Het maken van een kloostertafel

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Goed gelukt! Verhoudingen zien er goed uit. Ik zou persoonlijk met kopplank doen, ziet er m.i. netter uit. Klopt wat meer met de dwarspoot die ook evenwijdig loopt.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het is even geleden maar hier dan toch weer wat foto's van de voortgang. De afgelopen maanden zijn wat druk geweest op privé-gebied dus ik heb helaas weinig tijd gehad om te houtbewerken, maar af en toe vond ik toch nog een uurtje om verder te werken aan de tafel. De foto's zijn ondertussen ook alweer een paar weken oud en ondertussen naderd de tafel echt zijn voltooing. Daarna toch echt maar eens op zoek naar een huis waar deze tafel ook daadwerkelijk inpast ;-)
1.jpg

6.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Mooi gedaan met die zwaluwstaartverbinding! Hoe zitten de schoren nou vast aan het blad?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Weer een stukje verder. Het zou mooi zijn als ik de tafel voor het eind van deze maand af zou kunnen krijgen, dan heb ik er net een jaar over gedaan ;-)

Een van de onderpoten, verlijmd uit vier stukken hout met een uitgehakt gat.
thumbnail_file-47.jpg

Het blad was een tiental milimeters te breedt, het grove werk eerst met de elektrische schaaf gedaan en het fijne werk met m'n favoriete handschaaf, een oude Stanley no.5. Het blijft prachtig om een stuk hout in een paar halen exact haaks te kunnen schaven met een vlijmscherpe schaaf.
IMG_1533.jpg

Hieronder een actie/sfeerfoto van mezelf terwijl ik een van de kopplanken aan het vlak en haaksschaven ben. de kopplank had aardig wat machineslag (bouwmarktkwaliteit ;-)) wat weggehaald moest worden. Uiteraard had dat ook met de vlakbank gekunt maar met de favoriete no.5 gaat het met wat oefenen bijna net zo snel met vele malen meer plezier.
thumbnail_file2-8.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.