japanse watersteen

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
forummers,

ik ben de trotse eigenaar van een japanse watersteen. deze schijn je het beste in een bak water te kunnen bewaren. wat doen jullie bij het water in om schimmelvorming tegen te gaan??
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Welk merk heb je? Volgens mij zijn er niet veel stenen die je altijd in het water moet bewaren. Dat kan zelf de steen op den duur erg zacht maken. Het is genoeg om ze voor het gebruik een tijdje te weken te leggen. Vooral de grovere stenen moeten weken, de polijststenen, zo boven de 4000 hoeven meestal alleen nat gemaakt te worden. Een ander gevaar, zeker in deze tijd, is vorst. Als de steen bevriest kan hij kapot springen.

Maar goed, om je vraag te beantwoorden, ik zou helemaal niks in het water doen. Gewoon af en toe verversen. Op mijn werk heb ik voor demonstratie doeleinden een medisch apparaat (een soort pomp) in een bak water staan. In het begin van alles geprobeerd, chloor hexidine, waterstof peroxide, chloorpillen, maar dat werd eigenlijk alleen maar een steeds grotere troep. Nu vervang ik gewoon af en toe het water en er groeien geen rare plantjes in.
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Ik bewaar mn wetsteen gewoon droog, en een dag voordat ik 'm gebruik leg ik hem in een bak water. Na gebruik gaat die weer gewoon naar z'n vaste stekkie.
*ik hou eens in de twee weken een dag waarbij ik alles onderhoud, de beitels slijp, wat naaimachine olie sprenkel, kaarsvet aanbreng en alles weer uitprobeer :) *
 
A

Athanor

Guest
Ik heb bewondering voor het planmatige bestaan van jou als meubelmaker, weten wanneer je een beitel gaat slijpen en een keurig onderhoudsschema aanhouden :)

Bij mij verloopt dat alles zeer impulsief en door noodzaak gestuurd :shock:

Fons
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Athanor zei:
Bij mij verloopt dat alles zeer impulsief en door noodzaak gestuurd :shock:
Ik vind scherp gereedschap fijn werken :lol:
En ik hou die planning aan zodat al het gereedschap standaard scherp is op elk moment dat ik het pak, als je dan iets gaat maken pak je nooit 'mis'.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik heb mezelf een houder gemaakt die over de gootsteen past. Een darmpje aan de kraan en de wetsteen eronder. Ik wet dus onder een klein straaltje stromend water. Zo spoelen alle onzuiverheden direct weg. Nadien kraan dicht en laten liggen. Ik kan trouwens ook niet plannen wanneer ik ga wetten maar je steen een dag op voorhand in water leggen lijkt mij toch niet nodig. Op een paar minuten tijd is een steen wel verzadigd hoor...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.