Aanschaf nieuwe combinatiemachines: Felder of toch SCM / Casadeï / Robland

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ik ben van plan 2 combinatiemachines (topie-zaag & vlak-vandikte) aan te schaffen ter vervanging van mijn huidige machines. Aanzet tot de vervanging zijn de behoefte aan een paneelwagen & voorritser en de behoefte aan langere vlaktafels op de vlakbank dan op mijn huidige machine (rojek msp 315).

Ik ben op bezoek geweest bij Hammer/Felder, bij een dealer van Robland-machines en bij een verdeler van SCM / Casadei (SCM & Casadei blijken wat betreft de verder vermelde machines dezelfde machines te zijn, met een andere kleurenstelling en andere merkplaatjes erop...SCM zal in 2018 enkel nog door Rogiers-Vanpoucke verdeeld worden, Casadei door de anderen.)

Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de 7 reeks van Felder voor beide machines. Gezien er meerdere gebruikers zijn op het forum een paar specifieke vragen naar ervaringen...

Even erbij vermelden: de machines dienen voor particulier gebruik, geen professionele doeleinden. Afwerking eigen woning, hobby, afwerking van woning kinderen later... Klusjes binnen familiale kring... Laat ons zeggen dat er een drietal 'grotere projecten' per jaar op gemaakt worden (keuken, trap, binnendeuren, dressing...). Ze moeten zowel voor massief- als plaatbewerking dienen. Massief moet b.v. het schaven van een trapboom in eik op aanvaardbare wijze mogelijk zijn, zij het dat dat niet alle jaren moet gebeuren... Qua plaatbewerking hoeft het geen Altendorf te zijn, maar een fatsoenlijke paneelwagen en voorritser zijn wel een must. Beschik over een draagbare kantenaanlijmer van virutex die bandjes van 3mm aan kan lijmen... De machines worden in een kelder opgesteld die toegankelijk is via een werkput van in de garage (put 2,6 op 0.9m). Panelen komen via deze weg binnen, op termijn via een liftje en een karretje. Panelen veel groter dan 2.50 op 1.25 worden niet verwerkt door de beperkingen van de werkplaats (een langer paneel kan nog wel eens, maar zeker geen industriële plaatmaterialen) Een hoog rendement draaien is ook nooit nodig. Het is vermoedelijk wel de once-in-a-lifetime aankoop: het moet goed zijn en ik moet er tientallen jaren mee verder... (hier spreekt de portefuille).

Wat betreft de topie-zaagcombi gaat het bijna zeker om de KF 700 S gaan, met een loopwagen van 2.5 of 2.8m. Deze machine is een stuk goedkoper dan de alternatieven bij Casadei of SCM (Casadei TS 35 ES en SCM minmax ST. 5 elite S.). SCM / Casadei is nog net wat solider, maar zit boven budget en is denk ik ook overkill voor mijn gebruik. Bovendien is op deze laatste geen hoge snelheidsfreesas mogelijk, welke optie mij wel interessant lijkt (kan de bovenfreestafel buiten gooien en win plaats...).

Twee vraagjes bij deze zaag-freescombi:

Zijn de ervaringen met de schuinstelbare as van felder onverdeeld positief? Mij lijkt het een geweldige optie, maar heb eerder al wel gehoord van schuinstelbare Rojek-combi's, waarbij de vastzetting van de schuinstelling nogal makkelijk loskwam door de krachten die op de topas worden uitgeoefend. M.a.w. is de schuinstelbare as vergelijkbaar in soliditeit met een as zonder schuinverstelling?

