Nieuwe werkplek / garage - hulp nodig met het kiezen van werkbank opstelling

gunny

Actieve deelnemer
24 jul 2013
32
0
Hoi iedereen,
nu we de nieuwe deuren aan de garage gehangen hebben, is het tijd voor het volgende hoofdstuk: werkbank

Door het dubbele karakter van de garage (opslag voor aanhangwagen / werkplaats), heb ik jammer genoeg niet de luxe om voor vaste werkbanken te gaan.
Hierdoor was ik aan het kijken naar wegklapbare exemplaren, zoals de volgende:

http://lumberjocks.com/projects/96828

http://mydecoreducation.com/wp-content/uploads/2013/09/Folding-bench.jpg

Aangezien ik momenteel met MDF platen werk had ik in gedachten om een ruime werkbank te maken:
2x 2m op 80cm - lange kant tegen de muur
1x 2m op 80cm - korte kant tegen de muur

Hierdoor maak ik een T waarop ik de afkortzaag kan plaatsen waar nodig, zonder probleem groot formaat platen kan ronddraaien indien nodig.
De werkbank die op de korte kant aan de muur is vastgemaakt zal naar boven draaien:
http://3.bp.blogspot.com/-ZhANkmzgqlU/Tl7W1QzgmWI/AAAAAAAAAGY/kb2F-AjfZ1Y/s1600/folded.JPG.jpg

Van de 2 andere twijfel ik nog.
Momenteel gaat mijn voorkeur om deze naar beneden te laten wegklappen, zodat ik er boven alle gereedschap kan hangen.
Het probleem is dat er dan natuurlijk niets onder kan staan en dat het wegklappen van de poten wat lastig is.
Voordeel is natuurlijk dat er geen risico is naar het openvallen van de werkbank indien de latch zou breken en ik ruimte heb boven de werkbank.

De tweede vraag gaat naar de opstelling van de kolomboormachine.
Momenteel zie ik die tussen de bank gefixeerd aan de korte kant en de bank gefixeerd aan de lange kant.
Hieronder kan je een schets zien van de ruimte, deuren en waar de werkbanken zouden komen.
2017-12-11 15_30_00-Microsoft Excel - Kosten & planning bouw-ESLCLT1124.xlsx.jpg

Kan je wegklapbare werkbanken stevig genoeg krijgen? De werkbank van de eerste link ziet er wel vrij solide uit, dus lijkt me wel ok te zijn.
Locatie kolomboormachine ok? Denk dat die in een hoek niet volledig tot zijn recht zal komen...
Nog bedenkingen, opmerkingen, ideeën?
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Meeste mensen hebben genoeg aan een (stevige ) en (vaste) werkbank. Zonodig een rijdende tafel om werkstukken op te zetten. Mijn kolomboor staat op een kastje met lades en daaronder wieltjes.
 

gunny

Actieve deelnemer
24 jul 2013
32
0
Jammer genoeg kan ik geen vaste werkbank zetten, daarom dat ik op zoek ben naar een wegklapbare oplossing.
En de kolomboor is zo een vloerstaander, die kan ik dus niet op de werkbank of kastje zetten.
 

gunny

Actieve deelnemer
24 jul 2013
32
0
Probleem is dat als ik die niet inklapbaar maak, de aanhangwagen niet binnen kan...
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Zie ik 2 vaste en opklapbare werkbank?
Wat ideeën :
Een opklapbare werkbank maak je als er geen ruimte is voor een vaste.
Een vaste verankerde is steviger maar het geeft soms meer lawaai
Uitproberen met een paar stel schragen met platen erop dan merk je het snelst waar je in de praktijk tegen aanloopt
Als je de schragen handig maakt met een paar gesandwichedte bladen erop is dat misschien wel handiger dan een opklapbare

Middenin de ruimte zou ik bij voorkeur een mobiele werkbank plaatsen Een halve meter verschuiven geeft soms net genoeg ruimte.
succes
Groet
Gerrit
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Hoe vaak ga je de aanhangwagen in de Garage zetten? Want als hij vaak in de Garage staat heb je geen ruimte om te werken en als hij niet vaak binnen staat kun je overwegen om gewoon een vaste werkbank te maken en de aanhangwagen buiten te laten staan.

