Het maken van een kloostertafel

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik ben momenteel bezig met het zoeken naar een eigen huis en het leek me een mooi idee om in de tussentijd alvast mijn eigen meubels te gaan maken. Ik had her en der in de meubelzaken al wel eens van die zware tafels gezien en die leken me wel wat, maar ze zijn ook vrij prijzig. Niet dat ze het geld niet waard zijn, een goed meubelstuk van goed hout is niet goedkoop, maar meer in de trend van ¨als houtbewerker kan ik dat zelf misschien ook wel¨ ;)

Dus eerst even een 'ontwerp' gemaakt met wat afmetingen.
1.jpg

Daarna hout gekocht. Ik heb gekozen voor eenvoudig vurenhout. Ik heb een wat krap budget en ik werk ook erg graag met vurenhout. Ook ben ik er nog niet uit wat de eindkleur gaat worden dus zou het zonde zijn om een betere houtsoort te kiezen als het uiteindelijk toch gebeitst of geverfd wordt.
2.jpg

Het samenstellen van de balken tot een geheel was nog wel even werk, misschien een volgende keer toch maar bredere balken kopen... Voor dit project heb ik speciaal een lamellofrees aangeschaft en dat bevalt erg goed.
3.jpg


4.jpg

Mijn oude vertrouwde vlakbank schaaft nog perfect, alleen nooit 100% haaks. Maar dat is een erg goede motivatie om het oude handwerk weer op te pakken. Met een paar streken zijn de balken weer perfect haaks.
6.jpg


7.jpg

Het blad is 1000mm breed en zulke lange lijklemmen heb ik helaas niet. Dan maar improviseren met wat spanbanden, dat werkt ook erg goed
8.jpg

Het blad is nu volledig gelijmd en moet nu nog gevlakt worden. Omdat ik geen schaafmachine heb die tot 1 meter breed kan schaven, komt het hier ook weer op handwerk aan. M´n goede oude Nooitgedagt schaaf komt hierbij gelukkig weer goed van pas.
9.jpg

De volgende stap is het maken van het onderstel. Hiervoor heb ik balken aangeschaft van 2000x70mm. Wordt vervolgd.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Lijkt een beetje of de video's van Paul Sellers die nu gepost worden over het maken van een werkbank. Alleen gebruikt hij geen lamino's en gerecycled hout.
Verder succes met je project! We zien natuurlijk graag de vervolgstappen en het eindresultaat.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Leuk project! En mooi handwerk :)
Ik vraag me alleen af waar dat vuren vandaan komt, lijkt mij van dat hele dure huis-tuin-en-keuken bouwmarkt vuren te zijn.
Volgens mij kun je vuren en douglas altijd beter bij de pont meyer of bouwmaat halen, scheelt een slok op een borrel...
Kan het ook mis hebben, maar de stickers op het hout kwamen me bekend voor :)

Verder tof project, blijf ik volgen!
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Ik moet zeggen dat ik de pontmeyer prijzen voor vuren nu niet bizar goedkoop vind, redelijk wat bedrijven online die het goedkoper leveren. Voor de bouwmarkt vuren prijs kan je met een kleine zoektocht zowat eiken fixen.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Ik moet zeggen dat ik de pontmeyer prijzen voor vuren nu niet bizar goedkoop vind, redelijk wat bedrijven online die het goedkoper leveren. Voor de bouwmarkt vuren prijs kan je met een kleine zoektocht zowat eiken fixen.
Klopt, maar dat is online. Dat kan ik niet zelf uitzoeken, dat moet geleverd worden (met vaak een leverprijs hoger dan de totale houtprijs :) ) en als dat dan bezorgt wordt, moet ik ook nog eens thuis zijn ;)
Ain't gonna work for me :)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Leuk project! En mooi handwerk :)
Ik vraag me alleen af waar dat vuren vandaan komt, lijkt mij van dat hele dure huis-tuin-en-keuken bouwmarkt vuren te zijn.
Volgens mij kun je vuren en douglas altijd beter bij de pont meyer of bouwmaat halen, scheelt een slok op een borrel...
Kan het ook mis hebben, maar de stickers op het hout kwamen me bekend voor :)

Verder tof project, blijf ik volgen!

Het vurenhout komt inderdaad van de Formido. Ik probeer de bouwmarkt altijd te vermijden maar dit keer kwam dit het beste en goedkoopste uit voor wat ik ter beschikking had. Er is een lokale houthandel maar daar heeft al het vurenhout van die afgeronde hoeken wat weer zorgt voor extra werk. En zo heel duur was het nu ook weer niet. :)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik moet zeggen dat ik de pontmeyer prijzen voor vuren nu niet bizar goedkoop vind, redelijk wat bedrijven online die het goedkoper leveren. Voor de bouwmarkt vuren prijs kan je met een kleine zoektocht zowat eiken fixen.

Zoals rmenkveld ook zegt, thuisbezorgen van 2meter lange balken is vaak kostbaarder dan het hout zelf. En ik hoor echt graag van je waar ik eikenhout kan kopen voor bijna de prijs van bouwmarkt vuren, ik heb ook wat rondgekeken maar daar was het eikenhout toch nog veel duurder.