Tweede vraagje waar ik nog geen eenduidig antwoord kreeg van de Felder verdeler: hoe wordt de machine aangeleverd? Ik kreeg een handleiding van de machine waarin duidelijk vermeld staat hoe een en ander moet nagesteld worden... In deze handleiding staat dat machines met een grotere paneelwagen worden aangeleverd met de wagen appart van de machine. Assemblage van de rolwagen op het machineframe moet in de werkplaats na de levering gebeuren. Zijn er mensen die dit al gedaan hebben? Gaat dit vlot? Volgens de handleiding moet je met 4 personen zijn... In elk geval is het in mijn situatie bijna noodzakelijk dat de rolwagen van de machine gaat om de machine binnen te takelen in de werkplaats. Gezien de kosten voor een technieker van Felder, zou ik dit liefst zelf doen. Vermoedelijk zullen de machines geleverd worden door Felder-leverancier, door mij de kelder ingetakeld worden en geplaatst worden. Als er dan echt problemen overblijven waar ik na telefonisch advies door een technieker geen oplossing voor vind, moet ik nog maar iemand betalen om het op te lossen... (Verschil met Robland & SCM: bij de laatste krijg je in de prijs er een technieker bij die die die dag niets anders te doen heeft dan de machine bij jou komen installeren...)

Ik zou deze machine nemen in de versie met handwielen en digitale klokken: de elektrische verstelling is wat betreft de zaag overkill, voor de topie lijkt het mij interessant, maar is een héél dure optie en machine zit met de opties die ik erbij wil al op de rand van het beschikbare budget. Ik veronderstel dat met de digitale klokken dezelfde precisie gehaald kan worden als met een elektrische bediening?

Als het budget toch nog naar beneden moet heb ik meer zin in een Robland NLX TZ (de zwaarste combi van robland) dan in een Hammer. Nadeel van de robland is dat de frees wat minder is: kan max. 7500 toeren en kan niet schuin. Verder is de machine wel meer solide dan een Hammer, goedkoper dan Hammer, en de paneelwagen loopt in mijn ogen mooier dan die van de Hammer. Sinds kort is er voor deze Robland als optie ook een zwaardere topkap beschikbaar (wel een optie van meer dan 1000 euro, maar zelfs met die dure optie blijft hij een stuk goedkoper dan de Hammer).


Wat betreft de vlakbank heb ik ook een paar vragen:

Voorkeur gaat momenteel ook uit naar de felder 741. Alternatieven zijn de SCM fs41 elite S, die als toonzaalmodel verkrijgbaar is voor 700 euro meer als de felder, maar dan met elektrisch hoog-laag inbegrepen. Ander alternatief is de Robland SD 410 die ook wat duurder is dan de felder. Belangrijkste redenen voor de felder zijn: goedkoopste machine met vlaktafels van 2000mm lang, koppelbaar met tafelverlengingen die ook compatibel zijn met de zaag-top, vermogen van slechts 5,5 pk, wat ik in zekere mate een voordeel vind: ik krijg 3 x 400 volt 20 ampere binnen, op deze 20 ampere moet één machine + de afzuiger van 2200 watt + randapparatuur zoals voorritser of aandrijver + verlichting etc. kunnen. Dat we ondertussen niet moeten gaan koken, daar kan ik mee leven. SCM en Robland hebben al snel een 1000 watt meer vermogen.

Voorreerst wat betreft de geleider van de vlakbank: bij de Felder zit deze vooraan de machine verankerd, zoals dat meestal bij combinatiemachines gebeurd. Bij Casadei / SCM of bij Robland zit de geleider in het midden op het machineframe verankerd. Puur mechanisch gezien is dit laatste meer solide. Zijn er in de praktijk nadelen aan deze bevestiging? Voel je speling bij het schaven? Op zich kan het bij het vlakschaven eigenlijk ook geen kwaad dat de langsgeleider niet 100% parallel blijft aan de machine, zolang hij maar 100% haaks blijft...

Ten tweede: de vandiktetafel van de Felder staat op één grote zuil + een tweede kleinere (zoals gebruikelijk bij de meeste combi's). Bij de SCM of de Robland zitten er 4 apparte zuilen onder, net zoals bij industriële machines. Het geoogd gebruik is eerdere geschetst: hoofdzakelijk meubelmakerij, af en toe eens een binnendeur, occasioneel een boom van een trap. Is dit haalbaar met deze machine? Merk je in de praktijk veel verschil van de opbouw van de vandiktebank? Dat het vermogen van 5.5 pk beperkt is voor een trapboom, besef ik me, dat moet dan maar in een passage extra gebeuren...

