Compressor aan poeffff automaatje eruit, zoek oplossing

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Hoi allemaal, heb een tweecylinder compressor met extra luchttank, is echt fijn om mee te werken, maarrrrrrr
Als ik hem 10 keer aanzet, mechanisch met de start stop slaat 5 keer het automaatje eruit in de meterkast.

Wat is een handige oplossing ?

Een softstarter ? maar volgens mij best prijzig, en zoveel types, voor iemand als mij niet belemmert door kennis van elektra lastig kiezen

En kreeg nog een tip om een inschakelautomaat met een tragere karakteristiek type B ipv A te plaatsen, nou ja in mijn geval te laten plaatsen, klonk logisch kortsluiting is beveiligd maar raakt niet zo snel van het padje door een beginpiek

Eenmaal lopen nooit problemen

Alvast dank
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Ik had precies hetzelfde probleem met mijn dewalt dw745 zaagmachine. Heel simpel op te lossen met een inschakelstroombegrenzer. Bijv bij conrad.nl voor zo'n 45 euro. Had ook gedacht aan een langzamere automaat maar dat vond ik toch een minder fijne oplossing.
 

gghm

Actieve deelnemer
15 aug 2013
40
0
Als 'noodmaatregel' kun je ook eens proberen de machine aan te sluiten met een opgerold verlengsnoer, dat begrenst de inschakelstroom ook.

suc6,

Gijs
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik had eenzelfde probleem met mijn Hammer A3 31. Knalde er direct uit bij opstarten.
In mijn meterkast een C16 automaat.
Electricien heeft een C20 geplaatst. Daarna geen probleem meer.
OK, de lampen in huis dimmen nog steeds tijdens het opstarten, maar da’s een vorm van sfeerverlichting.

Deze electricien vertelde mij dat een andere vorm van het opvangen van de piekstroom niet mogelijk is.
Uit bovenstaande begrijp ik dat er dus wel andere oplossingen zijn?
groet,
Hans
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
gewoon een ouderwetse zekering is nog steeds de beste oplossing, ik heb hier een vaste stofzuiger in huis met buizen systeem, als ik die op een automaat zet gaat die er zeker uit, gewoon een 16 A smelt zekering erin en geen spatje problemen, je kan nog steeds voor in de groepekast nieuwe houders kopen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik had eenzelfde probleem met mijn Hammer A3 31. Knalde er direct uit bij opstarten.
In mijn meterkast een C16 automaat.
Electricien heeft een C20 geplaatst. Daarna geen probleem meer.
OK, de lampen in huis dimmen nog steeds tijdens het opstarten, maar da’s een vorm van sfeerverlichting.

Deze electricien vertelde mij dat een andere vorm van het opvangen van de piekstroom niet mogelijk is.
Uit bovenstaande begrijp ik dat er dus wel andere oplossingen zijn?
groet,
Hans

De electriciën heeft gelijk.
Je moet wel duidelijk onderscheid maken tussen opvangen en begrenzen.
Als je apparaat met een piekstroom opstart, dan gaat ie direct vol aan de slag. Als dat gewenst is, dan moet de installatie geschikt zijn om deze piekstroom op te vangen. Tijdens mijn MTS installatie techniek hebben we dit soort berekenen veel gemaakt.
Een onderdeel daarvan is het vervangen van de automaat door een trage of door een hogere waarde. MAAR: daar moet de achterliggende installatie wel op berekend zijn. Als er naar het WCD waar de compressor op aangesloten is, te dunne of te oude bedrading gaat, dan is een andere automaat geen veilige oplossing.
Dan kan je beter de piekstroom begrenzen door de machine langzamer of in stapjes te laten opstarten.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Raymond las net jouw bericht, ik heb geen moderne installatie, wat is volgens jouw dan de beste optie voor mij , geen idee hoe goed of slecht mijn bedrading in huis is, net gekocht namelijk. Heb nu reeds een inschakelstroombegrenzer besteld heb ik daar nu wel of niet iets aan ???

Grtzz
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik ga er van uit dat de electriciën verstand van zaken heeft en de installatie gecotroleerd heeft voordat hij een zwaardere zekering heeft geplaatst. Dat klinkt zwaarder dan dat het hoeft te zijn, als dit de enige WCD op die groep is, is het al snel klaar.
Dan is die stroombegrenzer niet nodig, maar als je hem toch hebt en het werkt dan is het wel beter om hem te gebruiken.

De stroombegrenzer is een vermogensweerstand die dmv electronica in serie met de compressor wordt geschakelt.
Zodra je de compressor inschakelt trekt deze de piekstroom om vanuit stilstand te gaan draaien. De electronica schakelt de weerstand in serie en daardoor wordt de spanning op de compressor weer minder. Daardoor wordt er minder stroom getrokken.
De motor van de compressor zal langzamer in beweging komen, maar al snel (microseconden) heeft de motor minder stroom nodig om verder te draaien en wordt de weerstand er weer tussenuit gehaald. De spanning op de compressor komt dan weer op het normale niveau.
Op deze manier voorkom je dat je installatie zwaar belast wordt, met alle problemen die daar bij op kunnen treden.
Maar het zou kunnen dat de compressor juist die piekstroom nodig heeft om vanuit stilstand los te komen, dan zorgt de stroombegrenzer er voor dat de compressor te weinig stroom krijgt en gaat hij dus niet draaien. Maar dat is een kleine kans.

Dus:
1: Goede installatie: zwaardere automaat.
2: Bij twijfel installatie: stroombegrenzer.
3: Werkt de stroombegrenzer het opstarten tegen: installatie aan laten passen.
 
Laatst bewerkt:

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Al eraan gedacht dat de compressor misschien onder druk aan moet lopen? Vat leeg laten lopen, gaat het dan wel goed is de in/uitschakelautomaat ( zwart kastje) kapot! De functie van de automaat is om de druk van de leiding af te halen bij het uitschakelen. Je kunt dit horen bij het afslaan!
Succes ermee,Ernie
 

haashaashaas

Nieuw lid
22 feb 2014
13
1
Amsterdam
Met een softstarter wordt volgens mij een elektronische triac schakeling waardoor je apparaat netjes op de nuldoorgang wordt ingeschakeld. Een stroombegrenzer is meestal een schakeling waarbij er bij het aanzetten een extra belasting in serie staat die later wordt afgeschakeld.
De oorzaak van grote piekstromen met inductieve belastingen (zoals motoren) is dat als deze op de piek of dal van de sinus worden ingeschakeld er vrij grote stromen kunnen gaan lopen, terwijl als ze netjes bij de nuldoorgang worden ingeschakeld dit niet het geval is.

https://www.homemade-circuits.com/adding-soft-start-to-water-pump-motors/
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.