Enfin, los van de prijsdiscussie, ik wilde graag vuren omdat dat, samen met grenen, mijn favoriete houtsoorten zijn.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Wilco, mooi project hoor ben reuze benieuwd naar de vorm van het onderstel en hoe je het blad hierop gaat bevestigen zag op je schetsje dat je ook kopplanken gaat aanbrengen?

groetnis, Roeland

Dankje Roeland! Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het blad op het onderstel ga bevestigen. Heb je nog tips? Het blad en het onderstel zelf moet eenvoudig te demonteren zijn ivm opslag en transport. Het onderstel heb ik al redelijk uitgedacht maar de verbinding met het blad nog niet.

Kopplanken monteren was wel het plan, maar nu ik het blad bijna afheb, vind ik het zicht op de kopse einden ook wel mooi staan in dit geval. Misschien dat ik het aan één kant probeer om te kijken hoe het staat. Het blad heeft toch overlengte dus ik kan het altijd weer afzagen.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Het vurenhout komt inderdaad van de Formido. Ik probeer de bouwmarkt altijd te vermijden maar dit keer kwam dit het beste en goedkoopste uit voor wat ik ter beschikking had. Er is een lokale houthandel maar daar heeft al het vurenhout van die afgeronde hoeken wat weer zorgt voor extra werk. En zo heel duur was het nu ook weer niet. :)
Fair enough, moest van de week ook wat vuren hebben voor een klein kastje... en des avonds, na werktijd, is alles natuurlijk dicht behalve de gewone bouwmarkt... :)
Dus dan maar voor de bijna dubbele prijs vuren halen :(
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Wilco als je kopplanken gaat aanbrengen stabiliseer je het blad en kun je het blad ook (semi) los op het onderstel laten rusten.
Indien je geen kopplanken toepast zul je het blad dusdanig moeten fixeren dat het niet hol of bol gaat staan bijvoorbeeld met bladwervels of geschroefd met treksleuven.

Groetnis, Roeland
 
Laatst bewerkt:

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het heeft even geduurd maar nu dan eindelijk toch weer wat progressie. Vandaag ben ik begonnen met het maken van de pennen van de kopplanken. Een precies klusje waar ik me toch wel wat op verkeken heb :) Maar goed, zonder uitdaging geen lol. Hopelijk heb ik volgende week nog wat tijd om de gaten in de eigenlijke kopplank te maken.

10.jpg

11.jpg

Wordt vervolgd...
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het werk aan de tafel vordert gestaag. Het blad en de poten zijn nu bijna klaar en ik ben nu aan het nadenken over de verbinding tussen de twee poten. De traditionele kloostertafels hebben een dwarsbalk op scheenbeenhoogte die de beide poten verbind maar ik vind dat niks. Met mijn lengte zorgt dat gegarandeerd voor blauwe scheenbenen. Nu leek met het onderstaande ontwerp wel een goede compromis. Wat vinden jullie? Zie ik nog iets over het hoofd?

1.jpg

2.jpg

3.jpg
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Netjes vorm gegeven poten. Persoonlijk zou ik de schoor wat langer maken (dus lager aanzetten).
De dwarsbalk kun je ook lager doen, net boven de grond. Dus eigenlijk op de sloffen van de poten. In plaats van blauwe schenen heb je dan een voetensteun voor kortere mensen ;)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Netjes vorm gegeven poten. Persoonlijk zou ik de schoor wat langer maken (dus lager aanzetten).
De dwarsbalk kun je ook lager doen, net boven de grond. Dus eigenlijk op de sloffen van de poten. In plaats van blauwe schenen heb je dan een voetensteun voor kortere mensen ;)

Ik zal eens in de praktijk gaan kijken hoe dat uitvalt. Ik heb het blad en het onderstel bijna klaar.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik ben de afgelopen tijd lekker opgeschoten met de tafel. Het begint nu al echt op een tafel te lijken ;-) De afgelopen weken heb ik de pen- en gatverbinding voor de poten gemaakt en ben ik verder gegaan met de kopplanken. Het pas maken van de kopplanken zag ik wel wat tegenop, maar eenmaal bezig ging het erg snel en viel het allemaal weer mee.

Wat foto’s van de voortgang:


tafel 1.jpg
Het aftekenen van de gaten voor de pennen van de poten

tafel 3.jpg
Het grove voorwerk voordat de gaten op maat gehakt worden

tafel 7.jpg
Wat vooruitgang

tafel 6.jpg
1 poot klaar

tafel 4.jpg
Het begint nu echt op een tafel te lijken! :)

tafel 2.jpg
Het uithakken van de gaten van de kopplanken...
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Vandaag heb ik weer wat vooruitgang kunnen boeken met de tafel. De eerste kopplank is gemonteerd wat nog een lastig klusje was. Het sluit nog niet helemaal 100% aan maar voor vandaag vond ik het mooi geweest. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik de kopplanken wel mooi vind staan of dat ik het geheel toch weer afzaag en ga voor gewone kopshouten einden...

Het blad heb ik voor de eerste keer eens op de poten gezet om te kijken hoe het geheel nu staat en of de verhoudingen nu ook kloppen. Tot zover leek het goed en ben ik tevreden. Foto´s maken is niet mijn sterkste kant, maar hieronder wat plaatjes voor de beeldvorming. De kopplank is nog niet op de goede breedte gemaakt, dat gebeurd later.

DSC_0209.jpg

DSC_0210.jpg

DSC_0211.jpg

DSC_0212.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.