Ten derde is er het dilemma van de schaafas: Ik vraag me af of ik, met ietwat beperkter gebruik niet beter ben met de gewone felder as met zelfstellende messen of met een tersa-as dan met de silent power. Moest de keuze toch voor SCM gaan, zijn het zowieso standaardmessen, want het is een toonzaalmodel. Bij Robland kan je kiezen: tersa, helicoïdaal of standaard. Heeft Tersa een meerwaarde t.o.v. de zelfstellende messen van Felder (Tersa-as is duurder, de Felder messen zijn ook zelfstellend...)? Hebben de wisselmessen echt een meerwaarde? Minder lawaai, kleinere spanen, mooier schaafbeeld... Is het schaafbeeld echt mooier? Heb je geen typische golvende machinemarkeringen meer? De verdeler van SCM / Robland was wat giftig over helicoïdale assen: Deze assen zouden al meer dan 20 jaar bestaan op industriële machines, maar worden bijna nooit genomen, gewoon staal zou beter 'snijden', tersa messen wisselen gaat véél sneller dan een kleine 100 plaatjes één voor één losschroeven...Er zijn volgens hen maar een paar schrijnwerkerijen die zij kennen die met helicoïdale assen werken, en dan enkel voor het op grote schaal bewerken van tropisch hardhout. Sinds Felder deze assen aanbiedt in hun combi-machines (voorheen zou dit enkel mogelijk geweest zijn op industriemachines), zien zij wel ineens een vraag ontstaan van hobby-gebruikers, maar ze zien het nut er niet van in (hiermee spreken ze tegen hun eigen winkel, want bij de robland is het ook een optie van ongeveer 700 euro).

Ten laatste: omwille van budgetaire reden dacht ik de machine zonder power-drive hoogteverstelling te nemen. Volgens mij moet dezelfde precisie te halen zijn met een meetklok, als je consequent de tafel laat zakken en dan terug naar boven brengt... Het zal wel ietsje langer duren. Meerprijs is ongeveer 1000 euro incl. BTW... En aan manueel kan bijna niets kapot gaan.
 
Laatst bewerkt:

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Mijn Felder K500S met roltafel van 2500mm werd compleet geleverd. Geen losse machine en roltafel. De verbreding en verlenging zijn wel los bijgeleverd, maar dat is een klein klusje om die gemonteerd te krijgen.

De frees heb ik los als F700 en merk niets van schuinverstelling van de as die niet vast genoeg zou zitten. Ik frees regelmatig onder een hoek van 45 graden en dat gaat probleemloos.

Voor de info van de AD 741 lift ik even mee op dit onderwerp.;) Ik sta in dubio of het hier een 741 of een 941 gaat worden.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Wow dit is wel een van de beste uit een gezetten overweging om een product te kopen die ik ooit op dit forum gelezen hebt.
Ik kan je niet echt helpen. Aleen ik heb een Hammer B3 en vind dat daar nog wel een paar ergenisen in zitten. Moet wel zeggen dat ik niet helemaal zeker weet of het aan de machine of de gebruiker ligt. Ik heb ook de Hammer A3 met silent power en vind dat wel echt een fijne machine. Maar ik zie mijzelf niet echt trapbomen schaven dus je hebt eigenlijk niks aan deze informatie.

Wat ik nog wil zeggen je kan Benchwork een PM sturen volgens mij komt bij van Robland en heeft hij nu Felder 700 serie machines.

Je kan ook nog in duitsland naar 2e handmachines kijken. http://www.number-1-mm.de/de/de_DE/index.html en https://www.machineseeker.nl/
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De roltafel zit er telkens op, bij was er niets aan te doen, gewoon de oplegtafel erop zetten en je bent vertrokken.
Ik denk dat ze bij de verdeler aankomen zonder, en dat zij die moeten monteren en afstellen.

