afruwguts besteld, is dit voorlopig genoeg, meenemer is klaar

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
naar aanleiding van film nummer 1 van de draaiclub heb ik een afruwguts besteld bij De Houtdraaierij, om te gebruiken op mijn NONAME draaibank waarvan de meenemer gefixt is.
Bedoeld om de droge balkjes rond te maken.

Nu heb ik al een paar draaibeitels:
Een zwarte(staal is zwart de voordelige versie) schuine ovale draaibeitel gekocht van Schulte op die dag in Zutphen
3 stuks van Nooitgedagt, van die kleintjes van de kringloop en nog een schuine dunne antieke van andere kringloop
Een zelfgemaakt ding van een stevige vijl
Op mijn wipdraaibank gebruik ik alles wat ik kan vasthouden en een scherpe kant heeft en hout snijd (van antieke hakbeitels tot nieuwe guts).En dat gaat wel aardig. Het resultaat ligt in dit geval niet aan het gereedschap. meer aan de toeren die Ik zelf maak(met handen en voeten.

Is een vormguts met lang handvat nodig om handvatten en dergelijke te maken? Dat is toch meer voor het fijne werk, kan dit niet met een goeie gewone stevige guts Zoals van Kirschen die zijn aardig dik .
De oude gutsen die ik heb zijn meestal dunner /lichter dan de 2 "nieuwe" zowel van Kirschen als MHG De totale lengte komt in de buurt van de kleine houtdraaibeiteltjes van nooigedagt.
Voorbeeld van wat ik probeer te knutselen, een knopje waar alleen een moertje zat:
IMG_0104.jpg
Groet
Gerrit
 
P

Pel

Guest
Die zelf gemaakte beitel van een stevige vijl zou ik toch maar niet gebruiken op de draaibank, omdat het gevaarlijk is. Dat je hem op je wipdraaibank gebruikt zal denk ik geen bezwaar zijn.

Groet Pel.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Foto’s van wat je hebt zou wel helpen, met de schuine platte beitel kan je een beetje golvend draaien, maar geen smallere diepe geulen, de afruw guts is daar ook niet goed in natuurlijk, spindle gouge (vormguts ??) word voor die dingen gebruikt.Een vijl is te gebruiken maar kan makkelijk breken omdat het metaal zo hard gemaakt is, en een stuk afgebroken vijl kan veel schade aan je doen, beter gebruiken waar hij voor gemaakt was.
 

tuoh

Oud hout
De hechtlengte van een handvat hangt van persoonlijke voorkeur af, voor spindelwerk draai ik het liefst met korte hechten ( tussen de 120 à 200mm) naargelang de lengte van het bestelstaal. Langere hechten zitten hier alleen maar in de weg.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik denk dat je met een afruwguts en een schuine beitel al prima uit de voeten kunt, zolang het bij spindeldraaien blijft en je niet hele fijne of nauwe 'versieringen' wilt draaien. Ik zou denk ik 90% van het spindeldraaiwerk dat ik doe met die twee beitels uit kunnen voeren. De rest is voornamelijk om 'individuele' taken (veel) makkelijker te maken.
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Reuze bedankt voor alle reacties.
Op de vraag van Leo over foto van beitels beperk ik me tot wat ik denk dat draaibeitels zijn
IMG_0110.jpg
De overige waarvan ik er gebruik op de wipdraaibank laat ik even uit beeld, ik ben bang dat ik er vragen over krijg. Zonder te zoeken had ik er al zo 60 geteld.
Meeste is oude rommel.

Om indruk te geven wat ik met de draaibank van plan ben als ik geen zin heb om te trappen een paar plaatjes van een paar beitels waar ik met de handvatten aan het prutsen ben
IMG_0109.jpgIMG_0108.jpgIMG_0106.jpgIMG_0107.jpgIMG_0111.jpg

Voorlopig laat ik het bij wat ik nu heb, de nieuwe guts is binnen zoals te zien op de eerste foto

