Nieuwe zaag gekocht, een harvey HW110SE-30

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Vandaag de knoop doorgehakt, en mijn lang gekoesterde wens maar waar gemaakt.

En het is dus de "Harvey HW110SE-30 standaard" zaag op 230V geworden en met een beetje praten een gratis wielenstel erbij gekregen.

Ik heb deze bij Peulen in Rotterdam gehaald daar dat voor mij in de buurt is en daar werd ik keurig geholpen, en nog mooier,
het kon vandaag nog gebracht worden. Dus zeer tevreden met de goede service en het prettige gesprek.

Hier de zaag nog op de pallet, en morgen op mijn gemak in elkaar bouwen

20171211_150851.jpg

Volgens mij gaat het hier om een vernieuwd model want in deze zit er een opvangbak met een slang naar de afzuig uitlaat zodat er niets of weinig onder in de bak terecht komt.

Zie foto,

20171211_150926.jpg

De oranje plaat lijkt mij de transpoort beveiliging daar er nergens zo'n stangetje zit wat je er uit kan halen en ik nog niet zo snel kon zien wat ik hier mee moet doen, je kan het kantelen maar niet zomaar losschroeven om eruit te halen, Ik ben de handleiding vergeten mee te nemen uit de werkplaats, dus dat zie ik morgen wel, of iemand moet dit hier al weten dan hoor ik het graag.

Ook was de blauwe CEE aansluiting een verassing dus moet ik nog een verloop halen, ziet eruit als een campingstekker maar weet niet of een camping female stekker voldoet of dat ik moet kijken naar een meer industriële stekker.

20171211_150918.jpg

Ik zal proberen om wat meer foto's te schieten bij het opbouwen en ze hier plaatsen.

Voor de liefhebbers komt deze nu vrij, een Dewalt DWE7491 met (onderstel nooit gebruikt) gekocht bij Toolnation op 29-10-15 dus nog 2 jaar dealer garantie erbij.

20171211_142109.jpg

dwe7491set.jpg

Deze zal ik eerst hier op het forum aanbieden, maar dat komt morgen wel.

Greets, Rob
 
Laatst bewerkt:

Woodlex

Actieve deelnemer
2 jun 2014
62
5
Duiven
Hoi Rob,

Gefeliciteerd met deze aanschaf, ga je geen spijt van krijgen. Inderdaad een nieuw model, want ik heb die slang inderdaad niet.

Veel plezier ermee.

Lex
 
P

Pel

Guest
Gefeliciteerd met de aankoop Rob, mooie degelijke zaag man, daar zul je nog veel plezier van hebben.

Groet Pel.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Gefeliciteerd met deze mooie aankoop en om het nou helemaal mooi te maken kun je het beste even een CEE form wandcontactdoos ophalen en die gebruiken om hem aant te sluiten in plaats met verlopen te gaan rommelen. Deze steker en WCD zijn er op gebouwd om een constante hoge stroom aan te kunnen. Ik heb al meerdere gewone WCD's gezien die weggesmolten waren omdat ze voor max 10A bedoeld zijn, terwijl deze, als ik naar de maat kijk, een 20A uitvoering is?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Mooi stukje gereedschap waar je veel plezier van zult hebben. Ik ben benieuwd naar de foto's van een machine zonder al dat karton.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Tips:

tape de kier rond de bodemplaat af met alutape.
Hier valt veel stof langs en valse lucht voor de afzuiger.
Langs het bovenblad kieren dichtstoppen met 12mm buisisolatie schuim.
Scheelt aanzienlijk in betere afzuiging.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Vandaag druk geweest met het in elkaar bouwen van de zaagtafel en het wiel setje in elkaar gezet, toen kwam mijns inziens de grootste uitdaging
en dat was de zaag op de wielen te krijgen zonder takel e.d. maar met een beetje oud Hollands denkwerk was dit binnen 5 minuten gebeurt.

Ik heb er een balk onder gelegd de andere kant even opgetild, wielen er zover mogelijk onder, laten zakken en stukje doortrekken, viel erg mee en koste weinig moeite.