P1020437.jpg

De schuine as op de frees is handig om te hebben, maar ik moet zeggen dat ik het nog nooit nodig gehad heb. Het staat je wel toe om de as 100% haaks af te stellen, wat op een andere niet echt mogelijk is.
Als ik schuin moet frezen dan gebruik ik liever een freeskop die je schuin kan zetten want die hebben tanden om ze om de 15 graden exact te blokkeren.
In ieder geval doet het geen kwaad, de as is mooi stabiel en verzet zich absoluut nooit.

Op de AD741, de unieke as onder de tafel is op papier minderwaardig, maar op de mijne vind ik geen meetbare afwijking terug. Mijn elektronische afstelling gaat tot 0.1mm en dat is telkens juist, waar je ook schaaft, links rechts of midden.
Ik ben erg blij met de spiraal as, is er één beschadiging dan kan je enkel dat mesje draaien of vervangen. Er is dus geen excuus om lijnen te hebben, waar ik bij mijn vorige machines weken/maanden zo bleef verder werken omdat de messen bijna nieuw waren of omdat ik geen reserve meer had. Jij als hobby gebruiker zal makkelijk 10 jaar doen met de originele mesjes.

De power drive heb ik op de schaafbank en frees, niet op de zaagtafel waar het een minder belangrijk voordeel brengt. Het is een beetje zonde om deze machines te nemen zonder, een beetje alsof je een Mercedes koopt zonder stuurbekrachtiging. Ik zou niet meer zonder kunnen, maar voor een hobby gebruiker is het het duidelijk luxe, de meeste pro's hebben dit niet eens. Eventueel wachten op de lente promo, daar krijg je vaak de power drive gratis erbij.

En op de paneelzaag, vergeet de frees optie niet "dado", dat is misschien HET voordeel van Felder, ik wil nooit meer een machine zonder iig.
 

tuoh

Oud hout
Frezen met een schuingestelde freesas heeft enkel voordelen, de gebruikte rechte frees verspaant veel makkelijker, en geeft een mooier oppervlak dan een verstelbare freeskop (verstekfrees) op een rechte as. Sinds ik thuis een machine staan heb met schuinstelbare as komen die verstekfrezen niet meer uit de kast, klaar de klus nu veel sneller en met een beter eindresultaat met een gewone schaafkop (= rechte frees) op de machine.

Op mijn oude Felder 740 hoef ik de schuingestelde as zelfs niet te blokkeren, die verplaatst zich nooit tijdens het frezen, ook het op en neer gaan van de as zet ik nooit vast, om dezelfde reden. Felder machines hebben zo hun voordelen:p Maar voor het schaafgedeelte prefereer ik toch de SCM boven de Felder.

Ps: zou de Robland weghalen op je lijstje, het zijn op zich goede machines, maar de vergelijking met de andere twee merken kunnen ze niet doorstaan.
 
Laatst bewerkt:

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Ik ben erg blij met de spiraal as, is er één beschadiging dan kan je enkel dat mesje draaien of vervangen. Er is dus geen excuus om lijnen te hebben, waar ik bij mijn vorige machines weken/maanden zo bleef verder werken omdat de messen bijna nieuw waren of omdat ik geen reserve meer had. Jij als hobby gebruiker zal makkelijk 10 jaar doen met de originele mesjes.

Exact om die reden ben ik voor de spiraal as gegaan op mijn C3-31. Om niet elke keer een nieuwe messenset te moeten steken als er eens een stukje ijzer of steenje een gat in je messen slaat. In het begin is het een redelijke meer kost maar op termijn zeker waard. Gisteren toevallig voor de eerste keer een schroef geraakt die niet zichtbaar zat geraakt.
 

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Bert,
ik heb recent ook mijn minimax fs 41 smart vervangen door een nieuwe. Heb toen ook de afweging gemaakt tussen robland, felder en scm. Uiteindelijk terug voor scm gegaan. Zeker in vergelijking met Robland is dat eigenlijk geen keuze. Ik heb geen werkervaring met een robland, maar de kwaliteit van constructie is gewoon een wereld van verschil... en dat voor dezelfde prijzen.

Ik heb je trouwens een pb gestuurd ivm de felder kf 700 s.