O,ja dat zaagje op de achtergrond een beetje glad gemaakt, deze moet nog scherp
Groet
Gerrit
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Mooie vermoor beitels moeten daar niet iets langere hechten op?
Mag zelf ook graag draaien en ben redelijk eigenwijs (autodidact wat draaien betreft) maar ik zou nog een fijne vormguts aanschaffen daarmee kun je holle en bolle vormen (dus handvaten) snijdend draaien.

groetnis, Roeland
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Mooie vermoor beitels moeten daar niet iets langere hechten op?
Mag zelf ook graag draaien en ben redelijk eigenwijs (autodidact wat draaien betreft) maar ik zou nog een fijne vormguts aanschaffen daarmee kun je holle en bolle vormen (dus handvaten) snijdend draaien.

groetnis, Roeland

Ja, ik denk dik en tonvormig en met 2 stalen ringen aan elk heft .

Ach, ik had deze al een poosje in weg liggen en heb om de draaibank te proberen een stuk verpierd en beschimmeld berkenstammetje gebruikt.
Ik ben wat handvaten aan het uitproberen en had zo gauw geen 4 stalen ringen beschikbaar, Het is ook afwachten hoe snel dat berkenhout kapot gaat.

Die vormguts zal van pas komen als ik meer het type van de oude "Bracht" hechten ga namaken.
Voorlopig probeer ik een paar eenvoudige vormen,
groet
Gerrit
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nou dat weet ik zo net nog niet
ik merk dat ik toch met enige regelmaat de skew pak
Meters maken moet uitmaken hoe het zich ontwikkeld, ik denk nog iets prettiger te werken met een roundnose skew, die ga ik dus bestellen bij Ronald....
 
P

Pel

Guest
Nou dat weet ik zo net nog niet
ik merk dat ik toch met enige regelmaat de skew pak
Meters maken moet uitmaken hoe het zich ontwikkeld, ik denk nog iets prettiger te werken met een roundnose skew, die ga ik dus bestellen bij Ronald....

Die roundnose skew, wat is dat voor een beitel Jeroen?

Groet Pel.
 
Die roundnose skew, wat is dat voor een beitel Jeroen?

Groet Pel.
Ken ik ook niet Pel, ik heb wel eens gehoord van Round nose scraper.
Er is wel een ovale skew, (platte beitel) maar deze is in doorsnede ovaal in plaats van plat.
Een goede platte beitel(dus niet ovaal) heeft mooie afgeronde zijden, zodat hij lekker over de steun glijdt.
Dat is mijn favoriet.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Dit is wat Jeroen bedoelt. Ik werk er niet mee en heb 'm niet in mijn programma, maar zou uiteraard wel een platte beitel zo kunnen slijpen. Zelf heb ik heb liever een rechte voorkant, niemand heeft mij tot nu toe kunnen overtuigen dat een ronde voorkant beter of handiger zou zijn, maar ik wil natuurlijk niemand ontmoedigen om het niet toch nog eens te proberen.... :)
Om een holletje te draaien laat ik het snijpunt van de skew omhoog gaan, dichter naar die gevaarlijke punt dus, waar de beitel smaller is. Maar als de holling te klein wordt neem ik zeker een profiel/vormguts...

unnamed.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik heb laatst een glaser platte beitel gekocht bijna 50mm breed. Ik had ook het idee om deze te herslijpen zoals hierboven beschreven. Omdat het herslijpen op mijn tormek niet een twee drie gedaan is ben ik dit beiteltje gaan gebruiken. Zoals ik het begrepen heb is het eerste deel van de snede recht en hierna loopt deze rond. Zoals op de tekening hierboven. Het rechte stuk is bedoelt op het hout snel rond te krijgen. Gebruik je de gehele snede zou dat veel weerstand kunnen geven. Ik merk hier tot nog toe niets van en laat voorlopig de snede geheel schuin.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada

As the man says, he has the skew use refined in 30 odd years, yes he can do this, but he also says the roughing gouge is the tool to use for making to round, and at 3min.48sec he says the spindle gouge is the better tool to us for that cove cut.

In my opinion the roughing gouge, the skew, the spindle gouge, and the parting tool are needed for spindle turning, even a scraper is sometimes useful for that.

The oval skew is not as good as the flat skew, oval one uses less steel, so can be made cheaper, not better in my opinion.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.