lijmen binnenzijde koelkast

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
van onze koelkast is een van de nokken waarmee de bak voor flessen en pakken aan de deur vast zit afgebroken, geen Idee hoe, Maar vanmiddag stond de bak op de kast naast de koelkast....
Wie heeft een Idee hoe je zit zou kunnen lijmen, het is koud aan de binnenkant immers. MOet nog uitzoeken van een nieuw Paneel of hieel nieuw deur zou kosten. Maar de koelkast is al minstens acht jaar oud, dus het is al gauw veel te duur.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Probeer een goede lijmkit van bijv. bison polymax of vergelijkbaar. Hier worden ook o.a. panelen voor buiten mee gelijmd. En buiten word het ook koud. :)
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Lijmkit is daar idd geschikt voor maar sterke belasting is dan ook uit den boze.
Bison heeft een kit die geschikt is en snel droogd.
echter heeft de action ook een lijmkit maar die moet je minimaal enkele dagen laten drogen aleer je die kunt belasten.

Fred
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb bij ons op de zaak een soortgelijk probleem gehad, is helaas zo goed als niet te repareren, zeker niet de bakken waar flessen en dran/melk pakken in staan die zijn gewoon te zwaar en de beweging van de deur elke keer rammelt ook telkens dat bevestigins punt heen en weer.
Als je iets zou kunnen schroeven is dat je beste mogelijkheid.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Uhu allplast is een hele goed kunststof lijm, maar ik weet niet zo goed hoe zwaar die belast mag worden..
 

Xeccon

Nieuw lid
26 jun 2016
1
0
Een koelkast bevat meestal lastige te verlijmen kunststoffen. PE/PP zijn niet zonder voorbehandeling te verlijmen. ABS, PS is wel te verlijmen, maar dit hangt sterk van het type af.
Een (MSP) lijmkit is vooral geschikt als elastische verbinding, die beweging kan opvangen en goede aanvangshechting heeft. Uithardingsnelheid is ongeveer 3 mm/ 24 uur en vocht (RLV) en temperatuur afhankelijk. Zal niet erg snel gaan in koelkast, zeker niet bij volvlak verlijming van "vochtdichte" materialen, zodat vocht lange weg moet afleggen.
Hier lijkt mij een starre verbinding mogelijk, kortom een 2 k lijm, op acrylaat of epoxy basis, lijkt me kansrijker. Van te voeren hechting en temperatuur invloed checken op onzichtbare plek.

thx to gids66: "niet" aan 2e regel toegevoegd, had zelf over fout heen gelezen.
 
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Gewoon blokjes hout in de gebroken nokken gedaan met "een" lijm (geen idee wat ik toen genomen heb)
 

gids66

Actieve deelnemer
Het omgekeerde is waar Xeccon: PE en PP zijn polyolefines en zijn een nachtmerrie om te verlijmen.
Enkel door voorbehandelen met Corona (plasma) of zeer specifieke primers is verlijmen mogelijk.

99% van de binnenzijdes van koelkasten worden uit HIPS (ofte impactpolystyreen) gemaakt.
HIPS is te verlijmen met oplosmiddel bevattende lijmen zoals modelbouwlijm (inderdaad, ook het meeste modelbouw is HIPS, of ABS, wat van een vergelijkbare chemische familie is).
Helaas wordt voor ijskasten meestal een Escrimo HIPS gebruikt, wat beter bestand is tegen omgevingsfactoren die veroudering (en brosheid) veroorzaken.
Dit maakt het helaas ook wat meer bestand tegen verlijmen, vooral in de koude omgeving van een nog werkende ijskast...
Daarnaast blijft een verlijmde breuk nog altijd een zwakke plaats.
Dus als er plaats is in of rond de afgebroken nok, versterken of ombouwen met kunststof, metaal of hout.
Voor gebruikers van het Woodworking forum is hout natuurlijk hét voorkeur materiaal :)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Nadere inspectie toonde vandaag dat vorige eigenaar ook al iets geklust had om de flessenbak vast te houden. Iets met gebogen aluminium strip en platkop boutjes.
Denk dus nu ook in de richting van door en door (de deur) schroeven omdat het anders niet te maken is èn we moeten gaan nadenken over nieuwe koelkast. Begin dit jaar nieuw vaatwasser moeten kopen, nu het volgende.
Vorige eigenaar was niet zo van het onderhoud en netjes houden zien we keer op keer 😀😀
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
PE en PP zijn slecht te lijmen, juist omdat de polymeren geen enkele chemisch actieve zijgroepen hebben. Bovendien zijn (breuk)vlakken ook op microschaal nauwelijks ruw, zodat er ook weinig oppervlak is om van hechtingskrachten gebruik te maken of 'verankering' te vertonen. Voorbehandelen van polyolefines zorgt met name voor het vergroten/verruwen van het oppervlak. Dan nog geldt dat de hechting alleen op het contactvlak plaatsvindt - daarom zijn gevormde kunststof voorwerpen/onderdelen meestal slecht te lijmen - je hebt bij breuk maar een klein lijmoppervlak; het origineel is daar altijd veel sterker, omdat de polymeren elk doorsnedevlak doorkruisen (slechte omschrijving, maar ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel), terwijl bij een lijmreparatie je een vlak hebt met alleen maar polymeren die parallel aan het vlak liggen. Das goed genoeg voor grote lijmvlakken (daarom kun je bijvoorbeeld vliegtuigvleugels lijmen), maar niet voor afgebroken smalle randjes...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.