MVg
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Bij Felder nl kreeg ik een aanbieding om tegen gereduceerd tarief de machine in gebruik te stellen. Achteraf dan geen discussie dat je de spullen misschien verkeerd in gebruik hebt gesteld.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik was nog vergeten te verduidelijken ivm je eerste punt, de aanslag op de Felder schaafbank zit vooraan vast, maar in het midden is er ook een knop die je vastzet om de speling weg te nemen. De andere systemen zetten een zware stang in het midden die opzij uit steekt en die onvermijdelijk speling geeft aan de uiteindes. Bij Felder hebben ze dat eigenlijk slim opgelost door de stang vooraan te zetten, en in het midden een tweede hendel. Het zit op twee punten vast, dus nergens speling.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Op de AD741, de unieke as onder de tafel is op papier minderwaardig, maar op de mijne vind ik geen meetbare afwijking terug. Mijn elektronische afstelling gaat tot 0.1mm en dat is telkens juist, waar je ook schaaft, links rechts of midden.

Vraagje: vergrendel jij altijd de hoogteverstelling van de vandikte tafel of alleen op de "definitieve" maat? Ik heb begrepen dat bij de 741 je na het instellen van de hoogte deze altijd moet vergrendelen met de hendel. Wanneer je dan van bijvoorbeeld 50mm terug moet schaven naar 40mm gaat dat natuurlijk in meerdere afnames. Is het dan niet vervelend om telkens de vergrendeling open en dicht te doen? Of gaan de eerste afnames zonder vergrendeling en de laatste met vergrendeling?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@MarcoZ, ik vergrendel het altijd, als je de hoogte instelling bedient dan zit de hendel toch binnen handbereik. Ik moest er zelfs even bij nadenken want het is een reflex geworden. Het is al voorgekomen dat ik het vergat, maar de aflezing veranderde nooit. Het gaat dus tijdens het schaven niet 1/10mm omlaag als je het niet doet, maar om speling op lange termijn te vermijden schaaf ik nooit zonder de vergrendeling.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Iedereen bedankt voor de reacties.

Ga alles nog even laten bezinken en in de kerstvakantie een beslissing nemen. Voor de zaag-frees is de kogel denk ik door de kerk en wordt het waarschijnlijk de Felder: goedkoper dan de SCM, en past denk ik iets beter in mijn werkplaats, misschien iets lichter, uitermate moduleerbaar...

Wat betreft de vlakvandikte is de twijfel tussen de SCM en de Felder nog steeds aanwezig... We zien wel wat het wordt, hoop dat ik bij Felder iets in beweging krijg als ik alles bij hen neem (al was het maar een gratis levering).

De optie van de groeffrees heb ik voorzien.

De elektrische verstellingen blijven een struikelblok... Ik kan de toelichting van Benchworks perfect begrijpen vanuit zijn standpunt (dagelijks professioneel gebruik). Neem ook aan dat eens je dit hebt, je niet meer terug wil... De metafoor met de mercedes zou ik ietwat anders formuleren: in mijn ogen een mercedes zonder centrale vergrendeling ofzo... iets wat wat tijd en geprul kost bij het instappen, maar eens aan het rijden evenveel rijplezier biedt... (of een moderne mercedes zonder startmotor, je mag hem aanzwengelen...) Moesten ze goedkoper zijn, zou ik niet twijfelen, maar het is voor mij (particulier gebruik, wat ik hierin investeer is gezinsbudget... ) al een hele opdracht machines in deze prijsklasse te verantwoorden.... Meerprijs is ongeveer 1000 euro voor de vlakvandikte (deze twijfel ik om hem toch te nemen: wordt het meest gebruikt...). Voor de topie is het een meerprijs van 1250 euro in promotie (normaal 1800 euro). Voor de zaag nog eens zoveel als voor de topie. De optie om enkel de hoogteverstelling van de topie hiermee uit te rusten bestaat niet meer. De topie gebruik ik minder frequent dan de schaaf... Bovendien lijkt mij nog steeds dat met een meetklok en correct gebruik dezelfde precisie gehaald kan worden (OK, iets trager). Je moet ergens de grens trekken... In het verlengde hiervan kan je gaan denken om de parallelgeleider digitaal uitleesbaar (nog maar te zwijgen van elektrisch gestuurd) en de afkortaanslagen digitaal uitleesbaar te gaan maken (ook allemaal opties die achteraf niet of zeer moeilijk nog kunnen): deze worden ook meer gebruikt dan de topie... Maar het zijn allemaal opties met een zéér hoog kostenplaatje... Ik werk alleen, het is telkens dezelfde persoon die de aflezing doet...