20171212_101922.jpg

Op de foto hier boven en hier onder zie je dat de Harvey tegenwoordig ook een opvangbak direct onder het blad heeft meet een slang naar de afzuigmond, Aan het eind van de rit heb ik een paar balken verzaagd met de 50 mm slang van de Starmix in de tafel gestoken met als resultaat vrijwel geen zaagsel in de kast dus met een goede afzuiger die ik van het weekend even ga halen moet het helemaal goed komen.

20171212_102043.jpg

Tijd voor de tafelverbredingen, deze wegen denk zo'n 20 Kg per stuk maar ook deze waren makkelijk alleen te doen,

Foto zonder de de gietijzeren verbredingen,

20171212_101933.jpg

En ééntje met de verbredingen, het vlak afstellen rustig gedaan met een rubber hamer.

20171212_103532.jpg

Hierna kwam het leuke werk, het afbouwen van het geleider systeem, hier hebben ze bij Harvey best wel over nagedacht want de voorste geleider
is best wel lomp zwaar en groot.

Er zitten een aantal gaten in en 1 sleuf zodat je vast een bout in de tafel kan plaatsen en niet hoeft te kloten voor de rest, je hebt zo makkelijk een scharnierend punt en de andere bouten zijn dan een makkie.

20171212_150735.jpg

De langs geleider komt in zijn geheel uit de doos en zet je makkelijk op de geleider en over het stellen is goed nagedacht, het meetlint vind ik niks (is in inches en cm maar heeft een vreemde manier van aanduiding/verdeling, zal er morgen wel een foto van maken)) en ga waarschijnlijk 1 van Kreg kopen. Ook het vergrootglaasje is waardeloos, was hier flink gekrast en niet echt helder doorzichtig.

20171212_150828.jpg

Het zaagblad stond perfect haaks op beide Miter sleuven en hoefde dus niets af te stellen, maar het spouwmes was een ander verhaal, dit stond 2 mm uit het lood en was echt een uitdaging om goed af te stellen, iedere keer als je de bouten vast had stond het weer terug fout. Uiteindelijk heb ik maar een rij met een klem vastgezetop het zaagblad en langs het spouwmes, en dit werkte goed. De langs geleider heb ik langs mijn incra Miter 1000HD afgesteld en die staat dan ook perfect recht.

Er kleeft wel een groot nadeel aan zo'n mooie zaagtafel als je deze net heb, en dat is dat je geen hout meer overhoud, dit licht nu verzaagt in de hoek.

Binnenkort laat ik jullie natuurlijk ook nog even weten hoe het werken met de Harvey is.

Greetz Rob.
 
Laatst bewerkt:

yuriazl

Nieuw lid
17 apr 2013
3
0
Hey Skybiker, gefeliciteerd, ik heb net vorige week vrijdag mijn eigen exemplaar ontvangen! ;-)
Wel een 380V model overigens. Werkt nog niet want ik moet blijkbaar in de machine zelf nog iets omzetten voor 380 3 fasen.
Die orange kap is voor de afzuiging. Een transport brace heb ik in mijn machine niet gevonden...

Have fun!
 

bondjack

Nieuw lid
22 feb 2017
22
0
Hey Skybiker, mooie machine man. Ik ben ook naar de Harvey aan het kijken. Weet jij misschien of de Harvey die Peulen verkoopt een ouder model is dan vdhbv in Utrecht? Bij Peulen gaat het om de hw110se50 (volgens hun website) en bij VDHBV om de Hw110se-30. Eerste genoemde heeft 5.5 pk maar bij Peulen dus wel €100 goedkoper. Zie ik wat over het hoofd?
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Hey Skybiker, mooie machine man. Ik ben ook naar de Harvey aan het kijken. Weet jij misschien of de Harvey die Peulen verkoopt een ouder model is dan vdhbv in Utrecht? Bij Peulen gaat het om de hw110se50 (volgens hun website) en bij VDHBV om de Hw110se-30. Eerste genoemde heeft 5.5 pk maar bij Peulen dus wel €100 goedkoper. Zie ik wat over het hoofd?
Het verschil tussen de HW110SE-30 en HW110SE-50 is de maximale werkstukbreedte aan de rechterkant van het zaagblad. Voor de SE-30 is dat 30 inch of 750 mm, voor de SE-50 is dat 50 inch of 1250 mm. In de folder van tendotools is dat goed uitgelegd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.