen de slang en aanzuigopening vrijmaken anders blijven de spanen in de machine hangen - en dat zie je meteen, omdat ze ook op de rollen blijven hangen en daarmee afdrukken in het net geschaafde hout maken. Ook zul je slangen met een grote diameter moeten gebruiken.

Onze vlakbank heeft geen afzuiging maar een grote afgesloten ruimte onder de machine; daar vallen (vrijwel) alle spanen in. Bij dit apparaat werkt dat buitengemeen goed.
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Misschien is dit iets om te fabriceren in je werkplaats. Je bent wel even aan het klussen maar ik vind het een schitterende oplossing. Ik ga het tzt zelf ook aanleggen in mijn werkplaats.

https://www.youtube.com/watch?v=0RAoj4urS-Y&t=121s

De reuzecycloon is te koop bij:

https://nl.aliexpress.com/item/Cycl...409159.html?shortkey=2iQZZZzE&addresstype=600

Als je op MP een sterke (2pk?) afzuiginstallatie met aparte motor en impellor (schoepenrad) kunt vinden, net zoals die HBM die hier eerder werd genoemd, kun je een mooie afzuiginstallatie voor niet al te veel geld maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: MJHarmel

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Een tijdje nu een kity vlak/vandiktebankje en dat werkt super alleen die rommel opruimen vind ik dan toch weer minder :) en ben dus opzoek naar een afzuiging hiervoor.
Aangezien de schuur/werkplaats niet super groot is ben ik dus opzoek naar een goeie oplossing die niet te veel ruimte inneemt, voor de Kity machines ga ik nog een tafel maken zodat ze op een voor mij goede werkhoogte staan en een Triton bovenfrees komt er ook bij in.
Nu spelen er een aantal gedachtes door mijn hoofd om die afzuiging op te lossen maar misschien hebben jullie ook nog wel ideeën die beter zijn.

Idee 1 - Afzuiging op wat voor een manier dan ook in/onder de tafel maken.
Idee 2 - 2 cyclonen naast elkaar gebruiken om aan de 100mm buis te komen, dan is er ook 1 te gebruiken voor handgereedschap.
Idee 3 - Stofafzuiginstallatie met een plastic zak onder en een stoffen zak boven. Bv https://www.hbm-machines.com/produc...uiginstallaties/hbm-100-stofafzuiginstallatie
volgens mij gaat afzuigen van oudere vlak-en-vandiktenbanken en vele afkortzagen niet zo geweldig.
Voor mijn gevoel lag er bij mij dan toch meer op de grond dan in de afzuiger.
Het zal bij nieuwere machines al veel beter zijn want daar was nog veel aan te verbeteren.
Mvg, :).
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Hou er rekening mee dat vandiktebanken en vlakbanken _hele grote_ spanen produceren, die elke afzuiging waar ook maar enige restrictie in zit in no time verstoppen. Zeker zo'n slakkehuisafzuiger met een 'kruis' in de aanzuigopening. Als ik onze Makita lunchbox planer op mijn slakkehuisafzuiger aansluit moet ik na elke paar doorgangen de slang en aanzuigopening vrijmaken anders blijven de spanen in de machine hangen - en dat zie je meteen, omdat ze ook op de rollen blijven hangen en daarmee afdrukken in het net geschaafde hout maken. Ook zul je slangen met een grote diameter moeten gebruiken.

Onze vlakbank heeft geen afzuiging maar een grote afgesloten ruimte onder de machine; daar vallen (vrijwel) alle spanen in. Bij dit apparaat werkt dat buitengemeen goed.

Toch vreemd. De aansluiting van de Makita is niet zo groot. Ik denk dat je juist een bouwzuiger moet gebruiken met meer onderdruk. Hier in deze video demonstreert Mike Bandte dat een gewone zuiger met cycloon uitstekend werkt. Hij zegt het al een jaar te gebruiken voordat deze video is gemaakt:


Met een 50mm slang kun je behoorlijk wat afzuigen. Ik ben ervan overtuigd dat er een omslagpunt is tussen volume en onderdruk, met een bouwzuiger met 50mm slang sleur je behoorlijk wat weg, dat zal in veel toepassingen best wel goed werken. Met een Kity vandikte neem je geen 4mm in één keer af, dat scheelt enorm in de grootte van de spanen.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Het wordt er niet echt simpeler op haha.

Echt grote spanen komen niet van dat vlak/vandiktebankje af vel veel groter natuurlijk als van een frees.

Een afzuig installatie waarbij ook nog een cycloon komt zoals in dat filmpje wordt best wel groot totaal al is het wel een mooie oplossing.

Dat Makita vandiktebankje is natuurlijk niet te vergelijken met een kity vlak/vandiktebankje maar als de kappen goed pas gemaakt worden dat er weinig valse lucht mee getrokken word zou dat misschien ook wel werken.
Een kleine cycloon heb ik en een bouw (nat/droog) stofzuiger heb ik ook die gebruik ik normaal voor de bovenfrees ik ga daar wel eerst eens mee experimenteren.
Nu gebruik ik een 15L emmer er onder die zal wel heel snel vol zitten dan maar daar is wel wat anders voor te bedenken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.