wat is hier aan de hand? barstjes? in verf...

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
Ik heb op marktplaats een oude trip trap kinderstoel gekocht, deze was in erbarmelijke staat, de beschermende lak was zo goed als er af gesleten. en de blanke lak was gebarsten. wat heb ik er aan gedaan:

uit elkaar gehaald
schoongemaakt en ontvet
geschuurd met korrel 120
geschuurd met korrel 240
stofvrij gemaakt en ontvet
2 x gegrond met Flexa expert houtlak hoogglans watergedragen kras en slijtvaste grondverf
licht opgeschuurd
2 x afgelakt met Flexa expert houtlak hoogglans watergedragen kras en slijtvaste lakverf

wat mij opviel was dat deze lak ondanks watergedragen toch vrij langzaam droogde, gedroogde zich als terpentinebasislak.

eindresultaat meer dan prima, staat er netjes bij, nu zie ik dat er na een maand barstjes in de verf vormen, weet iemand wat dit is, waar dit door komt en hoe ik dit voorkom en weg kan werken?
IMG_4101.jpg

IMG_4102.jpg
 
Laatst bewerkt:

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Heb ooit het zelfde voorgehad. De fabrikant vertelde me dat ik de grondlaag te dik aangebracht had.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Ik vermoed dat komt omdat je een verf gebruikt op waterbasis. Als ik het goed zie zitten de barsten met name in de triplex delen. Tijdens verven voeg je vocht toe. Daarna droogt het hout weer en gaat het deze barsten vertonen. Kortom hout/triplex werkt. Doordat houten delen dikker zijn voeg je hier relatief minder vocht toe waardoor het ook minder werkt. Je kan proberen nogmaals te schuren en verf te gebruiken niet op waterbasis. jammer van al het werk tot nu toe.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Misschien was het hout van de kinderstoel niet zo droog meer? Misschien heeft ie in een relatief hoge vochtigheid opgeslagen gestaan.
Dan staat ie nu binnen en droogt het hout. Omdat het triplex is, krijg je scheurtjes.
Dat zou ook de langzame droging kunnen verklaren, het hout nam het vocht van de verf niet op. Sterker nog, het vocht uit het hout werd door de drogende verf opgezogen.

Dit is een theorie. Ik ben geen verf expert.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
tsja, zit wat in, ben er inmiddels wel achter dat watergedragen verf niet de meest makkelijke verf is. ik denk dat ik het er voorlopig maar bij laat, en over een half jaar de complete stoel in de terpentinebasis verf ga zetten.
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Toevallig vrijdag aan het verven geweest. Dat traag drogen van Flexa viel mij ook op (of eerder: het viel tegen). Is dat iets wat bij het merk hoort?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
'Drogen' is watergedragen verven een stuk ingewikkelder proces dan bij oplosmiddelgedragen verven. Bij een oplosmiddelverf gebeurt er feitelijk hetzelfde als in een lijnolieafwerking. De drogende olie (of hars) reageert met zuurstof tot een polymeer, en onderwijl verdampt het oplosmiddel (probleem alleen als de hars sneller droogt dan het oplosmiddel kan verdampen, dan wordt een deel van het oplosmiddel tijdelijk in de harslaag vastgehouden en krijg je plakkerige vernislagen of een sinaasappelhuid). Een watergedragen verf is een emulsie van 'halve' polymeren, meestal als latex (fijn verdeelde bolletjes emulgator en drager) in water (soms ook een micro emulsie - dan heb je geen latex maar een heldere (pseudo)vloeistof). Hierbij moet het water verdampen, de latex netjes samenvloeien tot een ononderbroken emulgator-prepolymeer laag, moeten vervolgens de prepolymeren netjes met zuurstof reageren (uitharden) tot een hars, terwijl de emulgator zich verdeelt in de hars, zonder het droogproces te beïnvloeden.

Er zijn in een emulsiepolymerisatieformulering VEEL meer variabelen die het hele proces kunnen beïnvloeden dan in een normale hars, en gezien de aard van de componenten (de prepolymeer moet compatibel zijn met water/emulgator/emulsie, moet zich fatsoenlijk gedragen tijdens het verdampen van het water) en het feit dat de emulgator altijd achterblijft in de hars maakt het moelijk, zo niet onmogelijk om een coating te maken met alle eigenschapen van een klassieke hars...

Watergedragen coatings harden niet noodzakelijkerwijze sneller uit dan oplosmiddelgedragen coatings, maar omdat de latex (emulsie) een heterogeen systeem is, is de verdamping van het oplosmiddel sec vaak wel sneller - zelfs in vergelijking met een oplosmiddelgedragen coating met een oplosmiddel dat vluchtiger is dan water - het oplosmiddel moet namelijk verdampen uit een matrix die steeds viskeuzer wordt, zowel omdat de concentratie van de hars toeneemt alsook omdat de hars polymeriseert. Een watergedragen emulsie is een heterogeen waar het water zich 'buiten' de latex bevindt, en verdamping van een deel van het water veel minder effect heeft op het gedrag van het overgebleven water (je hebt heel kort door de bocht een bak met pingpongballen (de emulsiebolletjes) in water; het water aan het oppervlak als de bak bijna vol is verdampt ongeveer net zo snel als het laatste laagje water. Beetje kort door de bocht, maar ook niet helemaal bezijden de waarheid. Daarom is een watergedragen coating die opmerkelijk langzaam 'droogt' wel een uitzondering. Denk ik...
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
haha... ik stop al bij het merk Flexa ;)

maar het lijkt zo'n meegroeistoeltje als ik het zo zie op de foto.
er komt toch wel wat spanning / buiging op het materiaal waardoor dit ook eventueel barstjes kan veroorzaken.

of wellicht hebben er wat barstjes in gezeten en door beweging is je lak ook gescheurd.

Meer karakter! en gebruikers sporen zijn niet erg.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik heb twee TripTraps - en dus ook twee kinderen; mijn vrouw houdt het vreemd genoeg op drie, ze is nochtans wiskundige - en beiden zijn af-fabriek ge-wel-dig aan het barsten in de laklaag, zowel op het zitvlak als op het kader. Het zou toch niet mogen voor de prijs die men ervoor betaalt. Misschien doe je dus geeneens iets fout.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Hier eveneens 2 triptrap stoelen. Beide gekocht in een naturel kleur. Ik heb ze een aantal jaren geleden over geverfd met verf op terpentine basis. Witte verf. Goed geschuurd, gegrond en afgelakt. Tot nu toe heb ik geen last van barsten in de verf. Alleen de nodige gebruikerssporen.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
ja het vreemde was dus dat de barsten er al in zaten, ik vraag me af of die meubeltjes af fabriek worden gelakt met een "normale"blanke lak, het lijkt wel een soort van geplastificeerd, deze laag was gebarsten, ik heb hem behoorlijk kaal geschuurd totdat de ondergrond weer glad was.
voorlopig laat ik het zo, die stoelen zijn er voor gemaakt afgeragd te worden, dus zolang het binnen de perken blijft laat ik het zo.

en helemaal kaal halen om er een terpentine gedragen lak over te zetten is vandaag de dag toch helemaal niet meer nodig?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.