Wachten op de lentepromo is denk ik niet zo verstandig: Nu (tot half januari hebben we afgesproken) zijn er de kerstpromo's... Bij de schaaf is het de spiraalas en een motor van 5.5 pk. Op zich maakt het niet zoveel uit: als je dit wil ruilen voor de elektrische hoogteverstelling kan dit voor hetzelfde bedrag... De promo is technisch gezien een bepaalde korting vanaf het ogenblik dat de machine een bepaalde waarde bereikt en je mag hem zelf configureren... Maar dat staat niet zo mooi in een folder. Idem voor de topie-zaag. Verder afdingen op de prijs is niet mogelijk: wat haalbaar is, is denk ik een zaagblad en als ik genoeg bestel heel misschien een gratis levering... Zoals eerder op het forum vermeld is daar op zich niets mis mee: de machines zijn niet goedkoop, maar ze zitten ergens op een unieke positie: verfijnder en zwaarder dan de meeste combinatiemachines, veel meer configureerbaar dan industriële machines, met een prijs die toch een stuk onder de lichtste industriële losse machines zit... Bij de robland krijg je een technieker voor een kleine dag... Maar die heb je wel meebetaald bij de aankoop van de machine... Hier kies je ervoor... Heb bij de vertegenwoordiger een babbel gehad over hun manier van werken: een keer of 4 per jaar is alles plots een stuk goedkoper... Is zo bepaald door Oostenrijk... Een echte reden hebben ze niet... Heeft denk ik te maken met organisatie van de productie: op deze manier komt het gros van de orders binnen gedurende 3 of 4 piekperiodes... Het zijn machines waarbij een wachttijd van een 3tal maanden te verantwoorden en gebruikelijk is: op die manier kunnen ze hun productie veel makkelijker plannen... Bovendien worden elk jaar de prijzen van de machines vastgezet in februari en verwachten ze een prijsstijging... Kan natuurlijk verkoopspraat zijn, maar kwam 2 keer los van elkaar in een ander gesprek op identieke wijze naar voren.

Het binnenkrijgen van de zaag-frees baart me op dit moment de meeste zorgen. Hem binnen krijgen met de loopwagen erop wordt moeilijk, misschien niet onmogelijk: in dat geval moet ik een hellend vlak bouwen in de werkput van garage naar kelder en de machine hier met kettingtakel af laten glijden (opening werkput is ongeveer 2,60m lang). Moet nog zorgvuldig uitmeten of ik de bocht vanonder de werkput naar de rest van de kelder kan maken met een gemonteerde paneelwagen. Takelen zonder de paneelwagen is eenvoudiger: machine boven werkput rijden, omhoog takelen, balken eronder wegnemen, laten zakken... Volgens wat ik in de handleiding zie is het monteren van de paneelwagen niet zo moeilijk: op het machineframe staan een soort bouten met moeren. Er is aangegeven aan welke moeren je niet mag komen (deze dienen voor de hoogte-instelling en zijn uitgelijnd in de fabriek, dienen voor het nastellen van de hoogte mocht dit ooit nodig zijn). Andere moeren moet je losdraaien, waarna je het bed met de geleidebanen op de machine kan schuiven tot tegen een reeds bevestigde aanslag. Dit lijkt me op zich geen kernfysica... Ik denk dat ik ga proberen te bekomen dat ze de machines gratis brengen (ze moeten de zaag dan al niet meer assembleren), en dat er een prijs wordt afgesproken moest ik vast komen te zitten met de afstelling.