En misschien een outside of the box Idee, kun je aanhangwagen niet gebruiken als werkbank door er een groot blad op te maken dat je eraf kunt tillen? Of je werkbank zo maken dat hij vast zit, maar je geen last hebt van de poten?
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Of de werkbank zo opstellen dat de aanhanger er een stuk onder rijdt.

Of de aanhanger op zijn kant op een paar hondjes. Wij hadden vroeger een buurman die op die manier zijn vouwcaravan stalde.

Groet,
Arjaan
 

gunny

Actieve deelnemer
24 jul 2013
32
0
Bedankt iedereen voor het meedenken. Hieronder twee foto's van de garage :eek: excuse the mess...

IMG_20171212_191146.jpgIMG_20171212_191203.jpg

De aanhangwagen is iets smaller dan de dubbele deur aan de voorkant; de garage loopt smaller toe naar de achterkant door het plaatsen van de aanbouw.
Het is zeker niet de bedoeling dat de aanhangwagen veel zal binnen staan. Het is eerder het in gedachten houden als we hem moeten binnen zetten omdat er bepaalde dingen in liggen die we liever niet laten buiten staan.
Dus als ik eerlijk ben zal 95% van de tijd de aanhangwagen niet binnen staan, ik wil gewoon de mogelijkheid open houden indien de nood zich voordoet.

Maar als ik er over nadenk en de commentaren lees, dan zou het zeker voldoende zijn om de werkbank achteraan vast kunnen worden en de werkbank op de korte zijde inklapbaar; de werkbank tegen de dubbele deur zou dan in principe niet nodig zijn (en idd een beetje overkill).
En hoe meer ik er over nadenk, zou een verrolbare werkbank dan ook lukken. Dan zit ik niet vast aan de muur en los ik het probleem van het behandelen van groot formaat platen op (want dan heb ik geen wand meer waar ik tegen zit).

Dan zal het originele plan aangepast worden naar een groot formaat verrolbare werkbank :cool:
Bedankt voor de inputs iedereen, nu op zoek naar ideeen en tekeningen van verrolbare werkbanken ;)
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Succes met je zoektocht!Je kunt investeren in rollers waarbij je de werkbank op de grond kunt laten zakken zoals Stumpy Nubs voorstelt op You Tube Of dichterbij huis met een opdraaibaar aanhangwagenwiel van Timmerman Koos om een paar uitersten te noemen.
Op de foto lijkt het wat eng in je schuur maar dat kan gezichtsbedrog zijn.
Groet
Gerrit
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Aangezien de aanhangwagen toch 9 van de 10 keer niet in de garage staat is wellicht een demontabele werkbank geschikt.

https://woodandshop.com/moravianworkbench/
http://contrib1.wkfinetools.com/wMyers/moravianBench/0_img/TheMoravianWorkbenchByWillMyers.pdf

Natuurlijk kan je ook een ontwerp aanpassen zodat deze demontabel wordt.
In principe een kwestie van de lange regels uit te voeren met een doorlopende pen- en gatverbinding met wiggen en het blad op deuvels te laten vallen.
Kan ook een groef in het blad gemaakt worden waar de poten dan in vallen.
 

gunny

Actieve deelnemer
24 jul 2013
32
0
Zou dan eerder voor zoiets gaan (indien ik het kan laten passen natuurlijk):

https://i.imgur.com/HSiqETP.jpg

Het concept spreekt me wel aan. Dan heb ik direct plaats om alles te zetten en kan ik de zaagtafel en afkortzaag plaatsen / verplaatsbaar maken.
 
Laatst bewerkt:

gunny

Actieve deelnemer
24 jul 2013
32
0
Dat is idd wat ik eerst in gedachten had, maar ben al helemaal overstag naar een verplaatsbare werkbank.
Eens de werkbank af is zal ik enkele foto's posten :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.