Allen dank voor het meedenken, en gebruikerservaringen (ook de negatieve, maar er zijn er zo te zien geen...) zijn nog steeds welkom....

P.S. wat hebben jullie gedaan met de optie voor verstek in de oplegtafel: standaard staat er een lat op waarop je de graden kan aflezen, optie met beperkte meerprijs is een tweede lat met gaten waarin een borgpin valt, zodat je een exacte instelling hebt van de meest voorkomende verstekken. Dure optie is een gradenboog waardoor de afkortaanslag een lengte-compensatie krijgt. Deze opties kunnen achteraf niet meer aangebracht worden (dan moet de hele oplegtafel vervangen worden, hoge meerprijs).
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Wat betreft de vlakvandikte is de twijfel tussen de SCM en de Felder nog steeds aanwezig... We zien wel wat het wordt, hoop dat ik bij Felder iets in beweging krijg als ik alles bij hen neem (al was het maar een gratis levering).

Naar het schijnt wordt een flink deel van de vlakvandikte van Felder bij SCM gebouwd, dus bij de keuze voor Felder heb je ook (een beetje) SCM. [Onder voorbehoud - ik heb het ook maar uit tweede hand.]
 

tuoh

Oud hout
Dat is het probleem met optie's, je word hebberig:p Hoe langer je de lijst bestudeerd hoe meer je erop wil zetten. Heb op de vandikte een meetklok in het handwiel zitten en bij de rest (topie, zaag en boortafel een gewoon handwiel. Voor de topie mis ik die meetklok niet, bij Felder zijn ze zo slim geweest om alle draadspindels dezelfde spoed (een even getal) mee te geven, dit houd in dat bij alle bewerkingen één volledige toer van het handwiel een verstelling geeft van exact 2mm.

Voor mijn verlijmfrees op de topie heb ik een hoogteverstelling nodig van 2,5mm om de twee te frezen delen perfect uit te lijnen qua hoogte. Nu, dat "kunstje" lukt elke maal opnieuw door het handwiel gewoon één toer en een kwart te verdraaien:p Elk Felder handwiel heeft een "rudimentaire schaalverdeling" ingebakken in het kunststof wiel, daarmee verstel je de machine tot 0,1mm juist.

Voor sponningen stel ik op het zicht de machine in (bewust iets minder dan nodig) frees een klein stukje, en meet de gefreesde sponning. Zo weet ik exact wat er moet bijgesteld worden, even het wiel verdraaien tot de gewenste afmeting en klaar. Deze tekst typen duurt langer dan de machine instellen.

Een elektrische verstelling van de vandikte is wel een pré, daar spaar je veel draaiwerk aan het wieltje mee uit:p De gewone maatlinten op een Felder zijn perfect af te lezen en een juiste maat instellen erop gaat vanzelf.




Nog een pré qua accessoires is een "Aigner" langsgeleiding op de topie, word op de freeskap geplaatst inplaats van de originele Felder geleiders. Voor klein freeswerk, invalwerk, veiligheid van werken, etc. een absolute meerwaarde.

Eén en ander is ook voor iedereen anders, wat voor de één absoluut noodzakelijk is haalt een ander nooit uit de kast. Weten wat je meestal gaat doen op de machine(s) is al de eerste vereiste om op de juiste manier de nodige optie's bij te bestellen.

Ps: heb op mijn opzegtafel de optie met borgpin zitten, werkt heel juist maar je bent beperkt in aantal ingestelde graden. Ga je veel verstek, en vals verstekwerk doen dan is de duurdere optie met gradenboog en lengte compensatie wel mooi meegenomen, het werkt nu éénmaal sneller.
 
Laatst bewerkt:

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
@MarcoZ, ik vergrendel het altijd, als je de hoogte instelling bedient dan zit de hendel toch binnen handbereik. Ik moest er zelfs even bij nadenken want het is een reflex geworden. Het is al voorgekomen dat ik het vergat, maar de aflezing veranderde nooit. Het gaat dus tijdens het schaven niet 1/10mm omlaag als je het niet doet, maar om speling op lange termijn te vermijden schaaf ik nooit zonder de vergrendeling.

Top, bedankt voor de toelichting!

@brt: Ik heb zelf de optie genomen met de gaten en de borgpin. Moet zeggen dat ik het nog nooit gebruikt heb, maar voor die kleine meerprijs (ik dacht 80 euro?) kon ik het ook niet laten.

Heb je nog nagedacht over andere toebehoren als afzuiging, aanvoerapparaat etc? Dit is ook altijd een grotere aanslag op het budget als dat je vooraf denkt.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Moet de juiste prijs van de gaten & borgpin terug opvragen, maar dacht dat het rond de 200 euro zit.

Aan de rest is gedacht. Afzuiging en aanvoerapparaat zijn aanwezig en worden niet mee verkocht met de huidige machines. Afzuiging wordt wel voorzien van vaste buizen.
 

vdabees

Nieuw lid
24 okt 2013
20
18
Hammer versus Felder 500 serie?

Goede avond,

Met veel interesse deze draad gelezen aangezien ik dezelfde aankopen overweeg - maar dan net een tikkeltje goedkoper...
Ik dacht aan de Hammer B3 perform (standaard 8.200€) als zaag-freescombinatie, of de Hammer K4 zaagmachine (standaard 6.775€) samen met een F3 freesmachine (3.560€ standaard.)

ijdens het verder 'kwijlen' keek ik ook even naar de Felder 500 reeks, en kwam tot de vaststelling dat deze niet zo heel veel duurder lijkt dan de Hammer serie...

De KF 500 Professional (zaag-freescombi) kost (ook standaard) 8.825€, en de aparte machines kosten: Zaagmachine K500 Professional (standaard) 6.595€, met een F500M voor 3.865€.

Ik zie het verschil niet direct, maar de capaciteiten van de machines zullen wel een rol spelen, maar ik vind de website van Hammer en Felder niet handig om de modellen te configureren, prijs te checken met opties en evt. te vergelijken. :mad:
(of ik heb het nog niet gevonden...):(

Anyway, op '1000 euro na ...' lijken deze series op vlak van prijs dicht bij elkaar te liggen... Dus waar is het verschil dan??

Iemand een idee??


Gr.


Steven


PS ik volg nu 5 jaar les in een technische school waar ze letterlijk bijna alles in huis hebben, en het lijkt me eigenlijk niet zo leuk om dan thuis te starten met minder goed en minder professioneel materiaal...
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Goede avond,

Met veel interesse deze draad gelezen aangezien ik dezelfde aankopen overweeg - maar dan net een tikkeltje goedkoper...
Ik dacht aan de Hammer B3 perform (standaard 8.200€) als zaag-freescombinatie, of de Hammer K4 zaagmachine (standaard 6.775€) samen met een F3 freesmachine (3.560€ standaard.)

ijdens het verder 'kwijlen' keek ik ook even naar de Felder 500 reeks, en kwam tot de vaststelling dat deze niet zo heel veel duurder lijkt dan de Hammer serie...

De KF 500 Professional (zaag-freescombi) kost (ook standaard) 8.825€, en de aparte machines kosten: Zaagmachine K500 Professional (standaard) 6.595€, met een F500M voor 3.865€.

Ik zie het verschil niet direct, maar de capaciteiten van de machines zullen wel een rol spelen, maar ik vind de website van Hammer en Felder niet handig om de modellen te configureren, prijs te checken met opties en evt. te vergelijken. :mad:
(of ik heb het nog niet gevonden...):(

Anyway, op '1000 euro na ...' lijken deze series op vlak van prijs dicht bij elkaar te liggen... Dus waar is het verschil dan??

Iemand een idee??


Gr.


Steven


PS ik volg nu 5 jaar les in een technische school waar ze letterlijk bijna alles in huis hebben, en het lijkt me eigenlijk niet zo leuk om dan thuis te starten met minder goed en minder professioneel materiaal...

Volgens mij is de roltafel bij de K500 maar 2 meter lang. Je kan ook nog overwegen om te kijken of je in Duitsland niet een mooie 2e hands Felder 700 kan kopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.